Het raceweekend in Maleisië heeft twee wereldkampioenen opgeleverd. Jorge Lorenzo had aan een derde plaats achter winnaar Valentino Rossi genoeg voor de MotoGP-titel en Toni Elías haalde met een vierde plek achter Roberto Rolfo genoeg punten voor de Moto2-titel. Marc Márquez won opnieuw de 125cc-race en pakte de leiding weer terug in het klassement.

Op safe (of niet?)

Lorenzo hoefde eigenlijk niet echt zijn best te doen voor de titel, want zijn laatste concurrent, Dani Pedrosa, kon niet aan de start verschijnen op Sepang. Een negende stek zou al voldoende zijn. Toch deed de Spanjaard het niet rustig aan en pakte gewoon pole position met een tiende seconde voorsprong op Nicky Hayden. Andrea Dovizioso zette zijn Honda als derde ook op de eerste rij, Valentino Rossi viel een beetje tegen met slechts de zesde plek achter Ben Spies en Casey Stoner.

Ook bij de start liep het niet zo bij Rossi, die ingesloten raakte en terugviel naar een elfde plaats. Lorenzo hield de leiding vast voor ‘Dovi’ en Stoner, maar die was al in de eerste ronde uit de wedstrijd verdwenen na de zoveelste valpartij. Marco Simoncelli, die een geweldige start maakte vanaf plaats elf, kreeg zo ietwat gelukkig de derde plek aangereikt. En wat Hayden en Spies ook probeerden, ze kwamen de Gresini-rijder niet voorbij.

Inhaalrace

Rossi was na zijn mislukte start niet bij de pakken neer gaan zitten en kwam langzaam maar zeker weer naar voren. Niemand kon ‘The Doctor’ langer dan een paar bochten ophouden en na negen ronden was hij van elf naar drie opgerukt. Nog een rondje later had Rossi aansluiting gevonden bij Lorenzo en Dovizioso en weer een ronde later was hij de twee gepasseerd. ‘Dovi’ gaf echter niet op en probeerde de leiding weer te heroveren. Dat lukte in ronde vijftien aan het eind van het rechte stuk, maar in dezelfde ronde pakte Rossi hem weer terug. Lorenzo probeerde een paar keer beide kemphanen te passeren, maar zag er uiteindelijk vanaf en bleef afwachten op plaats drie. Simoncelli was intussen in de klauwen van een groep achtervolgers beland en moest in een tijdsbestek van vier ronden Spies, Hayden, Alvaro Bautista en Hiroshi Aoyama voorbij laten.

Vooraan probeerde Dovizioso nog een paar keer om Rossi te passeren, maar Rossi hield goed zijn lijn en de enige keer dat hij wel wijd ging, lag ‘Dovi’ te ver achter om te profiteren. Rossi pakte uiteindelijk zijn 46ste overwinning voor Yamaha met twee tienden voorsprong op Dovizioso. Lorenzo werd derde en kroonde zichzelf tot wereldkampioen. Spies reed zich in de slotfase los van zijn achtervolgers en kwam als vierde binnen. Voor Colin Edwards en Loris Capirossi was de race er opnieuw een om te vergeten. Capirossi viel uit met technische problemen en Edwards ging onderuit. De Texaan reed nog wel door, maar kon nauwelijks nog tempo maken en viel zes ronden voor het einde ook uit; hij werd nog wel als dertiende geklasseerd.

This is my first title in the premier category and my dream has come true,” jubelde Lorenzo na afloop. “This is really the maximum a motorcycle rider can achieve in his career so we have to celebrate and enjoy these hours, minutes and seconds like it’s the end of the world. You imagine this moment in your head your whole life but when it comes you don’t know how to act or what to say. I am trying to be relaxed, to speak clearly and not say anything crazy! I’m so tired right now; I just need to be alone in a room for a few minutes, just thinking about what I’ve done!

Moto2: Erop of eronder

Ook in de Moto2 stond er een wereldtitel op het spel. Elías speelde op safe in de kwalificatie en kwam weer op de vierde startplaats uit. Zijn concurrenten moesten de risico’s nemen, vooral Julián Simón die zo laat remde dat hij als een Supermotard de bocht om slipte. Na een paar keer proberen had de Spanjaard door hoe ver hij kon gaan en pakte nipt de pole voor Alex de Angelis en Thomas Lüthi. Roberto Rolfo ging goed mee met de eerste vier en kwam op vijf terecht.

Bij de start maakte Simón het zich weer onnodig moeilijk en verloor in de eerste drie bochten zeven plaatsen, terwijl Lüthi het snelste weg kwam en een groepje met Elías, De Angelis, Andrea Iannone en Dominic Aegerter. In de openingsfase waren er vooraan aardig wat positiewisselingen, maar uiteindelijk kwamen Lüthi en Iannone op één en twee door. Elías was derde en Scott Redding was opgeklommen naar vier. Daarachter reden Rolfo, De Angelis en Simón, terwijl Stefan Bradl voor de zoveelste keer dit seizoen met een inhaalrace bezig was vanuit de achterhoede. De Duitser was inmiddels opgeklommen van tweeëntwintig naar twaalf.

De factor ‘hitte’

In de tweede helft van de race nam het aantal fouten ineens hand over hand toe. Eerst ging Lüthi onderuit nadat Iannone hem was gepasseerd, daarna ontkwam Simón op het nippertje aan een val, maar viel terug tot achter de groep Bradl. In zijn haast weer naar voren te komen ging het opnieuw mis. Nu kwam de Spanjaard écht ten val en moest van plaats dertig weer opnieuw beginnen. Rolfo en De Angelis wisten inmiddels aardig afstand te nemen van Redding, die niet veel later zijn Suter in de pits parkeerde. De jonge Brit was compleet uitgedroogd door de hitte en werd ter controle naar de ‘clinica mobile’ gebracht. Ook Gábor Talmácsi en Sergio Gadea waren niet tegen de hitte bestand en stapten uit voorzorg af.

De tandem Rolfo-De Angelis bleef de vaart erin houden en Elías en Iannone werden snel achterhaald en ingehaald. Iannone probeerde nog de aansluiting te houden, maar moest zich toen tegen Elías verdedigen die een paar aanvallen deed. De afstand tussen de twee duo’s liep daardoor op tot vijf tellen. De Angelis kwam op het lange rechte stuk Rolfo een paar keer voorbij, maar aan het einde remde Rolfo elke keer zo laat dat hij toch weer als eerste de bocht uit kwam. Aan de finish hield de Italiaan vier honderdsten over op de San Marinees en pakte een broodnodige overwinning. Team Italtrans is namelijk nog niet officieel toegelaten volgend seizoen, een overwinning wil dan wel eens de doorslag geven. Iannone werd derde en Elías had aan een vierde plek genoeg voor de titel, aangezien Simón als 21ste puntloos bleef.

Wisseltruc

Direct na de finish werd een dolgelukkige Elías door zijn fans opgewacht, die hem met een groot spandoek afschermden alsof ze een verdwijntruc hadden gepland. Het bleek om een wisseltruc te gaan, want toen het doek zakte had Elías een ander motorpak aan, was het nummer 24 overgeplakt met nummer 1 en had hij een Arc-en-Ciel helm op – het teken van een wereldkampioen. “When I crossed the line and saw all the guys on the edge of the track with the World Champion flag I got emotional and started to cry because my dream had become a reality,” gaf Elías toe. “Then I thought of something my uncle told me before he died four years ago. ‘I will be watching you from the sky when you cross the line on the day you become World Champion. It has been an incredible, marvellous, fantastic day. So many people come to mind – those who are unfortunately no longer with us and those who are here today, including my parents and my sister, who are always behind me, my team, Moriwaki, my family, friends and everybody who has worked with me and helped me achieve this objective.”

125cc: De Marc Márquez show gaat door

In het open Spaans kampioenschap 125cc ging Marc Márquez op jacht naar Nicolás Terol. Beiden profiteerden een paar keer van elkaars fouten en maken het vooral daardoor spannend. In Sepang was Márquez bij elke training de snelste, en ook de pole was voor de Ajo Motorsport-coureur. Bradley Smith kwam als enige in de buurt met een tijd die slechts twee tienden langzamer was, maar de Brit mag een goede qualifier zijn, hij kan zich nog steeds niet lang genoeg concentreren in de race. Márquez’ concurrenten Terol en Pol Espargaró stelden zich tevreden met plaats drie en vier. Jasper Iwema had het erg zwaar in Maleisië en reed met zijn vervelende onderarmblessure vooral achter de feiten aan: Hij zette de 24ste tijd neer op 27 deelnemers. Jonas Folger zou niet aan de start verschijnen, aangezien er bij de Duitser een polsblessure werd ontdekt die hij bij een val in Motegi had opgelopen en die door de ‘clinica mobile’ daar over het hoofd was gezien.

Bij de start dook Márquez als eerste de bochtencombinatie in, maar hij kwam er pas als vierde weer uit. Smith, Espargaró en Terol waren hem voorbij gegaan, maar konden door hun eigen duels geen afstand nemen, zodat Márquez weer terugkwam en na vijf ronden de leiding weer terug had. Twee ronden later kon de Spanjaard weer opnieuw beginnen nadat hij te wijd de bocht doorging, maar opnieuw profiteerde hij van het gekibbel van de overige drie en in ronde tien reed hij weer vooraan. Márquez’ teamgenoot, Sandro Cortese, was inmiddels naar vier opgerukt, maar veel verder naar voren ging het niet. Márquez reed inmiddels de kopgroep uit elkaar en nam langzaam afstand van Espargaró, die op zijn beurt Terol eraf wist te rijden. Smith werd ingelopen door een groepje met Cortese, Efrén Vázquez en Esteve Rabat.

Ander weekend, zelfde winnaar

Márquez gaf de leiding in de tweede helft van de race niet meer af en pakte met zijn overwinning de leiding in de WK-stand weer terug van Terol, die slechts derde werd achter Espargaró. Márquez heeft nu 247 punten, Terol 244 en Espargaró 237. Vázquez won het gevecht om de kruimels van Smith en Cortese op plaats vier, waardoor Spanje de eerste vier plaatsen in de race bezette. Achter het groepje van Vázquez vochten Tommy Koyama en Luis Salom nog tot de streep om plaats zeven en er moest een fotofinish aan te pas komen. Toen ook die geen uitsluitsel gaf, werd de zevende plaats aan de snelste coureur in de laatste ronde toegekend. Dat was Salom. Iwema kwam niet aan de finish. Ondanks zijn blessure wist de Drent nog een paar plaatsen goed te maken in de openingsfase. Uiteindelijk moest hij opgeven omdat hij halverwege geen gevoel meer in zijn onderarm had.

Het rommelt

Voorafgaand aan Maleisië was er niet zo best nieuws over het startveld van volgend jaar. Suzuki verkeert in zwaar weer en heeft besloten in te krimpen naar één motor. Aangezien Capirossi na dit jaar vertrekt, is het aannemelijk dat Álvaro Bautista de rijder wordt.

Ook Gresini krimpt in, maar weet nog niet wie de Honda zal besturen. Marco Melandri is volgend jaar in de Superbikes actief en over Marco Simoncelli is nog geen besluit genomen. De kansen zijn groot dat hij eruit vliegt, want zijn situatie is afhankelijk van de situatie bij Repsol Honda. Dovizioso heeft nog steeds geen uitsluitsel over zijn positie, maar als Honda de sponsoring niet rondkrijgt, zouden ze hem zomaar bij Gresini kunnen stallen. Ook Hiroshi Aoyama wordt genoemd bij de Italiaanse renstal, aangezien zijn huidige team Interwetten volgende jaar alleen nog in de Moto2 en de 125cc rijdt.

Tot slot gonst het van de geruchten omtrent Pramac Ducati. Ook dit team had graag willen inkrimpen naar één motor, met Capirossi als rijder, maar Dorna stak daar een stokje voor door zich garant te stellen voor de tweede motor in 2011. Toni Elías, die in zijn wanhoop al geroepen heeft zelfs gratis te willen rijden, zou een van de kandidaten zijn. Voor de laatste twee races in Europa wil Pramac tweede rijder Mika Kallio vervangen voor Carlos Checa. De renstal is niet tevreden met de ondermaatse prestaties van de Fin.