Goed zijn is niet altijd genoeg. Met tegenstanders als Phoenix Racing, Marc VDS, Black Falcon en Frikadelli Racing, moet je behalve goed zijn, ook geluk hebben om races te winnen. En de beste zijn. Rowe Racing had en was dat geen moment in de eerste zes races van het VLN-seizoen. In de Opel 6-uursrace was alles anders.
Op het weer in de Eifel is geen lijn te trekken. Staat de zon het ene moment nog te stralen alsof het een warme zomerdag is, binnen enkele minuten kan het met bakken naar uit de hemel vallen. Dat is precies wat zich deze zaterdag afspeelt. De eerste hoosbui doet kort voor het einde van de kwalificatie die onder een opkomende zon van start is gegaan, van zich spreken. Alle kansen om nog een snelle tijd neer te zetten, zijn vergaan.
Porsche bezet met de Falken en Haribo 911’s de eerste startplaatsen, vóór de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van Rowe Racing en de Dörr McLaren MP4-12C. Frikadelli’s 911 GT3 R volgt op de vijfde plaats. Het team met sterrijders Patrick Huisman en Sabine Schmitz, de voor de gelegenheid teruggekeerde Frank Stippler, en coureur/teameigenaar Klaus Abbelen, heeft al de helft van alle races dit jaar gewonnen en stormt met de Nederlander achter het stuur in de eerste ronde naar de leiding.
Wanneer na anderhalf uur racen de eerste regenbui van de race zich aandient, verliest Frank Stippler door te lang doorrijden op slicks de leiding. De lokale held blijft nog wel zicht houden op de kop van het veld en begint snelle rondetijden te klokken voordat hij het stuur weer teruggeeft aan Huisman. De tweede bui van de dag drijft om 15:00 uur over de Nordschleife. In de chaos die dan uitbreekt kan Huisman de Porsche niet op het (letterlijk) drijfnatte asfalt houden: na 19 ronden racen glijdt de coureur in Eiskurve van de baan. Einde race.
Het is deze ronde waarin de wedstrijd beslist wordt: na Frikadelli is het ook voor leider Falken Motorsport (met topcoureurs Alexander Imperatori en Peter Dumbreck achter het stuur) voorbij na een ontmoeting met de vangrail.
Rowe Racing neemt met het rijdersduo Thomas Jäger en Jan Seyffarth de leiding in de race over om deze niet meer af te staan. Voor het derde jaar op rij wint het team uit St. Ingbert de VLN-klassieker, na in de eerste vijf races van het seizoen niet meer dan enkele punten bij elkaar gesprokkeld te hebben. Een podiumplaats in VLN6 luidde de resurrectie in; met het geluk aan hun zijde verbeteren de Mercedes-Benz-mannen en -vrouwen enkele weken hun beste seizoensresultaat met een overwinning.
Achter de Rowe-SLS vindt een driestrijd plaats voor de tweede positie. Haribo Racing met rijders Uwe Alzen (door Hans Guido Riegel ingehuurd nadat Alzen in de voorgaande race zijn eigen BMW Z4 GT3 volledig gesloopt heeft), Norbert Siedler en Mike Stursberg, verslaat in dit gevecht de Twin Busch en Wochenspiegel Team Manthey boliden en gaat op jacht naar de leider. Een halve minuut is het dichtstbij dat het team uit Bonn zal komen in de race die volledig door Rowe gecontroleerd wordt.
Niets is zuurder dan in een langeafstandsrace in de eindfase te moeten opgeven. Voor Twin Busch Motorsport is het extra zuur nu de tweeling een foutloze race gereden heeft. In het laatste halfuur gaat de motor van de Audi R8 LMS ultra én een vrijwel zekere derde plaats in rook op. Wederom zien ze een uitstekend resultaat door een technisch mankement verloren gaan.
Ondanks hun uitvallen, gaat Frikadelli Racing met nog drie races te gaan ruim op kop in de Speed Trophy, het outright klassement zonder correcties voor de grootte van klassen. Die titel kan Patrick Huisman, Sabine Schmitz en Klaus Abbelen bijna niet meer ontgaan. Op 13 september gaat VLN verder met de 46ste editie van de ADAC Barbarossapreis. Scoort Frikadelli elf punten meer dan Phoenix Racing, dan is de Speed Trophy alvast binnen.
Top 5 algemeen klassement:
1. #6 Rowe Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (T. Jäger/J. Seyffarth)
2. #8 Haribo Racing Porsche 911 GT3 R (N. Siedler/M. Stursberg/U. Alzen)
3. #154 Team Manthey Porsche 911 GT3 RSR (G. Weiss/O. Kainz/M. Jacobs/J. Krumbach)
4. #113 Porsche 911 GT3 Cup (H. Hennes/T. Gerling/T. Kappeler/P. Scharmach)
5. #101 GetSpeed Porsche 997 GT3 Cup (A. Osieka/C. Mies/S. Jans)
Meer foto’s: http://www.flickr.com/photos/miguelbosch/ en http://www.facebook.com/miguelboschphoto/