En weer ging het mis: de Verizon 200 op het circuit van Indianapolis eindigde, na een solide en spannende race, in een fiasco. Ditmaal werd de ronduit absurde slotfase veroorzaakt door een losgekomen kerbstone, welke eerder in de wedstrijd nog was hersteld. Het is het derde bizarre incident in de laatste vier Cup Series-races en het roept de vraag op: hoe professioneel wordt NASCAR nu eigenlijk gerund?

Het zou het begin van een nieuwe traditie zijn volgens NASCAR en de huidige TV-rechtenhebber NBC: de Verizon 200 op de road course van de Indianapolis Motor Speedway, als opvolger van de begraven Brickyard 400 op de fameuze oval van hetzelfde circuit. De Xfinity Series lieten de afgelopen jaren al zien dat een race op de road course een succes kon zijn: het circuit is vergevingsgezind genoeg om niet om de haverklap een caution te veroorzaken, maar tegelijkertijd zijn er genoeg inhaalmogelijkheden en is er goede kans op spektakel. Zo begon de race in de Cup Series eveneens: grote problemen bleven uit, maar de strijd vooraan was spannend en de stages hielden, al dan niet gefabriceerd, het veld bij elkaar.

Een spannende slotfase met racen van degelijk niveau werd de coureurs, teams en fans echter ontnomen. De kerbstones in bocht zes, de snelle chicane die bijna vol gas kan worden benaderd, liet los. Dit leidde tot een ravage op het achterste rechte stuk waar in totaal elf auto’s bij betrokken waren. Na een langdurige rode-vlagsituatie, waarin de kerbstone werd verwijderd, werd in ‘overtime’ een tweede poging gedaan om de race te finishen. Wederom ging het mis: Michael McDowell stuiterde over de dwarsliggende ‘drempel’ die afsnijden moet voorkomen, waarna het veld als een harmonica in elkaar schoof en het een wonder mocht heten dat niemand bij elkaar frontaal in de achterkant reed. Twee grote ongelukken veroorzaakt door een kapotgereden kerbstone; het was allemaal op zijn minst ongelukkig te noemen.

Eén incident op een voor de Cup Series nieuw circuit kunnen we uiteraard door de vingers zien. Het is echter al de derde keer in vier races dat absurditeiten de kwaliteit van het racen negatief hebben beïnvloed. Op de oval van Atlanta lieten stukken van het asfalt los. Dit leidde tot eveneens tot een langdurige rode vlag waarin in allerijl het circuit met knutselwerk weer in elkaar werd gezet. Het bizarre aan dit incident was dat Atlanta jarenlang volhield om het stokoude asfalt in stand te houden, omdat het een unieke situatie creëerde met auto’s die op hoge snelheid moeite hadden om de juiste grip te vinden. Coureurs waren er fan van, maar verstandig om de levensduur op te rekken was het allerminst.

En dan was er nog het regenincident in New Hampshire, waarin te laat werd ingegrepen en zowel Kyle Busch als Martin Truex Jr. over een te natte baan de muur in gleden. NASCAR maakt gebruik van regenspotters die langs de baan staan en het aan de wedstrijdleiding rapporteren als het regent. Dit deden zij, maar de wedstrijdleiding waagde de gok door door te blijven rijden en dat leidde tot – wederom – een te voorkomen incident dat NASCAR op zijn minst in een slecht daglicht zette. Kyle Busch was allerminst blij met de gang van zaken en liet dat blijken door de safety car na het incident licht aan te tikken.

Drie absurde incidenten in vier races voor de Cup Series laten niet bepaald zien dat NASCAR op dit moment erg goed is in het nemen van de juiste beslissingen. De vraag is dan: zijn dit drie incidenten die min of meer toevallig kort na elkaar plaatsvinden, of is er meer aan de hand en is het tijd dat NASCAR bij zichzelf te rade gaat of verbeteringen mogelijk zijn? Wat we in elk geval zeker weten is dat de grootste stockcar-organisatie van de Verenigde Staten de afgelopen maand meermaals zichzelf voor schut heeft gezet. Dat is, gezien de groei die de merknaam NASCAR doormaakte in 2020 en begin dit jaar, een enorme gemiste kans: nieuwe racefans wil je immers introduceren met interessante, spannende races en niet met chaos als gevolg van incompetentie. Althans, dat is wat je van een organisatie die pretendeert te staan voor goede autosport zou verwachten.

Foto: Jeff L. This file is licensed under the Creative Commons Attribution 2.0 Generic license.