Brandend hout overtreft de geur van olie en rubber. Rammstein schalt uit de luidsprekers. Slingerend tussen de stijgers en campers door probeer ik mijn weg omhoog te vinden. Bij ieder doelpunt van die Nationalmannschaft galmt een luid gejuich over Hohe Acht. Dit is de Nürburgring 24 uur.
Acht uur eerder sta ik bij Aremberg. Na een wandeltocht vanaf Flugplatz is dit de plek die ik heb uitgekozen om de start mee te maken. Meemaken, want de Nürburgring 24 uur kijk je niet, die beleef je. Met toeschouwers aantallen waar zelfs de Formule 1 alleen maar van kan dromen, zijn de historische Nordschleife en het moderne Grand Prix-circuit volgepakt met toeschouwers die de race in hun hart hebben gesloten sinds de eerste keer dat ze hier waren.
McLaren is 2014 goed begonnen met een overtuigende overwinning in de Blancpain Endurance Series en solide resultaten in VLN. Maar het belangrijkste is dat de auto’s niet stukgaan. Wat pech betreft heeft McLaren-team Dörr Motorsport de afgelopen jaren meer gekend dan menig ander team in tien jaar.
Geheel in stijl van zijn huidige vorm, verpulverde McLaren-fabriekscoureur Kévin Estre op vrijdagavond het ronderecord met ruim zes seconden om pole position te winnen. In de eerste raceronde had de Fransman bij aankomst in Aremberg al een behoorlijk gat geslagen naar de rest van het veld en even later later was hij volledig uit het zicht van zijn achtervolgers verdwenen.
Dat drie- en vieruursraces geen 24 uursraces zijn, ontdekte het Frankfurter team na 64 ronden, toen beide MP4-12C’s van Dörr uit de race waren. De wagen van Estre, Peter Kox, Tim Mullen en Sascha Bert moesten tegen middernacht na een ongeval opgeven, Rudi Adams, Arno Klasen, Álvaro Parente en Sebastian Asch deden dat diep in de nacht met een kapotte aandrijving.
Voor het vallen van de nacht had de N24 al een groot deel van haar deelnemers verloren, een trend die zich tot in de ochtend door zou zetten. Prijs voor meest schandalige crash gaat naar de combinatie Team Titus Viper en Besaplast Mini, die samen de gele vlaggen bij het uitkomen van Flugplatz misten. Met de Mini vol in de ankers toen Kai Jordan eindelijk doorhad dat hij een Code 60-zone inreed, kon Viper-coureur Reinhard Schall niet anders dan uitwijken. Links stond echter een intervention car geparkeerd waardoor Schall een minder zwaar ongeval met de Mini boven een smak in de achterkant van de Audi verkoos. Het leverde Besaplast een DNF op en Team Titus diskwalificatie voor de rest van de race.
Het voltallige Marc VDS-team kon vroeg op zondagochtend al inpakken. Zege in de race waar de Belgen zich in samenwerking met BMW Motorsport al maanden op aan het voorbereiden waren in VLN en waar bijna het hele seizoen van in het teken staat, glipte ’s nachts door hun vingers.
De 24 uur van Spa over een maand tijd zal al de laatste race dit jaar zijn voor Marc VDS.
Vijftien BMW M235i Cup-auto’s verschenen zaterdag aan de start, waaronder een inschrijving van fabrieksteam BMW Motorsport. Om hun klanten niet in de weg te lopen, verscheen het fabrieksteam in de SP8T-klasse, in plaats van de speciale Cup 2-categorie voor M235i’s. Adrenalin-Motorsport greep de groepswinst in Cup 2 met een 29ste plaats overall, ver vóór BMW Motorsport in SP8T. Een spectaculaire prestatie voor een auto die nooit langere races dan de vier uur durende VLN-wedstrijden heeft gereden.
BMW was zonder twijfel een van de meest betrokken autofabrikanten. Behalve een eigen klasse voor de M235i en het fabrieksteam, werden maar liefst vier auto’s (twee voor zowel Schubert als Marc VDS) gesponsord en van fabriekssteun voorzien in de klasse die doorgaans het algemeenklassement wint: SP9/GT3.
Met het ondergaan van de zon was het tijd om naar Pflanzgarten te gaan en richting het hoogste punt van het circuit en de Eifel te lopen. Hier speelt zich het echte feest zich af. Het kan niet gek genoeg: muziek, feesten, zelfgebouwde steigers, barbecues, vuurkorven en vooral veel, heel veel, gepassioneerde fans.
Zonder wind om de rook weg te blazen, hing een grauwe waas tussen de bomen. Soms tot frustratie van de coureurs.
Nacht in de Nürburgring 24-Stunden Rennen is een echte black-out: camera’s langs de Nordschleife gaan uit en alle helikopters keren terug naar huis. De eerste updates die de teams over hun auto krijgen, komen in het ergste geval van de baanposten via race control binnen.
Bij zonsopkomst verscheen de Audi R8 LMS ultra van Phoenix Racing bovenaan de tijdswaarneming. Black Falcons Mercedes-Benz SLS AMG GT3 en de BMW van Team Schubert bleven tot in de laatste uren van de wedstrijd dichtbij, maar aan de eindstreep kwamen de kampioenen van eerdere jaren niet dichterbij dan drie minuten.
Schuberts BMW Z4 GT3 was toen al teruggevallen naar de zesde plaats. De renstal uit Oschersleben had goede hoop te overwinnen toen ze met beide auto’s op verschillende momenten aan de leiding gingen, maar autopech wierp de ene sportwagen na vier uur uit de race en de andere, van Dominik Baumann, Claudia Hürtgen, Jens Klingmann en Martin Tomczyk, twee uur voor het einde uit de strijd om de eindzege.
Een week na hun Le Mans-overwinning zegevierde Audi ook in de recordbrekende 24 uur van de Nürburgring. Behalve nieuwe records voor de snelste kwalificatie en raceronden (beide neergezet door McLaren), verbeterde Audi het afstandsrecord. De Duitsers legden in één dag 4035,102 kilometer af. Ter vergelijking: de afstand tussen Arnhem en Teheran bedraagt 3995 kilometer.
Sommige deelnemers gaan meteen door naar Paul Ricard voor de Blancpain Endurance Series, andere pakken het vliegtuig naar de VS voor de 6 uur van Watkins Glen. Onder de vliegers bevindt zich Bleekemolen. De alleskunner laat komend weekend zien waarom hij in Nederland meer erkenning verdient dan hij krijgt: na een zware 24 uur van Le Mans en een felbevochten tweede plaats in de Eifel, zit hij zondag voor het derde weekend op rij in een GT voor een endurancerace. Als een echte diehard. Een in eigen land ondergewaardeerde, echte diehard.