Scuderia Toro Rosso neemt naar alle waarschijnlijkheid afscheid van één van hun twee huidige coureurs. Daniel Ricciardo zit klaar om in de Toro Rosso in te springen. Probleem van de Italiaanse renstal is echter dat ze nog geen beslissing hebben genomen over wie plaats moet maken. Wie gaat er verwdwijnen bij het team? Sébastien Buemi of Jaime Alguersuari?

Buemi

Van de twee huidige coureurs zit Sébastien Buemi er het langst: de Zwitser had eigenlijk al verwacht door te kunnen stromen naar het grote ‘moederteam’ Red Bull Racing, maar daar wordt nog steeds vastgehouden aan de tandem Vettel-Webber, waardoor Buemi inmiddels in zijn derde jaar Formule 1 zit. Waar hij in zijn eerste twee jaar 14 punten scoorde, zit hij nu al op 13 punten in 2011. Een

stabiele en rustige factor. Buemi heeft bovendien niet heel vaak domme acties uitgehaald. Een goede coureur dus voor een team om op te bouwen. Scoort punten wanneer nodig en kan er heel af en toe bovenuit steken.

Alguersuari

Dat rustige is niet terug te vinden in Jaime Alguersuari. Hij was relatief onbekend toen hij tijdens de Grand Prix van Hongarije van 2009 in de Toro Rosso stapte om Sébastien Bourdais te vervangen. Alguersuari was ruw, is dat eigenlijk nog steeds. Zijn dieptepunt was in Japan van datzelfde jaar waar hij in twee dagen twee complete Toro Rosso-bolides reduceerde tot schroot. Die ruwe kantjes zijn er wat meer van afgeschraapt en Alguersuari lijkt iets verstandiger te rijden. De Spanjaard haalde in zijn eerste jaar vijf punten en staat nu op zestien, drie voor op teamgenoot Buemi dus.

Kwalificatie & race

Als je de twee coureurs wilt gaan vergelijken moet je naar verschillende punten gaan kijken. Allereerst kijkend naar de kwalificatie valt het op dat met name Alguersuari nog wel eens een steekje laat vallen. Dat hij dit in de race vaak ruimschoots goed maakt, laat ik dan even buiten beschouwing. De Spaanse coureur is vaak de persoon die naast de drie nieuwe teams zich na de eerste kwalificatiesessie al mag gaan concentreren op de race zelf.

Vraag is alleen of dit een bewuste keuze is of dat Alguersuari gewoon niet heel goed is in kwalificeren. Buemi is daarentegen een vaste klant van de tweede kwalificatiesessie en wist het, zeker in het begin van het seizoen, nog wel eens tot de derde te schoppen. Buemi heeft hier dus een streepje voor op zijn collega van het Iberische schiereiland.

Racegewijs lijkt het vaak omgedraaid. Ja, Buemi heeft races waarin hij boven zichzelf uitstijgt, maar het is ook een vrij grijze muis. Gedurfde acties en dergelijke moeten meestal komen van die andere Toro Rosso-bolide. Niet dat de rijstijl van Buemi onverstandig is, want het brengt de auto wel naar de finish, maar Alguersuari weet zich, mede door een vaak uitgekiende strategie, naar de punten te boksen. Bovendien houdt Alguersuari ook wel van een potje knokken op de baan. Onder andere door de strategie heeft hij dit jaar dan ook al meer punten weten te verzamelen dan zijn teamcollega, wie dan ook in de race nog wel eens achter hem eindigt. Aan de andere kant kan zo’n rijstijl wel eens brokken of positieverlies opleveren. Het ‘stabielere’ rijden van Buemi is dus iets verstandiger.

Groei

Als we moeten kijken naar een van de belangrijkste dingen die een coureur moet hebben als hij ergens begint, is dat hij moet kunnen groeien. Buemi voelde zich in het begin van 2009 eigenlijk nauwelijks onder druk gezet. Dit vertaalde zich ook wel in zijn resultaten: pas

toen Alguersuari Bourdais verving, leek er een stijgende lijn in de prestaties van Buemi te zitten. Probleem is, die stijgende lijn hield ook op. Van de twee huidige coureurs heeft de Zwitser in mijn ogen de mindere progressie gemaakt. Buemi is goed voor Toro Rosso, maar niet goed genoeg voor een team dat op een hoger plan mikt.

Alguersuari heeft wel die stijgende lijn vastgehouden van brokkenpiloot tot stabiele coureur. Je kunt duidelijk zien dat het jonge en wilde er bij de Spanjaard af is gegaan en dat hij een stuk volwassener rondrijdt. En dat is een goed gegeven voor de toekomst. Een beter team dan Toro Rosso zou Alguersuari in de armen moeten sluiten. Alguersuari kan een perfecte tweede man zijn voor een topteam of een eerste coureur voor een subtopper-team.

En in 2012…

Vraag nu is: moet Alguersuari dan blijven? Of is er wellicht nog een andere optie? Misschien onbewust wel: Mark Webber heeft nu een contractverlenging voor één jaar gekregen dat de waarschijnlijkheid alleen maar vergroot dat de Australiër volgend jaar alsnog afscheid moet nemen van Red Bull Racing. Dat zou betekenen dat het team op zoek moet naar een nieuwe coureur. Er zijn er legio voor

handen, maar ook bij Scuderia Toro Rosso, dat in eerste instantie toch echt bedoeld was als opleidingsteam voor het grote team. In dat geval zou wat mij betreft Alguersuari het beste kunnen doorstromen. Mijn mening is dat we van hem nog niet alles gezien hebben en Buemi op dit moment wel op het top van zijn kunnen zit.

Moeten we dan afscheid nemen van Buemi? Nee, ook die moet nog minstens een jaartje blijven. Buemi past perfect bij Scuderia Toro Rosso. Hij is die stabiele factor die ze broodnodige punten te allen tijde kan leveren. Als je een jonkie als Daniel Ricciardo daar neerzet is het nog maar de vraag of dat gaat lukken. Ricciardo zelf zou dan nog een jaartje kunnen rijpen bij Hispania Racing of een ander team om dan te stap naar Scuderia Toro Rosso te maken. Of misschien is de Australiër dan al zo gegroeid dat hij Alguersuari en Buemi voorbij steekt en zich naar pole position voor Red Bull Racing manoeuvreert.

Dark horse

Er is echter nog één factor waar rekening gehouden moet worden: Jean-Éric Vergne, de jongeman die de titel in de Britse Formule 3 won nadat de jaren ervoor mede-Red Bull-collegae Jaime Alguersuari en Daniel Ricciardo deze gewonnen hadden. Het talent van de Fransman staat buiten kijf. Hij is zonder twijfel een van de meer getalenteerde rijders uit het Red Bull Junior Team-project. Vergne

krijgt al de kans om zich te bewijzen bij Scuderia Toro Rosso als derde rijder. Daarnaast heeft hij ook nog altijd de kans om de titel in de Formule Renault 3.5 Series te winnen. Op dit moment is het verschil met koploper Robert Wickens slechts twee punten. Gebaseerd op zijn talent zou Vergne zonder twijfel een plaats in de Formule 1 verdienen. Maar of hij die krijgt..?