Het nieuwe Formule 3 Euroseries-seizoen gaat dit weekend van start. Het startveld is nog kleiner dan vorig jaar: slechts twaalf deelnemers zullen in actie komen tijdens de 27 races die dit jaar worden gehouden, al zullen er ongetwijfeld her en der wat gastrijders plaatsnemen. De organisatie beloofde dat het dit jaar beter zou gaan, maar dat doel is dus absoluut niet gehaald.

In 2009, het laatste goede jaar van de klasse, deden er in totaal tien teams mee: ART Grand Prix, Signature, Prema Powerteam, Mücke Motorsport, Manor Motorsport, SG Formula, Carlin Motorsport, HBR Motorsport, Motopark Academy en Kolles & Heinz Union. Daarvan vetrok een groot deel vorig jaar al: Manor en Carlin naar de GP3, terwijl SG Formula en Kolles & Heinz ophielden te bestaan. Dit jaar volgde ART Grand Prix de teams, al is er met STAR Racing Team wel een vervanger gevonden. Al zet het Duitse team met de Pool Kuba Giermaziak slechts een coureur in.

Signature (vier coureurs, in plaats van drie zoals in voorgaande jaren), Mücke (van drie naar twee coureurs), Motopark (drie coureurs) en Prema (twee coureurs, maar er wordt nog een derde auto verwacht) zijn de raceklasse trouw gebleven, en moeten ervoor zorgen dat het nog wat wordt met het startveld van dit jaar. De kwaliteit is op zich niet slecht.

Signature lijkt opnieuw erg goede kansen te hebben in de titelstrijd van dit jaar: met Marco Wittmann, die zich vorig jaar ontpopte tot iemand die prima dingen kan doen wanneer de auto hem ligt, Laurens Vanthoor (in 2009 nog Duitse Formule 3-kampioen) en Daniel Abt, de man die er eigenhandig voor heeft gezorgd dat Stef Dusseldorp zijn singleseater-carrière om zeep is geholpen, heeft het team drie bijzonder capabele coureurs, en ook Carlos Muñoz moet af en toe goed mee kunnen komen.

Nigel Melker rijdt dit jaar voor Mücke in de Formule 3, naast zijn werkzaamheden bij hetzelfde team in de GP3. Dat hij snel kan zijn bewees hij vorig jaar vaak genoeg, maar hij heeft dat nooit weten om te zetten in goede raceresultaten. Hij lijkt echter een belangrijke outsider voor de incidentele overwinning, en misschien weet hij Mücke eindelijk een keer uit de subtop te halen. Hij krijgt hulp van teamgenoot Felix Rosenqvist, die vorig jaar voor Performance Racing in de Duitse Formule 3 reed. Hij pakte behoorlijk wat podiumplaatsen en eindigde als vijfde in de titelstrijd.

Motopark Acadamy geeft Jimmy Eriksson, ook afkomstig uit de Duitse Formule 3, nu de kans in de Euroseries, nadat hij vorig jaar al een weekend mee mocht doen: elfde in Hockenheim, in een relatief groot startveld van zeventien deelnemers. Teamgenoot is de Japanner Kimiya Sato, die ook niet onbekend is in de Formule 3: in 2009 eindigde hij als tweede in de National Class, een jaar later werd hij vierde. Gianmarco Raimondo completeert de rijdersbezetting: de 20-jarige Canadees werd vorig jaar zestiende in de Italiaanse Formule 3. Hij deed dat voor hetzelfde team als waarmee Stéphane Richelmi vice-kampioen werd: Lucidi Motors.

De Spanjaarden Daniel Juncadella en Roberto Merhi moeten het dit jaar voor Prema Powerteam doen. Juncadella begon zijn debuutseizoen vorig jaar sterk met een pole-position en eindigde met een winst in de tweede race op Hockenheim, maar daartussen ontbraken de resultaten veelvuldig. Hij zal zich dus moeten bewijzen dit jaar, wat ook voor zijn teamgenoot geldt. Merhi werd in 2009 met veel bombarie in de raceklasse gebracht, onder andere met een Mercedes-contract op zak, maar hij heeft de verwachtingen nog niet waar kunnen maken.

Het lijkt dit jaar dus een behoorlijke walk-over voor Signature te worden, waarbij de incidentele concurrentie vooral van Mücke en Prema zal moeten komen. De coureurs van die twee teams lijken echter niet snel of constant genoeg om het de Signature-rijders regelmatig lastig te maken.

In de vrije training hebben ze echter laten zien dat het wat hen betreft niet zo makkelijk zal worden voor Signature: Melker was snelste, voor Merhi en Wittmann. Abt en Muñoz waren pas op de plaatsen zeven en acht terug te vinden, terwijl Vanthoor voorlaatste werd, voor Giermaziak.

Motopark zal vooral moeten hopen op de punten wanneer de grote teams wat steken laten vallen, en kunnen zo wellicht in de tweede races, met omgekeerde startgrid, een rol gaan spelen. Voor Giermaziak en STAR Racing geldt hetzelfde.