Red Bull heeft eerder deze week weer eens van zich laten horen: als de sport niet wordt geleid zoals ze willen, trekt men de stekker uit het Formule 1-project, zo stelde oprichter en eigenaar Dietrich Mateschitz. Serieuze dreigementen of praatjes van iemand die zich stoerder voelt dan hij is?

Op het eerste oog lijken het een beetje loze dreigementen van een team dat ten koste van alles wil winnen: vorig jaar uitte het team felle kritiek op de banden, die later werden veranderd. Uiteraard speelde de paniekreactie van de FIA na de gebeurtenissen in Silverstone een grotere rol, maar als de teams voor die tijd niet zo hadden lopen zeuren om niets, was er misschien helemaal geen paniekreactie nodig geweest.

Dit jaar is Red Bull weer bij een controverse betrokken: de diskwalificatie van Daniel Ricciardo in zijn thuisrace is inmiddels uitgebreid besproken op het internet en daarbuiten, en dus heeft Mateschitz weer eens wat te klagen over hoe de sport geleid wordt. Als de sport slecht geleid blijft worden, althans volgens hem, loopt hij even makkelijk uit de sport.

Het is een dreigement dat we al jaren horen van Luca di Montezemolo en de reden dat veel mensen hem eigenlijk hem meer als een schattig oud mannetje uit het verleden zien, dan iemand waar we ons echt druk over moeten maken. Mocht Mateschitz geen woord houden, dan heeft hij in één klap dezelfde reputatie als de Ferrari-president.

Er is alleen één belangrijk verschil.

Ferrari, wat Di Montezemolo ook altijd beweert, heeft de Formule 1 nodig. Velen zeggen dat de Formule 1 Ferrari nodig heeft en dat is tot op zekere hoogte waar, maar andersom geldt dat evenzo. Willen kleine jongetjes als ze groot zijn een Ferrari, omdat de Italianen weer aan een WEC-auto werken? Natuurlijk niet. De Formule 1, dat is alles, dus Ferrari zal haar dreigementen sowieso al nooit waar kúnnen maken (als ze tenminste met hun verstand een beslissing nemen).

En daar zit het verschil met Mateschitz. Die heeft de sport helemaal niet nodig. Hij heeft nog tientallen andere (sport)activiteiten waar hij de naam Red Bull aan heeft verbonden. Men heeft nu een periode van flink succes gehad en de meerwaarde van de Formule 1 is lang niet zo groot als vijf, zes jaar geleden. Al langer denken sommige mensen dat als het succes een keer ophoudt, Red Bull de sport zal verlaten.

Moeten we daar bang om zijn? Eigenlijk niet. Teams komen en gaan. Mist de sport Tyrrell? Het Lotus van Colin Chapman? Brabham? Alfa Romeo? Cosworth? Michael Schumacher? Natuurlijk niet. De fan van het verleden zal ze ongetwijfeld missen, maar de sport als geheel niet. En zo zal een eventueel verlies van Red Bull ook wel worden opgevangen. Voor de fans van de Oostenrijkers zou een vertrek misschien lullig zijn, de sport zelf zal er geen procent minder om worden.

Maar van binnen weten we natuurlijk allemaal dat Mateschitz zijn dreigement echt niet waar gaat maken.