Log in:           

| Registreer | Wachtwoord vergeten?    

emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Rookietest Jerez: Analyse dag 1

Rookietest Jerez: Analyse dag 1

Andy Soucek heeft de eerste rookietest ooit in de Formule 1 als snelste afgesloten. De Spanjaard was met een 1.19.158 de snelste man op de baan, voor Paul di Resta en Gary Paffett. De hoge positie van Williams-coureur Andy Soucek doet vermoeden wat veel insiders uit de Formule 1 al een tijdje roepen: Rosberg gaf niet zozeer Williams sterke resultaten afgelopen seizoen, maar andersom.

Natuurlijk blijft het gissen naar de banden en brandstofhoeveelheden waarmee is gereden, maar Soucek heeft zich wel goed op de kaart gezet met een snelste tijd op zijn enige testdag voor Williams deze week. Daarmee lijkt hij eigenlijk al verzekerd van een eerste plek in ons klassement, omdat daarbij de gemiddele positie wordt uitgerekend, en hij dus op een gemiddelde van 1 zal komen.

Di Resta op de tweede plek is ook niet erg verrassend, aangezien hij vorige winter ook al in de Formule 1 testte en als een groot talent mag worden beschouwd. Hij gaf uiteindelijk 0,221 seconde toe op Soucek, maar bleef in de Force India wel McLaren-testcoureur Gary Paffett voor. Daniel Ricciardo werd vierde, en daarmee was hij de beste echte rookie, in die zin dat hij nog niet eerder Formule 1 had gereden.

De Red Bull was dit jaar een veel betere auto dan de Ferrari, en wat dat betreft deed Jules Bianchi het helemaal niet zo slecht met een vijfde plaats op iets meer dan een tiende van Ricciardo in de Red Bull. Uiteraard, het blijft moeilijk dit soort prestaties met elkaar te vergelijken, maar wat ook opvalt is dat Bianchi foutloos bleef, en Ricciardo wel eenmaal spinde. Het blijft enorm subjectief natuurlijk, maar Bianchi lijkt het relatief nét iets beter gedaan te hebben, hoewel het verschil minimaal is, en Ricciardo net zo goed als betere kan worden beschouwd.

Brawn testte met twee coureurs en daarvan was Mike Conway (zesde) de snelste, en de enige die binnen een seconde van Soucek bleef. Brawn was tegen het einde van het seizoen niet meer dan subtop en zakte met Conway en Marcus Ericsson (achtste) zelfs af tot de middenmoot, wat mogelijk meer te maken heeft met het talent van de rijders dan met de auto. In een Brawn-sandwich zat Alexander Rossi, die nog maar net achttien is, maar de BMW-Sauber wel naar een zevende tijd stuurde, wat volgens ons een degelijk debuut is.

WSR-kampioen Bertrand Baguette wist het barrel van Renault, dat tegen het einde van het afgleopen seizoen toch wel met recht de slechtste auto mag worden genoemd, naar de negende tijd te sturen, en ook dat is een erg degelijk resultaat. Hij bleef daarmee J.R. Hildebrand (Force India) voor. De Amerikaan was met zijn tiende plaats redelijk tegenvallend, helemaal in vergelijking met Di Resta. Daarbij moet echter worden gezegd dat de Amerikaan alleen in de ochtend reed, en in die ochtend sneller was dan Paffett, Conway en Baguette, die in de middag sneller zouden gaan.

Oliver Turvey reed alleen het laatste uur en dat hij daardoor niet verder kwam dan een elfde plaats is niet zo gek. Autosport meldt: “He completed only 27 laps – less than anyone else – but improved his times more than anybody else in the final half hour. His best lap was 1.698s off the pace.” Het is dan ook te hopen dat Turvey morgen of donderdag nog een hele testdag krijgt, om echt te bewizjen wat hij kan.

Brendon Hartley werd laatste en hoewel het in een Torro Rosso was, is een spin en een tijd op bijna een halve seconde van Turvey was op het eerste oog niet bijzonder goed. Dat kwam echter doordat hij met flink wat ballast rondreed om de volle tanks van 2010 te simuleren en ook voerde hij wat aërodynamisch werk uit.

Resultaat: klik hier.

(bron foto: www.formulatwo.com)

Deel mij!