Wat dit weekend in Suzuka weer eens bewijst, is dat een Formule 1-weekend niet drie dagen hoeft te duren. De Formule 1-sessies kunnen prima in twee dagen worden afgewerkt, met de kwalificatie op zondagochtend en de race ’s middags. Ik zal proberen een opzet te geven van hoe een Europees raceweekend eruit zou kunnen zien, wanneer de Formule 1 slechts twee dagen nodig heeft.

Eerst eens uitleggen waarom ik specifiek een Europees weekend noem. Deze weekenden hebben namelijk het meest uitgebreide voorprogramma, met de GP2, GP3 en Porsche Supercup. Voorheen zat ook de Europese Formule BMW daarbij, maar die klasse bestaat niet meer. Wel heb ik er in mijn schema rekening mee gehouden dat er een nationale klasse ingepland kan worden

De vrijdag kan worden gebruikt voor de juniorklassen en andere voorprogramma’s die het circuit delen met de Formule 1. Deze klassen kunnen dan trainen, en kwalificeren. Dat blijkt ook uit onderstaand schema, waarbij de GP2, GP3, Porsche Supercup en de (om het zo maar te noemen) nationale raceklasse hun training hebben. Bovendien zullen de GP2 en GP3 al kwalificeren. Dit om de fans van de juniorklassen toch te lokken op vrijdag te komen, wat weer extra inkomsten, hoewel weinig, zal genereren.

Op zaterdag draait het om de Formule 1, met drie trainingen. Deze duren alle even lang als de drie trainingen nu en zullen verspreid over de dag plaatsvinden. De dag begint wel met de kwalificatie voor de nationale raceklasse, dit om niet alle fans tegelijk te laten komen voor de eerste Formule 1-training, die er direct na zal beginnen. De Porsche Supercup kwalificeert deze dag ook, en de GP2 en GP3 kennen hun eerste races van het weekend. De GP3 na de laatste Formule 1-training, dit ook vanwege de doorstroming, zodat fans die de race nog blijven zien, de vertrekkende Formule 1-kijkers niet in de weg lopen.

Dan is het zondag, de dag waarop de belangrijkste Formule 1-actie plaatsvindt. Net als op zaterdag begint het weekend met een nationale raceklasse, nu met de eerste race. De kwalificatie van de Formule 1 vindt van 10.00 tot 11.00 uur plaats, en voordat de race daadwerkelijk zal beginnen, rijden de GP2 en Porsche Supercup hun races. Na de Formule 1, is het tijd voor de GP3 en de nationale raceklasse, waarna iedereen weer naar huis kan.

Met dit schema kunnen organisatoren drie soorten kaarten verkopen: de zondagkaart voor wie alleen de belangrijkste Formule 1-actie wil zien, een weekendkaart voor wie geïnteresseerd is in alle Formule 1-actie, en een kaart voor de mensen die alle race-actie willen zien. Bovendien begint het programma op vrijdag pas na de lunch, waardoor de lokale bezoekers niet een hele dag vrij hoeven te nemen, maar slechts een halve dag. Dit maakt het in mijn ogen aantrekkelijker om het weekend te bezoeken, en omdat er drie soorten kaarten bestaan, zou in mijn ogen de omzet van een Grand Prix-weekend ook moeten stijgen.

Voordeel is dat als de nationale raceklasse extra trainingen nodig heeft, er ook wat makkelijker naar de vrijdagochtend geschoven kan worden, zonder het hele schema om te gooien.

Vrijdag
13.00 – 13.30 GP2, vrije training
13.45 – 14.15 Nationale raceklasse, vrije training
14.30 – 15.00 GP3, vrije training
15.15 – 15.45 Porsche Supercup, vrije training
16.00 – 16.30 GP2, kwalificatie
16.45 – 17.15 GP3, kwalificatie

Zaterdag
08.45 – 09.15 Nationale raceklasse, kwalificatie
09.30 – 11.00 Formule 1, vrije training 1
11.15 – 11.45 Porsche Supercup, kwalificatie
12.30 – 14.00 Formule 1, vrije training 2
14.30 – 15.35 GP2, race 1
16.00 – 17.00 Formule 1, vrije training 3
17.20 – 17.55 GP3, race 1

Zondag
09.00 – 09.30 Nationale raceklasse, race 1
10.00 – 11.00 Formule 1, kwalificatie
11.15 – 12.05 GP2, race 2
12.20 – 12.55 Porsche Supercup, race
14.00 – 16.00 Formule 1, race
16.30 – 17.00 GP3, race 2
17.15 – 17.45 Nationale raceklasse, race 2