Er was NASCAR veel aan gelegen om met de national series terug te keren naar Nashville, alom bekend als de ‘City of Music’. Daar waar de country hoogtij viert en NASCAR als oer-Amerikaans sportmerk prima thuis zou kunnen horen, lag jarenlang de Nashville Superspeedway braak. De Xfinity en Truck Series hielden tot ongeveer tien jaar geleden enkele races op de betonnen baan, de Cup Series kwamen er nooit. Tot in 2021.
Voor 2021 gooide NASCAR het roer om met de racekalender, door onder andere een stevige toename van het aantal road courses, de toevoeging van de Bristol Dirt Race en door het loslaten van enkele vertrouwde anderhalvemijl-ovals. Een nieuwe oval ‘oude stijl’ ligt minder in de lijn van de modernisering die NASCAR op dit moment aan het trekken is, maar eigenlijk is Nashville een uitstekende keuze: de stad in Tennessee is een interessante groeimarkt voor de sport en de Nashville Superspeedway is een oval waar in de hele Verenigde Staten geen kopie van te vinden is.
Want is Nashville Superspeedway na Daytona en Talladega de derde superspeedway van NASCAR? Het antwoordt luidt volmondig ‘nee’. Ondanks de naam is het circuit juist relatief klein: met 1,3 mijl iets korter dan de doorsnee oval en eigenlijk beter te vergelijken met een shorttrack. Toch voelt het circuit helemaal niet zo kort. Dit wordt verklaard door de twee vrij lange rechte stukken (inclusief die van start/finish). Waar een traditionele shorttrack, zoals de benaming doet vermoeden, in alles ‘kort’ is en waar je in korte sprintjes van bocht naar bocht rijdt, is in Nashville de ‘run’ naar de volgende bocht een stuk langer. Gevoelsmatig is het circuit daardoor ook een stuk langer voor de coureurs.
De drie national series van NASCAR leverden elk een interessante wedstrijd op de betonnen baan, waarbij de onvoorspelbaarheid vooral in de Xfinity Series-race zat door enkele incidenten in de slotfase. Wat de races echter gemeen hadden was de grote druk die werden geleverd op de banden en de remmen. De oorzaak daarvan is wederom de wat onorthodoxe lay-out voor een circuit van deze omvang, waarop door de rechte stukken harder moet worden geremd voor de bochten. Dat de baan van beton is in plaats van asfalt zorgt ervoor dat de grip ongebruikelijk laag is, wat in combinatie met een vrij lage banking leidt tot een hoge druk op de banden – met name rechtsvoor had het zwaar te verduren. Incidenten met kapotte remmen en banden kwamen dan ook veel voor, maar gelukkig bleef het bij materiële schade en één ongelukkig incident in de pitlane. Nashville Superspeedway presenteerde zich als een circuit waarop coureurs veel meer hun best moeten doen om de auto op de baan te houden dan dat op veel andere circuits het geval is.
Ondanks dat de spanning om de overwinning niet altijd even groot was, leverde het circuit daardoor drie interessante races op en geeft het een goede inkijk in welke coureurs meer in hun mars hebben dan ze tot nu toe misschien konden laten zien. Daarbij vielen in de Cup Series, naast winnaar Kyle Larson, vooral de goede races van Ross Chastain (Chip Ganassi Racing) en Chase Briscoe (Stewart Haas Racing) op, terwijl in de kwalificatie Aric Almirola (Stewart Haas Racing) verraste door daar de snelste tijd te rijden en daardoor de Pole Award binnen te slepen. Het was, zo blijkt, vooral voor de mannen van Stewart Haas een hoopvol weekend na een tot nu toe zeer teleurstellend seizoen. Op zaterdag pakte Kyle Busch als gastrijder zijn honderdste overwinning in de Xfinity Series na een interessant gevecht met onder meer Justin Allgaier, terwijl in de Truck Series Ryan Preece juist zijn eerste overwinning in die klasse kon bijschrijven door Todd Gilliland en Grant Enfinger voor te blijven.
Komend weekend vindt op de Tricky Triangle in Pocono een ‘double header’ plaats met twee wedstrijden van de Cup Series, naast races van de Truck en Xfinity Series.
Foto: Eddie Maloney. his file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.