Na maandenlang een hype gecreëerd te hebben, heeft DeltaWing Racing Cars dan eindelijk de bolide gepresenteerd. Volledige in lijn met de hype, presenteerde DeltaWing de bolide op de Chicago Auto Show, dit in schril contrast met Dallara, dat een e-mail uitdeed naar een selecte groep journalisten en weblogs, en Swift, dat er niet meer dan een persbericht voor over had.

Vorig jaar werd langzaam maar zeker duidelijk dat de IndyCar-teams onder leiding van Target Chip Ganassi Racing-ingenieur Ben Bowlby, gezamenlijk een project waren gestart om de IndyCar van de toekomst te bouwen. Dit project, genaamd DeltaWing, leek lange tijd ook de enige serieuze gegadigde om het groene licht van de Indy Racing League te krijgen. Totdat bleek dat Dallara, Lola en Swift al die tijd ook hard aan een eigen concept hadden gewerkt, en met prachtige resultaten het gras voor de voeten van DeltaWing vandaan wisten te maaien.

Het eerste concept van DeltaWing was een nooit eerder op Indianapolis Motor Speedway vertoond radicaal ontwerp met drie wielen. Statuten van de FIA weerhielden DeltaWing er echter van om dit ontwerp werkelijkheid te laten worden: volgens de FIA heeft een auto minimaal vier wielen.

De uiteindelijke versie is echter nog steeds een abominatie zoals nooit eerder in de autosport te zien is geweest. Ben Bowlbly legt de redden achter de dartvorm uit: ,,This avoided the sports car look when shrouding the wheels for drag reduction and necessitated both the center of gravity and the center of aerodynamic pressure to be moved much more rearwards towards the widely spaced rear tires and away from the much narrower front track. Everything started to fall into place and the car had the look of a single seater aircraft – hence the name – although I didn’t come up with that.

DeltaWing heeft dus in haar poging te voorkomen dat de wagen op een sportscar zou lijken, een dragster gebouwd. Bovendien heeft deze wagen 0,0 met een IndyCar te maken – op de underwing na. Dat dit project breed gesteund wordt onder de IndyCar-teams, is dan ook moeilijk te begrijpen.

Veel meer dan dit kan ik niet zeggen over de wagen. Ja, het is een enorm stoere wagen, en enorm gewaagd om zoiets als dit te presenteren, maar niemand zal zitten te wachten op een IndyCar als dit. Misschien kan DeltaWing het verkopen aan een filmstudio die een film wil maken over de snelheidsrecordpogingen op de Utah Salt Flats.