De Road to Indy is de ladder naar de IZOD IndyCar Series. Sinds begin dit jaar zijn de drie raceklassen U.S. F2000 National Championship, Star Mazda en Firestone Indy Lights daarin ondergebracht. Afgelopen weekend vonden op Road Atlanta en Homestead-Miami Speedway de finales van de juniorseries plaats. MotorRacingblog.nl sprak met de drie kampioenen van deze series. In deel twee van dit drieluik vertelt U.S. F2000 National Championship-kampioen Sage Karam exclusief aan ons over zijn beleving van het afgelopen seizoen en zijn toekomst.

Wat goed is komt snel

Hij is pas vijftien jaar oud, maar geldt nu al als een van Amerika’s grootste talenten. En terecht, want de overmacht waarmee Sage Karam het U.S. F2000 National Championship op zijn naam schreef, is ronduit indrukwekkend.

Na een jaar in Skip Barber National geracet te hebben, zet Michael Andretti zijn buurjongen in zijn nieuw opgezette U.S. F2000-team. Niemand weet voorafgaand aan de eerste race in St. Petersburg wat ze van die jonge knul kunnen verwachten, ook Karam niet. “Didn’t know what to expect,” zegt hij. “My parents were just worried about me putting it into the wall at St. Pete and

embarrassing myself. Then right before the St. Pete race, Michael Andretti took all the pressure off of me by having me focus on driving and not winning. He took winning off the table, which allowed me to bang out consistently fast laps.”

Het levert Karam dubbele winst in de Floridase stad op en geeft hem genoeg vertrouwen om van de overige tien races er nog zeven te winnen. En als dat nog niet genoeg bewijs is van de dominantie waarmee hij kampioen is geworden, mist hij slechts eenmaal de pole position.

Teamplayer

Patrick McKenna is in eerste instantie de grote concurrent van Karam. Maar na het eerste raceweekend krijgt Karam een teamgenoot, de eveneens vijftienjarige Zach Veach. Veach is een reizende ster in de Amerikaanse autosport, maar heeft wat moeite op snelheid te komen bij zijn nieuwe team. Maar met hulp van Karam komt het alsnog goed. “After the [New Jersey] race, Michael Andretti sat me down and explained the importance of being a good teammate. My teammate, Zach Veach, had limited formula racing experience coming into the season. So, my plan was to make Zach my toughest opponent and to beat him while he was at his best. I knew that I would improve as Zach did too. I spent an amazing amount of time analyzing in-car video with Zach. He even came to my house for a week and we trained together. We worked hard at improving and by the end of the season, he

became my toughest opponent and close friend. Zach had his best results at Road Atlanta, the last race of the season. I was one of the people he thanked on the podium.”

Gevraagd naar de inbreng van Andretti Autosport in zijn success, is Karam duidelijk: “Andretti Autosport knows how to win. At Andretti Autosport, we control our destiny. The car is gone over repeatedly and parts were always being examined for wear. We didn’t have any equipment DNF’s due to the team’s fault. You must finish races if you are going to win a championship. Michael didn’t spare any effort with the crew and I worked with the same guys every race weekend, the faces never changed and we developed a great relationship. The last race was kinda like a bummer, almost saying goodbye to your family. The atmosphere was very professional and focused – no drama or nonsense.”

Star Mazda

Met de U.S. F2000-titel heeft Sage ook een seizoen in Star Mazda verdiend. Andretti Autosport maakt vanzelfsprekend ook de overstap naar het elf jaar oude kampioenschap van autofabrikant Mazda. Michael Andretti’s protege kijkt nu al uit naar zijn eerste

seizoen in de 260 pk sterke Star Race Car-bolide. “Testing should start very soon. I wrestle for my high school team. So, wrestling is the way I stay in shape instead of just swimming and strength training. But, nothing beats seat time.

The goal is to improve every outing. Obviously winning is the ultimate goal, but the result can’t take priority over the process. I think developing a relationship with whoever will be running my program – my crew – is key. I think eliminating distractions and learning what to focus on is important. I don’t want to waste time and energy on areas that aren’t essential to improving. I developed a lot of confidence with my crew chief, Poppy [Dave Popielarz], this year. I feel that relationship was another key in the championship.”

De lange termijn

Amerika is hongerig naar een nieuwe winnaar in de openwielracerij. Maar NASCAR ligt altijd op de loer om jonge talenten weg te kapen. Voor Sage Karam is de missie echter duidelijk: Kampioen worden in IndyCar, net als zijn mentor. Maar hij sluit niets uit.

Winning the Indy 500 is the obsession. I remember walking under the tunnel at [Indianapolis Motor Speedway] between turns 1 and 2 when I was 9 years old and I looked over at my dad and told him I was going to win here someday. But, yea, if a NASCAR team or F1 team offered me a test, I have to think it would be a great experience.

“I have driven open wheel since karting at 4 years old, so I prefer the open wheel stuff. Racing is my destiny. When I was born, the Grand Prix of Miami was on in the delivery room. Michael Andretti started on pole…”