Eén moment van onoplettend, een enorme crash, rode vlag en een traumaheli. Meer was er niet voor nodig om ook de vierde race van het VLN-seizoen in mineur te laten eindigen. Uiteraard was dat niet het enige ongeluk dat op zaterdag 17 mei op de Nürburgring plaatsvond, en zo werd ook de 45. Adenauer ADAC Simfy-Trophye overschaduwd door ongelukken, botsingen, gele vlaggen en uiteindelijk het staken van wat tot dan toe een boeiende race was.

Sinds GT3’s toegelaten zijn in VLN en de Nürburgring 24 uur groeit de populariteit van de Nürburgring onder fabrikanten gestaag. Zij doen de Nordschleife nu ook aan om te racen. Zo waren Aston Martin en Nissan zaterdag met volledige fabrieksteams aanwezig en kwam Subaru met de WRX-STI vanuit Japan over voor VLN4. Met de N24 voor de boeg was deze race de laatste kans om de boliden in raceconditie uit te proberen, wat een overvol veld van 208 auto’s betekende.

Nederlandse inbreng kwam van Yelmer Buurman (Black Falcon SLS AMG GT3 én Jürgen Alzen Z4 GT3), Patrick Huisman (Frikadelli 911 GT3), Nicky Catsburg (Marc VDS Z4 GT3), Christian Frankenhout (Audi Race Experience R8 LMS ultra GT3), Carlo van Dam (Subaru WRX-STI), Renger van der Zande (HRT Performance Carrera Cup) en het duo ‘Gerwin’ en ‘Philip’ (Black Falcon Carrera).

’s Ochtends zette de Black Falcon SLS AMG GT3 van het trio Lance David Arnold, Andreas Simonsen en Christian Menzel de snelste tijd op de klokken. Nu kan nog gesteld worden dat dit meer geluk dan wijsheid was gezien de grote hoeveelheid aan gele vlaggen die het tempo uit de ronden van de concurrentie haalden, maar de race spreekt boekdelen: de nummer 3-wagen reed de snelste rondetijd, was de hele middag vooraan te vinden, verloor korte tijd de leiding aan de ontketende McLaren-fabrieksrijder Kévin Estre en SLS-collegae Rowe Racing, maar kwam na drie uur racen met grote voorsprong onder de rode vlag door. Menzel, wie ook in de 24 uursrace voor Black Falcon uit zal komen met de winnaars van vorig jaar, draaide zaterdag een dubbele dienst en eindigde ook met de Manthey Porsche 911 Carrera Cup op het podium. Een veel sterker optreden zal je niet snel zien.

VLN draait om meer dan de Specials: het levensbloed van het kampioenschap is zonder twijfel de grote hoeveelheid aan productieklassen waarin veelal amateurs met hun eigen auto’s actief zijn. De meest competitieve daarvan is V6, voor productiewagens met drie- tot drieënhalf-liter-motoren. Doorgaans verschijnen hier verschillende modellen BMW’s en Porsches aan de start. Met 22 deelnemers is V6 op SP9/GT3 na de grootste klasse in het veld, die vooral bestaat uit lokale helden, maar ook internationale deelnemers kent.

Na drie uur racen ging het bij Döttinger Höhe weer eens mis. De Code 60 werd ingezet, wat betekent dat alle auto’s in de geneutraliseerde zone niet sneller dan 60 kilometer per uur mogen rijden, gelijk aan het snelheidslimiet in de pits. Blijkbaar is het voor sommige coureurs nog altijd lastig om de hele race het hoofd erbij te houden: ondanks baanwerkers die met gele vlaggen zwaaiden, knalde de Audi TTS van Hömberg Motorsport zo hard achterop het afremmende veld dat de wedstrijdleiding gedwongen was de wedstrijd te staken.

Beide coureurs konden zelfstandig uitstappen en hebben inmiddels het ziekenhuis verlaten; een getuigenis van de veiligheid van moderne auto’s en het HANS-systeem. Echter zal het andere deelnemers niet afschrikken. Verwoede pogingen van de wedstrijdleiding om voorafgaand aan de race met videobeelden van ongelukken duidelijk te maken dat het zo niet langer kan, bleken ook nu weer tevergeefs.

Omdat het 2 uur 40 minuten punt dat nodig is om volle kampioenschapspunten uit te delen al bereikt was, werd besloten de race na 3 uur te beëindigen. Na enig rekenwerk om de juiste uitslag te bepalen, bleken Dag Wohlén, Tommy Gråberg, Hans Holmlund en Scott Marshall de Team Mathol Racing Porsche Cayman R als winnaar in de V6-klasse naar huis te hebben gebracht. Opmerkelijk, want het trio reed de rest van de middag overal behalve op kop rond.

Een maand tot de Nürburgring 24 uur resteert ons. Als de eerste vier races van het VLN-seizoen een indicatie zijn, kunnen we ons niet alleen opmaken voor een van de meest spannende races die de N24 ooit gezien heeft, maar ook een van de meest chaotische.

Aan een voorspelling ga ik mij niet wagen, daarvoor zit het veld in SP9/GT3 te dicht bij elkaar. Team Schubert en Marc VDS, dat beide gesteund wordt door BMW, de beste kansen toedichten is verleidelijk, maar afgelopen weekend heeft ook Mercedes-Benz zich op de hoogste trede van het podium gemeld en wel met het winnende team van vorig jaar. Audi ziet zich vertegenwoordigd door onder andere Phoenix Racing en WRT, terwijl Aston Martin Racing en Nismo eveneens met sterke teams afreizen naar de Eifel. Veel kanshebbers dus in de SP9/GT3-klasse waar de winnaar waarschijnlijk, maar niet zeker, vandaan zal komen.

Top 5 algemeen klassement:
1. #3 Black Falcon Mercedes-Benz SLS AMG (L.D. Arnold/A. Simonsen/C. Menzel)
2. #25 Marc VDS BMW Z4 (J. Müller/U. Alzen)
3. #30 Frikadelli Racing Porsche 911 GT3 R (K. Abbelen/S. Schmitz/P. Huisman/F. Stippler)
4. #20 Team Schubert BMW Z4 (J. Klingmann/D. Baumann/C. Hürtgen)
5. #9 Black Falcon Mercedes-Benz SLS AMG (A. Al Faisal/A. Christodoulou/Y. Buurman)

Foto’s door Jan Patrick Wagner (website / facebook).