Na een pauze van drie weken staat dit weekend de Chinese Grand Prix voor de boeg. Na een zowel chaotische als natte Grand Prix in Maleisië, kan de Formule 1 zich ook dit weekend weer opmaken voor een race in de regen.

Verhoudingen

Twee races verder in het seizoen en nog altijd hebben we geen idee van de werkelijke verhoudingen tussen de teams. Wat we wel weten, is dat McLaren de snelheid er in de kwalificatie goed in heeft zitten. Jenson Button won de openingsrace van het seizoen en had in Maleisië goed kunnen scoren, maar een aanrijding met een achterblijver verpestte zijn race. Teamgenoot Lewis Hamilton moet zijn eerste race van 2012 nog winnen, maar

heeft met twee pole positions en evenzoveel podiumplaatsen al aangegeven dat een overwinning niet lang meer op zich laat wachten.

Na alle problemen in de aanloop naar het seizoen, is de aanwezigheid van Fernando Alonso aan de leiding van het kampioenschap misschien wel onwaarschijnlijk te noemen. Toch staat hij er, dankzij de chaos die in de Maleisische regen was ontstaan. De vorm van Ferrari in Shanghai is de laatste jaren niet geweldig geweest – sinds 2007 heeft de Scuderia niet meer gewonnen – dus een herhaling van wat zich in Sepang afspeelde hoeven we niet op te rekenen. Maar op een Italiaanse overwinning werd drie weken geleden ook niet gerekend…

Sauber zal dit weekend waarschijnlijk niet wederom mee kunnen strijden om de overwinning. Maar dat de Zwitsers weer helemaal terug zijn, dat is duidelijk. Sergio Pérez en Kamui Kobayashi zullen hopen op regen en zullen dat, zoals het er nu naar uitziet, ook krijgen.

DRS-onzin

Waar de Chinese Grand Prix vorig jaar in uitblonk, was de grote hoeveelheid aan inhaalacties. En dat was vermakelijk geweest, was het niet dat deze bijna exclusief te danken waren aan de beweegbare achtervleugel, ook wel bekend als het DRS. Dat deze grap ook bij de FIA het certificaat

‘onzin’ heeft gekregen, blijkt uit het besluit van de federatie om de DRS-zone dit weekend iets in te korten. Vijftig meter is er van het gedeelte van het achterste rechte stuk waar de DRS gebruikt kan worden, afgeschoren. Vijftig meter minder nepinhaalacties dus, heeft de FIA besloten na bestudering van de race van vorig jaar. Niet dat de Ferrari’s een toegewezen zone nodig hebben om van hun DRS gebruikt te mogen maken, natuurlijk.

Historie

‘Niet van toepassing’, zou ik hier bijna schrijven, maar dan lieg ik. Want wie eind jaren 90 op de Chinese autosport gelet heeft – en wie heeft dat nou niet? – weet dat men toen bezig was de Formule 1 naar Zhuhai International Circuit te halen. Die plannen vielen echter in het water toen de baan geen FIA-licentie kreeg om Formule 1-wedstrijden te mogen organiseren. Daarom moesten de Formule 1-fans het in 1999 noodgedwongen alsnog zonder de langverwachte Chinese Grand Prix stellen.

In plaats van de baan in Zhuhai een update te geven, vonden de Chinese geldschieters dat er maar een compleet nieuw circuit aan moest worden gelegd. Drassig akkerland onder de dikke smog van Shanghai werd als locatie gekozen en er kon nadat de boeren van hun land verjaagd waren, in

recordtempo het Shanghai International Circuit uit de modder worden getrokken.

Verder is er niet veel gebeurt. Een regenbuitje hier en daar met wat spektakel zoals een superieure Jenson Button als winnaar, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Oh ja, in 2009 werd in de zure regen het Red Bull Racing-era ingeluid toen het team er hun eerste overwinning en pole position pakte en daar niet meer mee ophield… Tot dit jaar.

Het circuit

Lente circuit: 5451 meter
Aantal ronden: 56
Raceafstand: 305,066 kilometer
Ronderecord: 1:32.238 (Michael Schumacher – Ferrari, 2004)

Weersverwachting

De temperatuur zal het gehele weekend tussen de 15 en 20 graden Celsius schommelen. Daarmee is het minder warm dan in Maleisië, maar regenen zal het desondanks ook in Shanghai. Alleen voor zaterdag wordt er geen regen voorspeld, maar de rest van het weekend is de weersverwachting dat het zal zijn zoals het regelmatig tijdens de Chinese Grand Prix is: nat.

Circuit vanuit de lucht

Schema

Vrijdag 13 april 2012:
04:00-05:30 Eerste vrije training
08:00-09:30 Tweede vrije training

Zaterdag 14 april 2012:
05:00-06:00 Derde vrije training
08:00-09:00 Kwalificatie

Zondag 15 april 2012:
09:00 Race

Alle tijden zijn CET

Lees ook:
Historische voorbeschouwing Chinese Grand Prix