De rookietests van de Formule 1, de eerste in de geschiedenis van de sport, is weer ten einde. Daniel Ricciardo was op de laatste dag de snelste, maar met een voorsprong van 1,3 seconden op de concurrentie mag worden aangenomen dat zijn brandstoftank niet tot de rand was gevuld. Desondanks was de Australiër wel ruim sneller dan de tijd die Sebastian Vettel eerder dit jaar in dezelfde auto had gereden.

Paul di Resta was weer snel onderweg in de Force India en eindigde als tweede. De Schot wil een rol bij het Indiase team als derde rijder in 2010, en heeft zich opnieuw in de kijker gereden. Gary Paffett gaf in een interview al aan weinig opties voor volgend jaar te hebben in de Formule 1 en zich te richten op de DTM, waar hij teamgenoot is van Di Resta, maar bleef imponeren, nu met een derde positie, voor Mike Conway.

Eerder schreef ik al niet zo onder de indruk te zijn van de Brit, maar een vierde plaats op de laatste dag is gewoon erg goed, helemaal als je je bedenkt dat Conway alleen in de ochtenden heeft gereden, al reed hij zijn snelste tijd wel in de laatste ronden voor hij zijn auto moest afstaan aan Marcus Ericsson. De Zweed wist nauwelijks te overtuigen en eindigde slechts als achtste.

Wel goed onderweg was Nico Hülkenberg. Oké, vijfde is niet zo goed als tweede op woensdag, en zeker niet zo goed als de snelste tijd van Andy Soucek op dinsdag, maar de Duitser is simpelweg bezig met een voorbereiding op zijn debuutseizoen, terwijl de rest van de coureurs daar niet zozeer mee bezig is, hoewel ze natuurlijk wel werkzaamheden voor hun teams hebben. Vijfde is dan een erg degelijk resultaat.

Ook prima onderweg was Bertrand Baguette, al was het resultaat iets minder dan Esteban Gutiérrez een dag eerder. Het mooiste nieuws voor het BMW-Sauber kwam echter pas na afloop van de test: de FIA heeft bevestigd dat Sauber de dertiende plaats op de grid van 2010 krijgt. De coureurs zijn nog niet bekend, maar volgens de Zwitserse media zou het gaan om Pedro de la Rosa en Vitaly Petrov, die daarmee uit beeld lijkt te zijn bij Campos.

Een knappe zevende tijd was er voor Oliver Turvey. Knap? Ja, want hij kwam alleen ’s ochtends in actie (en stond het stuur van zijn auto al een stuk eerder af dan Conway deed bij Brawn) en was die ochtendsessie als derde geëindigd. Uiteindelijk zakte hij dan nog wel naar de zevende plek, maar de snelheid zit er goed in bij de Brit, die Ericsson dus achter zich liet.

Lucas di Grassi maakte zich weer belangrijk voor Renault door lange stints te rijden en in de middenmoot te eindigen met een negende plaats. Gezien het programma en de beroerde auto die Renault aan het einde van het seizoen had een erg degelijk resultaat en het lijkt een kwestie van tijd voor de Braziliaan bij Manor/Virgin wordt bevestigd.

Tiende werd J.R. Hildebrand, die deze week eigenlijk niet echt wist te overtuigen in de Force India. Wel bleef hij Ferrari-trio Pablo Sánchez López, Daniel Zampieri en Marco Zipoli voor. De beste drie uit de Italiaanse Formule 3 deelden de F60 op de laatste dag en het was de Mexicaan, derde in het kampioenschap, die de snelste tijd reed. Hij was echter ook de laatste die de baan op mocht, in de beste condities.

Scuderia Toro Rosso eindigde weer stijf onderaan. Brendon Hartley werd veertiende, en was acht tienden sneller dan Mirko Bortolotti, die de ochtendsessie voor zijn rekening mocht nemen. Desondanks is men in de persberichten telkens erg positief, dus we mogen aannemen dat ze deze week met een nuttig programma bezig waren waarbij snelle tijden ondergeschikt waren.

Ho-Pin Tung reed ook nog vier rondjes in de Renault, maar zo’n klein aantal ronden, bovendien op een redelijk nat circuit, gaan wij niet beoordelen. Dat zou oneerlijk zijn.

Later volgt nog een complete analyse van de testweek in Jerez.

Resultaat: klik hier.

(bron foto: www.italiaracing.net)