Onkruid vergaat niet, en Sauber Motorsport net zo min. Het Zwitserse team staat na twee races op de vierde plaats in het kampioenschap en dat is geen toeval, maar het resultaat van een winter hard werken. Na een periode van teleurstelling na teleurstelling, heeft teameigenaar Peter Sauber het team uit het slob getrokken en teruggebracht naar waar het team in de Formule 1 jarenlang was: als eerste achter de topteams.

Checo

Alle ogen zullen dit weekend gericht zijn op Sergio Pérez. De jonge Mexicaan was drie weken geleden de morele winnaar van de Grand Prix van Maleisië en had deze ook gewonnen wanneer hij niet van de baan was geraakt en daardoor de aansluiting met Alonso verloor. De tweede plaats was het beste resultaat van zowel Sauber als van een Mexicaanse rijder sinds tweevoudig Grand Prix-winnaar Pedro Rodríguez, enkele weken voor zijn tragische dood, in de natte Nederlandse Grand Prix van 1971 als tweede achter Ferrari-coureur Jacky Ickx over de finish kwam. De geruchten dat Pérez na

Rodríguez de eerste Mexicaanse Ferrari-piloot zou worden, staken direct de kop op. En hoewel ‘Checo’ zichzelf met zijn superrit bij Ferrari ongetwijfeld in de kijker heeft gereden om Felipe Massa te vervangen, hoeft de Braziliaan zich volgens zijn team in ieder geval voor dit seizoen nog geen zorgen te maken.

Winter

Pérez’ prestatie is tekenend voor de vooruitgang die Sauber gedurende de winter gemaakt heeft. Al tegen het einde van 2011 werd duidelijk dat Peter Sauber het niet nog een seizoen op zijn beloop zou laten gaan en dat er koppen zouden gaan rollen. Technisch directeur James Key, in 2010 aangetrokken als vervanger van de altijd gewaardeerde en capabele Willy Rampf, was het meest prominente teamlid dat zijn biezen mocht pakken.

De testsessies voorafgaand aan het seizoen zijn voor sommige teams behalve een kans om hun auto te verbeteren, ook een mogelijkheid om de blits te maken voor potentiële sponsoren. Sauber had daar de afgelopen jaren ook een handje van, en het was dus niet voor niets dat men nogal sceptisch was toen Kamui Kobayashi en Sergio Pérez zich op de lijstjes van snelste ronden onder de topcoureurs bevonden.

Seizoenstart

In Australië aangekomen, bleek die scepsis niet terecht te zijn geweest: zowel de Mexicaan als de Japanner vocht met de heren van Ferrari om plaatsen binnen

de top tien. Een ongeluk van Pastor Maldonado – racent voor het eveneens herrezen Williams – in de laatste ronde bracht het duo een zesde (Kobayashi) en achtste (Pérez) plaats en goede punten voor in het constructeurskampioenschap.

Kobayashi’s start van het seizoen is enigszins ondergesneeuwd door de prestatie van zijn 22-jarige teamgenoot, maar dat het voormalige Toyota-protegé zelf ook wat in zijn mars heeft, liet hij in Australië zien door zonder moeite het gehele weekend sneller te zijn dan Pérez. Een week later betekende een verkeerde setup keuze dat Kobayashi niet verder kwam dan de zeventiende plek op de grid. Lang wachtte de altijd spectaculair racende Kobayashi niet met het goedmaken van posities. Maar in de stromende regen besloot Peter Sauber zijn coureurs op twee verschillende strategieën te zetten. Waar dat voor Pérez bijna in een overwinning uitpakte, moest de met zijn remmen worstelende Kobayashi hard vechten voor een plek in de top tien en uiteindelijk door diezelfde remmen opgeven.

Successieplan

Sauber heeft de zaken dit jaar goed voor elkaar. De auto is snel, de rijders maken ondanks hun relatieve onervarenheid geen noemenswaardige fouten en de financiën zijn dankzij de betrokkenheid van het Mexicaanse Telmex dat bij een eventueel vertrek van Pérez testrijder Esteban Gutiérrez zal blijven steunen, ook op orde. En waar menigeen nog zou kunnen twijfelen aan het lange termijnplan van het Zwitserse team, is dat ook niet meer nodig nu Peter Sauber de CEO van zijn renstal, Monisha Kaltenborn, heeft aangewezen als zijn opvolger.

De Indiaas-Zwitserse Kaltenborn is sinds eind jaren 90 betrokken bij de juridische kant van het team en sinds het vertrek van BMW uit het team de Chief Executive Officer van Sauber Motorsport. Door die aanstelling heeft zij al veel taken die Peter Sauber in het verleden vervulde, op zich genomen. Met haar juridische kennis, en dat is in de hedendaagse Formule 1 van grotere waarde dan de passie voor autoracen, ervaring binnen de organisatie en het vertrouwen van diens oprichter, is Kaltenborn de enige juiste opvolger die Peter Sauber aan had kunnen wijzen.

Bouwstenen

De laatste races hebben bewezen dat Sauber op de goede weg is. Het verlies van BMW als partner binnen het team mag dan wel een grote schok zijn geweest, het team is daar nu overheen en kijkt weer naar boven. Met twee getalenteerde coureurs en een derde topper op de reservebank, met de Mexicaanse coureurs bijgeleverde grote sponsor, een successieplan en de traditionele steun van Ferrari, zijn de bouwstenen gelegd voor een privéteam dat in de komende jaren nog vaker moet kunnen schitteren. Te beginnen in 2012.