Met het vallen van de vlag kwam er zaterdagmiddag 25 oktober een einde aan het 37ste VLN-seizoen. Geheel in stijl werd 2014 afgesloten met een spectaculaire race die alles had wat autosport zo geweldig maakt. Van een populaire overwinning voor de Jürgen Alzen Motorsport Ford GT tot de underdog die bij de start brutaal de leiding van de favoriet afpakt, de Münsterlandpokal was de beste die ik dit jaar gezien heb.
Het is een cliché, maar het weer in de Eifel is deze dag wéér een groot drama: tijdens de ochtend training regent het zo hard dat de GT3’s er amper aan te pas komt. De Porsche Carrera Cup-deelnemers slaan hun slag door pole position te pakken en ook de rest van de top tien te domineren.
Jürgen Alzen en co-piloot Dominik Schwager moeten hemel en aarde bewegen voor de allereerste zege van de populaire Ford GT. Door technische problemen en ongevallen slaagde de zelfgebouwde GT3-bolide er nog nooit in om daadwerkelijk te schitteren en ook op zaterdagochtend komt de Amerikaanse wagen de regenachtige kwalificatietraining niet ongeschonden door. De Betzdorfer renstal vangt de tiende race van het seizoen vanuit de pitstraat aan en ziet daar hoe de enorme Bentley Continental GT3 tijdens de start op het natte asfalt wordt opgeslokt door de kleine Porsche 911 GT3 Cup van GetSpeed Performance–bestuurd door Audi-protegé Christopher Mies–die enkele bochten later met een inhaalactie op pole sitter Antti Buri (net als Mies racend in een Cup-klasse Porsche) de leiding in handen neemt.
Lang kan de Duitser niet van de leiding genieten: Mies moet aan het einde van de eerste ronde zijn meerdere erkennen in de inherent sterkere Group GT3 Bentley met Steven Kane achter het stuur.
Jürgen Alzens Ford GT baant zich dan al een weg door het veld, voordat het team wordt geholpen door de rode vlag die na 25 minuten volgt. De mist over de Ring legt anderhalf uur lang het racen stil. Met de eerste ronden als niet-verreden verklaard, mag de Ford alsnog vanaf de originele startpositie vertrekken.
In de eerste uren van de race banen de Frikadelli Racing Porsche 911 GT3 R en Alzen Motorsports Ford GT zich een weg naar de kop van het veld, waaruit Bentley ondanks een flitsende start al vroeg wegvalt en Manthey Porsche-rijders Frédéric Makowiecki en Otto Klohs aan de leiding gaan.
Met nog een halfuur te gaan nemen Frikadelli en Alzen geen genoegen met een tweede en derde plaats en houden het moordende tempo waarmee ze naar voren waren gekomen vast om ook aan de Manthey Porsche 911 GT3 R voorbij te gaan. Frikadelli Racing, op dat moment met Patrick Huisman in de auto, doet dat door in de eindfase tien tot twintig seconden per ronde goed te maken en in de laatste ronde de merkgenoot naar de derde plaats te degraderen.
Twee jaar geleden werd de Münsterlandpokal afgelast vanwege bevroren wegdek. Ook nu zit het weer niet mee, maar kan er ondanks de mist gelukkig wel geracet worden.
Van Lagen komt vandaag, net als twee weken geleden, uit in een Porsche van HH Performance met de Zwitser Jeffrey Smith en Nürburgring-specialist Stephan “Don Stephano” Rössel. Het trio vecht de hele race een zinderend duel uit met de GetSpeed Porsche die tijdens de eerste start van zich had doen spreken door in de eerste ronde de Bentley Continental GT3 in te halen.
De strijd tussen HH Performance en GetSpeed lijkt in de slotminuten definitief in het voordeel van GetSpeed te zijn beslist, wanneer de auto van teameigenaar Adam Osieka, Christopher Mies en Steve Jans enkele kilometers voor de finishvlag zonder benzine stil komt te staan. Met hulp van de zusterauto wordt de gestrande 911 in tandem naar de finish geduwd, waar de dagzege naar HH Performance gaat en GetSpeed de Carrera Cup-titel in ontvangst neemt.
Een week nadat Vita4One na bijna een jaar afwezigheid terugkeerde in de autosport, bracht Michael Bartels het BMW Z4 GT3-team naar de Nürburgring waar het met rijders Jens Klingmann, Niki Mayr-Melnhof en Yelmer Buurman de middag met een prima zesde plaats afsluit. De volgende uitdaging voor de renstal is een campagne in de Verenigde Staten waar de Duitsers aan de Daytona 24 Hours en een aantal Pirelli World Challenge-wedstrijden mee gaan doen.
Ondanks twee matige resultaten heeft Bentley laten zien dat ‘Project Nürburgring 24 Hours 2015’ op schema ligt. De Britten hebben beide races laten zien dat het met de snelheid en de mogelijkheid om terug te komen van tegenslag wel goed zit.
Waar we twee weken geleden al wisten dat Rolf Derscheid en Michael Flehmer met hun BMW 325i de VLN-titel zouden pakken, werd dat vandaag officieel gemaakt met een klassenoverwinning in V4.
Seizoen 2014 begon enigszins controversieel door de vele ongevallen die in de eerste races frustreerden, maar is afgesloten met de beste race die iedere toeschouwer zich had kunnen wensen. Na zeven jaar wachten heeft Jürgen Alzen eindelijk zijn langverwachte 29ste overwinning binnen. Een historische overwinning omdat Alzen nu het record van meest VLN-overwinningen niet meer hoeft te delen met Nürburgring-legenden Olaf Manthey en Ulli Richter. Meer dan dat alles is de zege vooral een waardig eerbetoon aan de fans die Jürgen Alzen door dik en dun steunen en die steun op een druilerige oktoberdag zagen uitbetalen in winst voor hun favoriete team.
De komende winter zal lang en koud zijn. Maar met deze geweldige afsluiting van het seizoen hebben we een ongetwijfeld mooi 2015 om naar uit te kijken.
Top 5 algemeen klassement:
1. #777 Jürgen Alzen Motorsport Ford GT GT3 (J. Alzen/D. Schwager)
2. #30 Frikadelli Racing Porsche 911 GT3 R (K. Abbelen/S. Schmitz/P. Huisman/F. Stippler)
3. #12 Manthey Racing Porsche 911 GT3 R (F. Makowiecki/O. Klohs)
4. #64 Kremer Racing Porsche 911 GT3 KR (W. Kaufmann)
5. #84 Porsche 911 GT3 997 (M. Seefried)
Meer foto’s: http://www.flickr.com/photos/miguelbosch/ en http://www.facebook.com/miguelboschphoto/