De NASCAR Truck Series wordt weleens omschreven als het ‘goedkopere alternatief’ binnen de NASCAR national series. Ergens klopt dat: het aantal races is een stuk minder (22 in 2021) en de races zijn korter dan die in de Cup Series en Xfinity Series. Het zorgt ervoor dat de series toegankelijk zijn voor semiprofessionele teams en coureurs, die de grote stap vanuit bijvoorbeeld de ARCA Series of de regionale racerij wagen te zetten naar de ‘grote’ NASCAR wereld. De vele kleine teams altijd flink hun best doen om het budget rond te krijgen en vaak weten kleine teams aan het begin van het jaar nog niet of ze aan het einde van het jaar hun gewenste programma hebben kunnen afwerken. Die onzekerheid is op dit moment natuurlijk verder versterkt door de pandemie; NASCAR heeft trainingen en kwalificaties geschrapt voor bijna alle races van de Truck Series, waardoor met name kleinere teams veel minder vaak op TV te zien zijn. Daardoor is sponsoring minder aantrekkelijk, terwijl de kosten min of meer gelijk zijn gebleven.
Budgettaire problemen zijn er ook voor Grant Enfinger; de routinier van topteam ThorSport rijdt dit jaar een beperkt aantal races in ‘zijn’ truck #98 en leek er voor de race in Las Vegas niet bij te kunnen zijn. Daarop besloot hij de stoute schoenen aan te trekken en te telefoneren met Marcus Lemonis. Lemonis is betrokken bij titelsponsor van de series CampingWorld en al vele jaren groot fan van de raceklasse. Enfinger deed zijn verhaal bij Lemonis, waarop laatstgenoemde met een unieke actie op de proppen kwam via Twitter: iedere coureur die in Las Vegas wilde deelnemen maar op zoek was naar sponsorgeld, kon 15.000 dollar ontvangen mits hij of zij in de kleuren van CampingWorld zou gaan rijden, met bonussen bij een finish in de top 10, top 5 of de overwinning. Het leverde in eerste instantie veel steun op, en de actie vloog snel in een hoge versnelling toen diverse coureurs erop reageerden. Via Twitter was twee dagen een aaneenschakeling van beklonken deals te volgen en deelden teams en coureurs foto’s van hun trucks in blauw-gele kleurstelling.
Uiteindelijk zorgde de actie van Lemonis ervoor dat tien van de in totaal veertig trucks in de kleuren van CampingWorld aan de start verschenen. Het leverde unieke beelden op, helemaal doordat het racen op de oval van Las Vegas vaak grote kluitjes auto’s of trucks oplevert die lang bij elkaar blijven rijden. Een overwinning voor een auto in de CampingWorld-kleuren kwam er niet. Wel genoot de Truck Series een hoop positieve media-aandacht en kon een groot aantal coureurs dankzij de financiële injectie ineens een wedstrijd rijden die ze anders niet, of met grotere financiële consequenties, konden rijden.
Foto: Tomás del Coro. This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license. No changes have been made.