Een adempauze is de Formule 1-teams niet gegund: vanaf Australië vliegt men direct door naar Kuala Lumpur voor de Maleisische Grand Prix. Op Sepang International Circuit zullen 24 (of misschien wederom slechts 22) strijden om de overwinning in de 32ste Grand Prix van Maleisië.

Veel vragen zijn vorig weekend onbeantwoord gebleven. Zo weten we nog steeds niet waar Lotus nu precies staat, al mogen we er, gezien de knappe kwalificatieprestatie van Romain Grosjean, van uit gaan dat het Britse team voorlopig met de beste drie teams mee moet kunnen komen. Tweevoudig Maleisisch kampioen, Kimi Räikkönen kon in Melbourne door eigen toedoen niet voorin meedoen, maar zal zich ongetwijfeld gemotiveerd voelen door de herinneringen aan zijn allereerste Formule 1-overwinning, tijdens de Grand Prix van Maleisië in 2003.

Wat al wel duidelijk is, is dat relatieve schoonheid in de Formule 1 wel degelijk met snelheid samen kan gaan: McLaren heeft met de egale neus een juiste keuze gemaakt en mede daardoor de hegemonie van Red Bull Racing doorbroken. Datzelfde Red Bull Racing heeft duidelijk wat terrein verloren, maar voor een dramatisch seizoen hoeft men in Milton Keynes nog niet te vrezen.

Wie dat wel moet doen, is het team van Ferrari. De Italianen waren in Melbourne de weg volledig kwijt. Opvallen deden ze echter wel, toen ze in gevecht waren met de dit jaar opgerukte teams van Williams, Sauber en de rookies van Scuderia Toro Rosso. Om de problemen te verhelpen zijn de boliden deze week teruggevlogen naar de fabriek. Een dure operatie en met niet meer dan enkele dagen de tijd om veranderingen door te voeren, is de kans klein dat de Scuderia in Sepang plotseling wel van rol van betekenis kan spelen.

Historie

De geschiedenis van de Maleisische Grand Prix gaat terug naar de jaren 60, toen in Singapore, dat kortstondig onderdeel uitmaakte van de Maleisische Federatie, tussen 1962 en 1965 drie keer de Grand Prix georganiseerd werd op de wegen van Thomson Road. Met de onafhankelijkheid van het ministaatje ging de Grand Prix op Thomson Road verder als de Grand Prix van Singapore en verdween de Maleisische Grand Prix, die pas in 1968 weer terugkeerde op het door Hans Hugenholtz ontworpen Shah Alam Circuit. Van een Formule 1-wedstrijd was al die tijd geen spraken: alle races werden verreden onder de reglementen van de Tasman Series, Formule Pacific en Atlantic en Formule 2.

De Formule 1 Wereldkampioenschap kwam pas in 1999 naar Maleisië. Op het speciaal voor de Formule 1 gebouwde Sepang International Circuit maakte de Formule 1 kennis met het eerste moslimland dat zijn intrede op de moderne Formule 1-kalendar deed. Sindsdien is de race in Sepang een vaste stop op de kalender. Was dat in de eerste jaren nog aan het einde van het seizoen, al snel werd het een van de eerste races van het jaar.

In 2001 kregen de Jos Verstappen-fans de race van hun leven te zien, toen de Nederlander in zijn Arrows-Asiatech in de stromende regen het gevecht met de topcoureurs aanging en enige tijd in de top drie rondreed. Met het tevoorschijn komen van de zon viel de superrace van Verstappen echter alsnog in het water. De duidelijk te zwakke A22 kon geen partij bieden tegen de degelijke wagens van Ferrari, McLaren, Williams en Jordan, waardoor er uiteindelijk niet meer inzat dan een zevende plaats – toen nog zonder punten.

Twee jaar later kreeg Räikkönen de kans om te schitteren. De jonge Fin greep deze kans met beide handen en won zijn eerste Grand Prix. Naast hem op het podium stonden Rubens Barrichello en Fernando Alonso. De Braziliaan, toen nog rijder voor Ferrari, herkende het talent dat die middag met hem naar het podium was gereden, en uitte de verwachting dat beide jongelingen ooit wereldkampioen zouden worden.

Regen speelt vaak een factor tijdens het Grand Prix-weekend. Zelfs al blijft het droog, dan nog wordt het altijd spannend of het al dan niet gaat regenen. Sinds de starttijd van de race is opgeschoven naar de namiddag in een poging de kijkcijfers in Europa op te waarderen, is de kans op een stortbui nog groter geworden. Dat leidde er drie jaar geleden toe dat de race met Jenson Button aan de leiding voortijdig moest worden afgebroken omdat de baan tot een rivier was verworden en de duisternis zich al had ingezet. Halve punten werden aan de coureurs uitgereikt terwijl de Formule 1 een blauw oog opliep.

2012

Met de voorspelling dat het flink zal gaan regenen, zal iedereen zijn paraplu mee moeten nemen en is het doen van een voorspelling vrijwel onmogelijk geworden. Kan Red Bull Racing revanche nemen, of zet McLaren de sterke lijn die afgelopen winter is ingezet door? Of kan Lotus doorpakken en Finland, of zelfs Frankrijk, eindelijk weer juichen voor een winnaar? En hebben Sauber en Williams daadwerkelijk de zaken weer op orde gekregen? Gaat het inderdaad regenen, dan zullen veel van deze vragen nog een paar weken onbeantwoord blijven.

Het circuit

Lengte circuit: 5543 meter
Aantal ronden: 56
Raceafstand: 310,408 kilometer
Ronderecord: 1:34.223 (Juan Pablo Montoya – Williams, 2004)

Schema

Vrijdag 23 maart 2012:
03:00-04:30 Eerste vrije training
07:00-08:30 Tweede vrije training

Zaterdag 24 maart 2012:
06:00-07:00 Derde vrije training
09:00-10:00 Kwalificatie

Zondag 25 maart 2012:
10:00 Race

Alle tijden zijn in CET

Weersverwachting

Tropische temperaturen en een grote kans op onweerstormen. De coureurs en teams kunnen zich opmaken voor een zwaar en nat weekend.

Circuit vanuit de lucht


Lees ook:
Historische voorbeschouwing Grand Prix van Maleisië
Historische voorbeschouwing Singapore Grand Prix