Sinds jaar en dag zijn Team Penske en Target Chip Ganassi Racing de te kloppen teams in de IZOD IndyCar Series. In de jaren dat ze tegen elkaar streden, sinds 1989, wonnen de teams gezamenlijk twaalf keer het kampioenschap. Will Power kan zaterdagavond in de Cafés do Brasil Indy 300 zijn eerste titel voor Verizon Team Penske behalen; titelrivaal Dario Franchitti kan dit voor de tweede keer doen voor zijn team Target Chip Ganassi Racing.

Maar zonder hun team zijn ze nergens. Tim Cindric is president van Penske Racing en neemt de tactische beslissingen voor Hélio Castroneves. Mike Hull is de man wie bij het team van Ganassi een zelfde rol vervuld. Ook hij staat tijdens de races op de pitmuur, als strateeg van Scott Dixon. Cindric en Hull, en Power en Franchitti, blikken terug op het seizoen en praten over de reden dat hun teams al jaren de beste zijn.

Voor het derde achtereenvolgende jaar strijden Target Chip Ganassi Racing en Team Penske om de IndyCar-titel. Wat is het met die twee organisaties dat ze coureurs in de positie krijgen om kampioenschappen te winnen?
Tim Cindric: “Het komt allemaal op de mensen neer. En of het nu de coureur of het team is, ik geloof dat dat de dingen die je in de positie brengen om voor kampioenschappen mee te doen, de mensen zijn. Helaas hebben Mike [Hull] en zijn team [Ganassi Racing] het beter gedaan dan wij de afgelopen paar jaar, maar we zullen het zaterdag nogmaals proberen.”

Mike Hull: “Ik denk dat we elkaar ook motiveren. Ten eerste denk ik dat Penske Racing vele jaren de lat heel hoog gelegd heeft. En dat is wat wij ook proberen te doen. We proberen records te evenaren.

“We proberen om, zoals Tim al zei, de doelen de mensen te behalen. Maar weet je, net zo belangrijk is die chemie wanneer het einde van het seizoen in zicht is, met de coureurs en de mensen die hen bijstaan en omringen, dat is waar het plezier begint. Het is doorslaggevend wie op het juiste moment presteert en daarom is het zoveel plezier om met Penkse Racing te vechten.”

Toen Team Penske Will Power vorig jaar contracteerde als invaller voor Hélio Castroneves en Will na zijn rugblessure dit seizoen terugkwam, had je gedacht dat hij zo’n seizoen zou kennen?
Tim Cindric: “Het is interessant dat, sinds het moment dat we met hem zijn gaan praten over het invallen voor Hélio [Castroneves], begin 2009, hij vastberaden was dat hij dit kampioenschap kon winnen. Hij bleef zeggen, ‘Ik weet dat ik voor dit kampioenschap kan strijden. Ik weet dat ik dit kan, ik heb alleen de kans nodig,’ en dat is nog steeds waar hij sterk in gelooft. En het was niet alleen zo van, ‘Ik kan races winnen en ben snel genoeg.’ Van binnen is het hem altijd te doen geweest om kampioen te worden. En om dat dan al zo vroeg in onze relatie te zien, ik kan niet zeggen dat ik had verwacht dat hij nu al in die positie zou zijn.

“In zijn eerste volledige seizoen met ons, had ik dat kunnen zeggen? Ik denk dat ik waarschijnlijk had gezegd dat ik niet verwacht dat hij het kampioenschap zal leiden. Maar natuurlijk hadden we wel het gevoel dat hij een titelkandidaat is, anders hadden we niet zoveel interesse in een derde auto gehad.”

Target Chip Ganassi Racing bracht Dario Franchitti vorig jaar terug naar de IndyCar Series en hij betaalde dat terug met het kampioenschap. Dit jaar doet hij weer mee voor de titel. Hoe doet Dario Franchitti dat, drie van de laatste vier jaar om het kampioenschap strijden?
Mike Hull: “Ik denk dat het feit dat hij de wil heeft om races te winnen en hij begrijpt dat het winnen van races leidt tot kampioenschappen – en dat is tekenend voor zijn carrière.”

“We hadden geluk dat hij vorig jaar beschikbaar was. Je zei dat wij hem hebben teruggebracht; het was eigenlijk onze eerste mogelijkheid om met hem te werken in een IndyCar. En vanaf die allereerste dag is het erg makkelijk om te begrijpen waarom hij races wint, maar wat ik mooi vind aan hem is dat hij begrijpt wat belangrijk is voor waar hij naartoe wil en waar hij vandaan komt. En hij heeft erg veel respect voor autoracen. Ik denk dat wanneer je autoracen respecteert of wat het voor ons allemaal betekent, en dat combineert met de uitdaging die het biedt, dan heb je een bijzonder individu als Dario om je naar de kampioenschapstitel te leiden.”

Will Power, kan je wat vertellen over hoe je seizoen verloopt en je gevecht met Dario Franchitti voor wat je eerste kampioenschap in de Verenigde Staten kan worden?
Will Power: “Het is mijn beste seizoen ooit, in mijn gehele carrière. En voordat het seizoen begon was ik niet eens zeker of het wel fulltime zou zijn. Het was dus een goede start en het bleef de rest van het seizoen goed gaan. Ik denk dat dit de eerste keer in mijn carrière is dat ik alle middelen tot mijn beschikking heb om races te winnen. Een fantastisch team dat alle engineering en al het personeel heeft en je de beste kansen geeft om te winnen, met het beste materiaal.

“Dus het enige waarvan ik had verwacht dat het zwaar zou worden, was mijn snelheid op ovals, wat uitgekomen is. Ik voel dat ik veel geleerd heb en dat ik nu in de positie ben om ook op een oval te winnen. Het was dus een geweldig seizoen.”

Dario Franchitti, je bent eerder in de situatie geweest waarin je om de titel streed en je kwam vorig jaar en in 2007 als winnaar bovendrijven. Benader je deze finale anders dan in voorgaande jaren?
Dario Franchitti: “Ik denk het niet. We weten hoe we de klus moeten klaren. De mannen van Team Target weten ook hoe ze moeten winnen. We zullen ons plan niet veranderen. We gaan proberen de race te winnen. We moeten de punten goedmaken. We moeten dertien punten goedmaken, wat niet gemakkelijk zal zijn, maar we denken dat we het materiaal hebben om dat te doen. We weten hoe we het moeten doen.

“We hebben deze week al veel gepraat over de ins en outs en het kampioenschap en de punten. Maar nu willen we gewoon de baan op en het daar uitvechten.”