Na het afgelasten van de Bahreinse Grand Prix in 2011, zal dit weekend de race op Bahrain International Circuit weer verreden worden. De Grand Prix van het land waar de Arabische Lente een tweede jaar is ingegaan, is er een van controversie.

Arabische Lente

Zelden heeft de Formule 1 zich van een zodanig slechte kant laten zien als dit weekend. Met de Bahreinse Grand Prix in het vooruitschiet, zal menig Formule 1-volger terugdenken aan die misplaatste Zuid-Afrikaanse Grand Prix in 1985, toen de ernst van de apartheid wereldwijd door begon te dringen. In het land waar vorig jaar de status van burgeroorlog niet misstaan had en ruim een jaar na de uitbraak van de Arabische Lente demonstraties tegen het regime nog altijd met de harde hand neergeslagen worden, staat de Formule 1 niet enkel onder lokale en internationale druk, maar lopen de betrokkenen er ook gevaar voor hun leven.

Geen fijne situatie voor wie dan ook. Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, is de enige belanghebbende bij het doorgaan van de race de organisatie van de race zelf. Zij kunnen nu aan de wereld laten zien dat het allemaal lang niet zo erg is als wat er in door de media bericht wordt,

terwijl de rapporten van het Rode Kruis en Amnesty International heel wat anders zeggen. Eigenlijk heeft de Formule 1 er op dit moment dus niets te zoeken.

Maar genoeg over het politieke en humanitaire aspect van de race. De beslissing is immers genomen en tenzij het in Bahrein alsnog compleet uit de hand loopt, wordt er zondag ‘gewoon’ geracet.

Absolute favoriet

Voor het eerst dit jaar is er een duidelijke favoriet voor de zege. Nee, niet McLaren, Red Bull Racing of zelfs Scuderia Ferrari, maar het team van Mercedes-Benz reist als belangrijkste kandidaat voor de winst af naar Sakhir. De Duitsers pakten vorige week in China zowel pole position als de winst en hadden oppermachtig kunnen zijn als Michael Schumacher niet met mechanische pech was uitgevallen. De zevenvoudig Formule 1-wereldkampioen is in 2012 in ieder geval al van betere klasse dan hij de afgelopen twee jaar is geweest. Tijdens de eerste twee races van dit jaar was hij zelfs sneller dan teamgenoot Nico Rosberg. Diezelfde Rosberg had tegen de tijd dat de Formule 1 in China aankwam de problemen die hij had met de banden echter opgelost en pakte direct de eerste overwinning voor een Grand Prix-auto van Mercedes-Benz sinds 1955 — en zichzelf.

Hoewel Schumacher zeker niet uitgesloten mag worden voor de winst, is de onbetwiste favoriet toch zijn jonge teamgenoot. Rosberg maakte in 2006 zijn Formule 1-debuut op het Bahrain International Circuit met een puntenfinish en de snelste ronde. Het circuit is daarna altijd goed voor hem geweest, maar ook in de jaren vóór zijn entree in de Formule 1- was het dat: winst in de Formula 3 Macau-Bahrain Cup en een dubbele GP2-zege

waren zijn oogst in de juniorklassen. Is er dan ook maar een enkele reden om aan te nemen dat wat Rosberg vorige week deed, in Bahrein niet herhaald kan worden?

Tegenstand

De zwaarste tegenstand zal waarschijnlijk weer van de vrienden uit Woking komen. McLaren was in de openingsrace met Jenson Button zegevierend en completeerde in Shanghai het podium. Daarmee gaat het team terecht aan kop van de kampioenschappen. Red Bull Racing loopt echter nog altijd achter de feiten aan, terwijl men bij Ferrari het lek nog altijd niet boven water heeft. Hoewel ook die twee teams voor de winst zullen gaan, hoeven we niet te verwachten dat zij deze ook daadwerkelijk pakken.

Historie

Bahrein is van oudsher geen autosportland. De aanwezigheid van de Formule 1 is dan ook niet meer dan het resultaat van de oprukkende nieuwe economieën die in Bahrein vooral om olie en toerisme draait. De afgelopen zeven edities van de Grand Prix zijn geen enkele keer van vermakelijk niveau geweest. Was het de eerste keer, in 2004, nog leuk om een race in het midden van de woestijn te zien, de noviteit was er daarna ook wel vanaf.

Fernando Alonso is met drie overwinningen de meest succesvolle coureur in Sakhir. De Spanjaard won in 2005 en 2006, beide keren voor Renault, en in 2010 voor Ferrari. Die laatste keer was zijn debuutrace voor Ferrari en op de lange configuratie van het circuit dat in 2010 voor het eerst – en voorlopig laatst – dienst deed als Grand Prix-lay-out. De ruim zes kilometer lange endurancebaan was niet het wondermiddel waarvan gehoopt werd dat van de optocht een race gemaakt kon worden.

Circuit

Lengte circuit: 5412 meter
Aantal ronden: 57
Raceafstand: 308,405 kilometer
Ronderecord: 1:30.252 (Michael Schumacher – Ferrari, 2004)

Circuit vanuit de lucht

Weersverwachting

Voor regen hoeven we uiteraard niet te vrezen, maar dat neemt niet weg dat bewolking op zaterdag en zondag over het circuit trekt en de daardoor iets lagere temperaturen van rond de dertig graden wel degelijk een rol kunnen gaan spelen bij het bandenmanagement.

Schema

Vrijdag 20 april 2012:
09:00-10:30 Eerste vrije training
13:00-14:30 Tweede vrije training

Zaterdag 21 april 2012:
10:00-11:00 Derde vrije training
13:00-14:00 Kwalificatie

Zondag 22 april 2012:
14:00 Race

Lees ook:
Historische voorbeschouwing Bahreinse Grand Prix