Het seizoen 2009 is, op de prijsuitreikingen volgende week in Monaco na, nu echt ten einde. Flink wat jonge honden mochten zich de afgelopen week nog proberen in de kijker te rijden tijdens de eerste rookietests uit de geschiedenis van de Formule 1. Achttien coureurs hoopten flink indruk te maken op de teams met het oog op een race- of teststoeltje voor 2010, terwijl nog twee coureurs al verzekerd zijn van zo’n rol: Jules Bianchi is de komende jaren verbonden aan Ferrari als ontwikkelingscoureur, terwijl Nico Hülkenberg zich voor Williams voorbereidde op zijn debuutseizoen in de hoogste klasse van de openwielracerij.

Verder kwamen er nog wat coureurs in actie als beloning voor het winnen van een kampioenschap. Formule 2-kampioen Andy Soucek reed voor Williams, World Series-kampioen Bertrand Baguette voor Renault, Esteban Gutiérrez (Europees Formule BMW-kampioen in 2008) en Alexander Rossi (BMW World Final-winnaar in 2008) voor BMW en de top drie uit de Italiaanse Formule 3, Daniel Zampieri, Marco Zipoli en Pablo Sánchez López, voor Ferrari.

Dan ons klassement, zoals altijd gebaseerd op een punt voor de eerste positie, twee punten voor de tweede positie, enzovoort. Deze punten worden bij elkaar opgeteld en vervolgens gedeeld door het aantal dagen dat men heeft getest. Natuurlijk is zo’n lijst geen goede weergave van de echte test, omdat sommige coureurs bijvoorbeeld alleen ’s ochtends reden of, in het geval van Ho-Pin Tung, op de laatste dag alleen wat ronden op een natte baan mogen maken. Daarom zullen we alle twintig coureurs kort of lang bij langs gaan om te analyseren hoe hun positie in de ranglijst tot stand is gekomen.

Hier volgt de ranglijst:

Positie Naam Punten
1. Andy Soucek 1
2. Gary Paffett 2,33
3. Daniel Ricciardo 2,67
4. Paul di Resta 2,67
5. Nico Hülkenberg 3,5
6. Esteban Gutiérrez 5
7. Mike Conway 5,33
8. Jules Bianchi 7
9. Alexander Rossi 7
10. Bertrand Baguette 7,5
11. Marcus Ericsson 7,67
12. Oliver Turvey 9
13. J.R. Hildebrand 9,33
14. Lucas di Grassi 9,5
15. Pablo Sánchez López 11
16. Daniel Zampieri 12
17. Brendon Hartley 12,5
18. Mirko Bortolotti 13
19. Marco Zipoli 13
20. Ho-Pin Tung 13,5

Bovenaan vinden we Andy Soucek, die alleen op dinsdag reed en prompt de snelste tijd wist te rijden. Dat zijn gemiddelde dan ook op 1 kwam is niet zo heel verrassend. Bovendien gokken wij dat, gezien de posities die Nico Hülkenberg later in de week haalde met de Williams-bolide, Soucek zijn programma een stuk minder op 2010 was gebaseerd dan dat van zijn concurrenten. Desondanks een prima prestatie van de Formule 2-kampioen en we hopen hem minstens als derde coureur van Williams te zien volgend jaar, en als het even kan zelfs als racecoureur bij een team.

De tweede plek is voor Gary Paffett, op woensdag de snelste. De Brit van McLaren was toch wel de meest ervaren tester die deze week in actie kwam en zat ook in een van de snelste auto’s van de tweede helft van 2009. Een uitstekend resultaat van de DTM-kampioen van 2005, het zal echter niet genoeg zijn om een plekje op de grid van 2010 te vinden. In totaal won hij in het verleden zes titels, waaronder de Duitse Formule 3, maar het lijkt erop dat hij altijd een eeuwige belofte zal blijven. Zonde.

Derde en vierde werden Daniel Ricciardo en Paul di Resta met 2,67 punten. De Australiër staat als derde geklasseerd, omdat hij de laatste dag als snelste eindigde en Di Resta nimmer de snelste tijd op een dag wist te rijden. Hoe dan ook, Ricciardo heeft zich zeker bewezen als een prima coureur voor de toekomst, hoewel zijn snelste tijd op donderdag ongetwijfeld met een behoorlijk lege tank is gereden. Zijn grijns was waarschijnlijk met geweld nog niet van zijn gezicht te slaan de afgelopen week, dus alleen al om zijn vrolijkheid verdient hij een plek in de Formule 1 in de toekomst. Volgend jaar zal hij waarschijnlijk derde rijder van Red Bull zijn.

Wie ook aast op een plekje als derde rijder bij een team is Di Resta, die zijn snelheid goed liet zien. Ook toen hij op woensdag alleen ’s ochtends reed, wist hij de dag alsnog hoog in de ranglijst te eindigen. Het is al jaren wachten op de kans van de Schot in de Formule 1, en hopelijk kan hij hetzelfde pad als Vitantonio Liuzzi bewandelen: een tijdje derde rijder van Force India, om later gepromoveerd te worden tot racecoureur. Hij zou het zeker verdienen.

Hülkenberg, de enige coureur waarvan zeker is dat hij Formule 1-races zal rijden, werd vijfde, en dat kwam ongetwijfeld om diezelfde reden: hij is al verzekerd van een stoeltje. Snelle tijden waren niet belangrijk en hij richtte zich op het wennen aan de auto en de reglementen van 2010, iets wat de overige coureurs pas vanaf februari kunnen. Dat hij een talent is, bestaat geen twijfel over, en we zullen verder niet al te lang over hem doorgaan.

Esteban Gutiérrez viel ons allerminst tegen. De Mexicaan had een erg moeilijk seizoen in de Formule 3 Euroseries, maar was deze week (qua positie) wel de beste BMW-coureur. Alle coureurs zaten volgens het team op min of meer hetzelfde programma en Gutiérrez liet zien daarmee het beste om te gaan. Na zijn moeilijk jaar in de Formule 3 zal hij zich in 2010 flink moeten bewijzen om niet vergeten te worden door de teambazen en als hem dat lukt, wie weet wat de toekomst hem brengt.

Mike Conway zijn carrière in Europa lijkt zo’n beetje voorbij na een paar moeilijke en tegenvallende jaren in de GP2. Momenteel rijdt de Brit in de Amerikaanse IndyCars, maar hij mocht deze week toch testen voor Brawn GP, iets wat hij in het verleden ook al voor het team deed toen het nog Honda heette. Met een vierde plaats op de laatste dag (en alleen in de ochtend te hebben gereden, en een beetje aan het begin van de middag) toonde hij echter aan de snelheid wel te hebben. Probleem in de GP2 en IndyCars is echter dat hij veel te vaak betrokken raakt bij incidenten op de baan en daardoor zijn snelheid nauwelijks kan tonen. Samen met Gutiérrez toch wel de meest positieve verrassing van de week.

Jules Bianchi eindigde slechts als achtste in ons klassement, maar dat kwam ook deels door het ontwikkelingswerk wat hij deed. Op dinsdag deed hij nauwelijks onder voor Ricciardo. Bianchi is, zoals we al eens hebben geschreven, in onze ogen beter dan Hülkenberg en het is alleen maar de vraag wanneer hij klaar is voor de Formule 1, want dat hij de sport zal halen, is eigenlijk geen twijfel over. Daarom heeft het ook niet zoveel zin uitgebreid zijn prestaties van deze week te analyseren: hij is ontwikkelingscoureur van Ferrari en was ook met exact dat doel bezig: de auto ontwikkelen.

Alexander Rossi was de ‘langzaamste’ BMW-coureur van de week (hij wist de Duitse bolide tot een zevende positie te sturen, wat toch twee posities lager is dan Gutiérrez). In Abu Dhabi, tijdens het openingsweekend van de GP2 Asia Series, heeft hij zijn vechtlust echter goed getoond. Hij is ook nog erg jong, 18 en een paar maanden, en kan nog rustig een paar jaar blijven ontwikkelen. De snelheid en vechtlust zijn er, nu nog de ervaring, en wie weet is hij de door Team US F1 gedroomde Amerikaanse coureur.

De top tien werd besloten door Bertrand Baguette, die zelfs nog wel hoger had kunnen eindigen dan een gemiddelde van 7,5. Aanvankelijk zou hij alleen voor Renault testen, maar later mocht hij nog een dag instappen bij BMW, wat hij eindigde met een zesde plaats – beter dan Rossi. De Renault is echter eerder een snelle zeepkist dan een serieuze Formule 1-auto, en dat heeft zijn gemiddelde omlaag gebracht. Het was een erg sterke coureur in de World Series by Renault en heeft zich met name op zijn testdag bij BMW bewezen. Hopelijk de nieuwe trots van de Belgen, want Jerome d’Ambrosio lijkt te zijn vergeten door onze zuiderburen.

Elfde was de tegenvallende Marcus Ericsson. De Zweed wordt beschouwd als een groot talent, maar was telkens langzamer dan Conway. Al moet natuurlijk worden gezegd dat de Brit al wat meer ervaring in een Formule 1-auto en natuurlijk ook wat jaren GP2 en IndyCars heeft gereden, terwijl Ericsson de afgelopen jaren in de Formule 3 doorbracht. Toch, in vergelijking met de coureurs die ongeveer even ver zijn in hun ontwikkeling (bijvoorbeeld Bianchi en Ricciardo) erg tegenvallend.

Twaalfde werd Oliver Turvey, die door McLaren op een halfnatte donderdagochtend en tegen het einde van dinsdagmiddag de baan op werd gestuurd. Zijn relatieve prestatie is in onze ogen dan ook veel hoger dan een twaalfde positie in de ranglijst. Heeft ons ook positief verrast en hoort eerder thuis op de derde plaats die hij op donderdagochtend had, dan op de twaalfde plaats in onze ranglijst. Nu McLaren steeds meer Britse coureurs aantrekt, een uitstekende rijder voor het team, met het oog op de toekomst.

J.R. Hildebrand viel ook erg tegen. De Amerikaan wist het tempo van Di Resta niet te volgen, ook niet toen hij op woensdag ’s middags mocht rijden en de Schot ’s ochtends. Goed, hij is Indy Lights gewend en niet zozeer Europese raceauto’s, maar toch. Als hij serieus mee wil doen in de Formule 1, ooit, moet hij nu die overstap naar Europa maken om zich goed te ontwikkelen. Dan kan het nog wat worden, maar anders zullen het toch Rossi en een andere coureur zijn waar US F1 zich op wil richten.

Lucas di Grassi werd veertiende, maar als ervaren testcoureur van Renault, niet de snelste auto van het veld, richtte hij zich sterk op de ontwikkelen van de auto met het oog op volgend jaar en van hem hoefden dan ook geen snelle tijden te worden verwacht. Hij deed wat hij moest doen, en dat was de auto testen. Krijgt hopelijk een stoeltje bij Virgin om zich ook in de races te bewijzen. Moet ook het slechte GP2-seizoen 2009 gauw doen vergeten en de herinnering naar 2008 terughalen.

Dan volgt een groepje Ferrari-coureurs, die de F60 op één dag moesten delen. Pablo Sánchez López was het snelste, maar mocht ook in de laatste uren van de dag, waarop de baan het snelste was. Om het trio daarom eerlijk te beoordelen, zou erg lastig zijn. Marco Zipoli was bijvoorbeeld de enige die spinde, maar toen was de baan ook nog niet zo goed als voor Sánchez López en Daniel Zampieri. Het was een leuk dagje voor het trio uit de Italiaanse Formule 3, maar we zullen ze pas beoordelen wanneer ze een serieuze test krijgen.

De Toro Rosso-wagen was niet zo best afgelopen seizoen en dat bewezen Brendon Hartley en Mirko Bortolotti deze week. Ze eindigden in ons klassement slechts als zeventiende en achttiende. Snel zijn ze allebei, maar afgelopen seizoen bleek ook de inconsistentie nog veel te erg aanwezig te zijn. Zijn beiden nog niet klaar voor de Formule 1 en met name voor Hartley, die in de Britse Formule 3 al een titel verspeelde, wordt het toch wel een jaar van de waarheid. De twee zouden de Red Bull-steun zomaar kunnen verliezen. Hartley rijdt weer World Series by Renault, en krijgt Ricciardo als coureur naast zich. Als hij de Australiër niet kan verslaan, kan hij het waarschijnlijk wel vergeten bij Red Bull.

Ho-Pin Tung eindigde in ons klassement als laatste, maar dat kwam ook doordat hij op donderdag als zestiende eindigde omdat hij slechts vier rondjes mocht rijden op een natte baan. Desondanks blijft Tung gewoon geen coureur die in de Formule 1 thuishoort. Leuk dat hij wordt gebruikt bij een overname van Renault door GenII Capital (lees daarover meer hier, hier en hier), maar wat ons betreft was dit de laatste keer dat de Chinees in een Formule 1-auto stapte. In de A1GP en Superleague (op het laatste weekend na) wist hij ook niet te overtuigen, dus hij mag lekker wat anders gaan doen.

In onze voorspelling schreven we deze top vijf voor de testweek: Hülkenberg, Bianchi, Di Grassi, Di Resta, Ricciardo. Het hoort in onze ogen Ricciardo, Paffett, Di Resta, Soucek, Hülkenberg te zijn.

Het wachten is nu op 1 februari 2010, wanneer de testsessies in Valencia beginnen. Hopelijk zijn er dan flink wat meer stoeltjes gevuld. Nog vrij zijn een plek bij Mercedes (waarschijnlijk voor Nick Heidfeld, of Robert Kubica, afhankelijk van de plannen van Renault), Renault (afhankelijk van de toekomstplannen van het team worden onder andere Kubica en Jacques Villeneuve genoemd), Toro Rosso (Jaime Alguersuari heeft naar eigen zeggen een contract, maar is nog niet bevestigd) en Lotus (is met vier rijders in gesprek, genoemd worden Jarno Trulli, Villeneuve, Takuma Sato en Kamui Kobayashi genoemd. Een ervan heeft al een contract).

Verder heeft Campos nog een teamgenoot voor Bruno Senna nodig (genoemd worden Vitaly Petrov en Pastor Maldonado) en heeft US F1 nog geen coureurs bevestigd, al zal José María López een van de twee rijders worden zodra hij zijn budget rond heeft. Zodra hij wordt bevestigd, zal er een artikel over de Argentijn verschijnen op deze site. Het tweede Virgin-stoeltje is ook nog niet zeker, maar daarvoor wordt Di Grassi genoemd en verder mag Sauber, nu het bevestigd is als team, op zoek naar twee coureurs. Zeven namen worden genoemd: Heidfeld, Trulli, Pedro de la Rosa, Christian Klien, Heikki Kovalainen, Kobayashi en Petrov. Voornaamste kandidaten zouden De la Rosa en Petrov zijn.

De Formule 1 is klaar tot februari, dus we zullen ons nu voornamelijk op andere zaken gaan richten, buiten de moderne Formule 1, tenzij er natuurlijk iets interessants gebeurt wat het schrijven waard is. U heeft in ieder geval nog een stuk tegoed over Lotus F1 en natuurlijk ook een stuk zodra een debutant wordt bevestigd.

(bron foto: www.jules-bianchi.com)