Het is niet altijd feest op de Nürburgring. VLN gaat ver om de races door te laten gaan: er is weinig wat een wedstrijd op de Nordschleife kan afgelasten. Dichte mist is daar één van.
Al vroeg in de ochtend is het duidelijk dat het er om gaat spannen. Op het Grand Prix-circuit is de mist om 9 uur al zo dik dat de gele vlaggen de rijders in toom moeten houden. De Nordschleife wordt wel vrijgegeven: daar is het zicht beter en kunnen de coureurs er vol voor gaan. In de verkortte kwalificatiesessie is het (wederom) Frikadelli Racing dat pole position pakt voor een race die nooit van start zal gaan.
Vlak voor het stilleggen van de kwalificatie is het zicht op Hohe Acht al zodanig slecht dat ik er nog maar weinig hoop in heb dat de race om 12 uur van start gaat. Met het verstrijken van de uren wordt het er ook niet beter op. Meer dan wachten op opklaring zit er niet in.
Het wachten kan beginnen…
Geracet wordt er niet, maar er is genoeg te zien. Naast de altijd spectaculaire GT3’s doet dit weekend ook een Super 2000-toerwagen van Honda’s WTCC-team mee, als voorbereiding op de WK-race die volgend jaar in het voorprogramma van de 24 uur van de Nürburgring verreden zal worden. Helaas voor het team en coureurs Gabriele Tarquini en Tiago Monteiro dat ze deze race uitgekozen hebben.
De Nederlandse inbreng is vandaag groot. Naast vaste klanten Patrick Huisman (Frikadelli 911 GT3), Gerwin Schuring en Philip Dries (beiden Black Falcon Carrera), komen ook Yelmer Buurman (Black Falcon SLS AMG GT3), Jeroen Bleekemolen (Weiland SLS AMG GT3) en Christiaan Frankenhout (Hofor SLS AMG GT3) opdagen.
Voor de tweede race op rij zit Uwe Alzen in de Haribo Porsche. Zolang zijn eigen BMW Z4 GT3 niet hersteld is van zijn zware crash twee races geleden, zal de populaire piloot daar nog wel een tijdje te vinden zijn.
Wat te doen met de tijd terwijl we wachten op nieuws van race control? Mooie auto’s in de paddock kijken, bijvoorbeeld. Daar is immers genoeg te zien dankzij de historische race die na de VLN-wedstrijd op het programma staat en de track day een dag later.
Om 14 uur komt het verlossende woord: geen race. Baanposten die elkaar niet kunnen zien, helikopters die niet kunnen opstijgen. Race control ziet het daarom niet zitten. Dus gaan we maar weer naar huis, hopend op beter weer in oktober.
Meer foto’s: http://www.flickr.com/photos/miguelbosch/ en http://www.facebook.com/miguelboschphoto/