emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Voorbeschouwing Homestead-Miami Indy 300

Voorbeschouwing Homestead-Miami Indy 300

Will Power vs. Dario Franchitti; dat is waar het dit weekend allemaal om draait in de Cafés do Brasil Indy 300 op Homestead-Miami Speedway. Vorig jaar kwam Franchitti terug van een achterstand van vijf punten om het IZOD IndyCar Championship voor zich op te eisen. Kan hij dit jaar hetzelfde doen met een achterstand van twaalf punten?

Kampioen

Voor Dario Franchitti is het simpel: Pole position pakken op vrijdag en de meeste ronden leiden en de race winnen op zaterdag. Doet de Schot dat, dan is hij kampioen, ongeacht wat Will Power doet. Power heeft dan ook een andere missie. Hij moet voor Franchitti eindigen. Hoe ver voor hem maakt niets uit, als Franchitti maar niet twaalf punten meer pakt dan de Australiër.

Met twee kampioenschapstitels en evenzoveel Indianapolis 500-overwinningen is Franchitti een van de succesvolste coureurs van het huidige deelnemersveld. In 2007 en 2009 werd hij al IndyCar-kampioen en in 1999 streed hij tot de laatste race met Juan Montoya om de titel in de CART Championship Series. De Target Chip Ganassi Racing-coureur kent de druk en weet hoe hij daarmee om moet gaan, dat liet hij vorig jaar tijdens de zenuwslopende finale in Florida zien. En bovendien rijdt hij voor het team dat de laatste vier jaar in Homestead gewonnen heeft.

CART Homestead Max Papis leads a group of cars down Homestead's back straight. Photo:Motor Sport ImagesPower kent die druk niet. Nog nooit eerder heeft hij – anders dan in de juniorklassen – om het kampioenschap gestreden. Maar met 29 jaar is hij allang geen rookie meer en is dit jaar nog niet op een domme fout te betrappen geweest. De Verizon Team Penske-rijder heeft alles in eigen handen en als hij net zo presteert als op de road courses is de titel binnen handbereik. Maar ovals zijn niet Powers sterkste kant. Geen schande overigens; het duurde zijn titelrivaal bijna zes jaar voordat hij zijn eerste race op een oval won. Echter, zet Will Power de stijgende lijn van de afgelopen races door, dan is de enige kans voor Franchitti om het te doen door de volle 53 punten te pakken.

Wie er ook met het kampioenschap vandoor gaat, de winnaar zal het meer dan verdiend hebben. Franchitti omdat hij de schijnende overheersing van Will Power de kop ingedrukt heeft, Power omdat hij vanaf dag één de te kloppen man is geweest.

Historie Homestead-Miami Indy 300

Miami houdt van sport, in welke vorm dan ook. In de jaren ’80, toen Miami onder invloed van de succesvolle televisieserie Miami Vice uitgroeide tot de hipste stad van Noord-Amerika en de drugshandel voor miljarden dollars aan investeringen in de stad zorgde, kon een autorace natuurlijk niet ontbreken. Het IMSA GT Championship kwam in 1983 naar Miami en de immens populaire Indy Car World Series volgde twee jaar later. Een echte voorloper op de huidige ovalrace kunnen de races in Tamiami Park, Bicentennial Park en in latere jaren ook Bayfront Park niet genoemd worden omdat dit stratenraces waren.

pr09088 Fulford-Miami Speedway

De echte voorloper van de race op Homestead-Miami Speedway was de Carl G. Fisher Cup Race. Deze eenmalige race in Fulford, het huidige North Miami, was hard op weg om een van de belangrijkste races in de VS te worden. Carl Fisher, de grondlegger van de Indianapolis Motor Speedway, was in de jaren ’20 druk bezig met de ontwikkeling van Miami Beach. Hij kende de gebreken van zijn oval in Indiana en zag in Fulford een uitgelezen kans om van Miami de winterhoofdstad van de autosport te maken, zoals hij dat met Indianapolis gedaan had voor de zomermaanden.

In 1925 begon hij met de bouw van Fulford-Miami Speedway. Op maandag 22 februari 1926, de geboortedag van George Washington in 1732, was het snelste circuit ter wereld gereed en kwam het AAA National Championship langs voor de openingsrace van het circuit en Indianapolis Car-seizoen. Na 300 mijl was regerend Indianapolis 500-kampioen Peter DePaolo de eerste die over de finish kwam op de 1,25 mijl houten ‘boardtrack’. Met 20.000 toeschouwers, prijzengeld tot 30.000 dollar, een prachtige, razendsnelle baan en de mogelijkheid om er in de winter te racen, leek Fulford-Miami Speedway af te stevenen op een gouden toekomst.

pr09087 Zover kwam het niet. In het najaar trok een verwoestende orkaan over Miami die de speedway met de grond gelijkmaakte. Het hout dat verspreid over de buurt lag werd gebruikt om de stad weer enigszins op te bouwen, maar de ramp drukte de regio in de vroege fase van de Grote Depressie waar het pas in de jaren ’80 weer volledig bovenop zou komen.

Homestead

Een andere orkaan, Andrew, trok in 1992 over het zuiden van Florida en zorgde voor nieuwe economische tegenslag in de regio. Maar in schril contrast met 1926, luidde de ramp de bouw van Metro-Dade Homestead Motorsports Complex in, om het zwaar getroffen Homestead een economische impuls te geven.

Als ideale locatie voor wintertests en races vroeg in het seizoen was de oval vanaf de eerste IndyCar-race in 1996 tot 2000 de openingsrace van de Champ Car-races van CART. In 2001 nam de rivaliserende IRL IndyCar Series de race over en werd vanaf 2002 weer de openingsrace van het seizoen. Sinds 2009 sluit de race het seizoen af.

Sinds de opening van de baan in 1995 is deze al drie keer verbouwd. In eerste twee instanties was dit om de baan veiliger te maken. De smalle baan die de vorm van de Indianapolis Motor Speedway had, was door de kortere afstand niet goed geschikt om in te halen. De bochten werden daarop verbreed, maar creëerden nu een gevaarlijke hoek wanneer een auto crashte. Daarop werd de vierkante vorm uit het circuit gehaald en de baan verbouwd tot een traditioneel gevormde oval. In 2003, nadat NASCAR-verlengstuk International Speedway abbott/CART start shot.jpg 1999 CART MIAMI GP, 21-3-99, Homestead, FL, USA Greg Moore leads at the start of the race. -1999, Phillip G. Abbott, LAT PhotographicCorporation het circuit gekocht had, werd Homestead-Miami Speedway voor de laatste keer verbouwd door de bochten meer banking te geven. Hierdoor verloor de multifunctionele oval het karakter dat de IndyCar-races zo boeiend maakte; vanaf dat moment kon een ronde op vol gas afgelegd worden.

Paul Dana

Alle verbouwingen ten spijt, kwam in 2006 toch een IndyCar-coureur om het leven. Na in de winter de overstap naar topteam Rahal Letterman Racing te hebben gemaakt, verongelukte Paul Dana in de warming-up voor de seizoensopener. De Amerikaan kon de gecrashte Ed Carpenter niet meer ontwijken en remmen was geen optie meer nadat brokstukken zijn ophanging beschadigd hadden. Met 283 kilometer per uur had hij geen schijn van kans toen hij zich in de Dallara van de Vision Racing-rijder boorde.

Het circuit

De Homestead-Miami Speedway is ten zuidoosten van Homestead en ver weg van Miami gelegen, maar is vanwege marketingtechnische redenen vernoemd naar zowel Homestead als Miami. De lichte kleuren die op het circuit zijn toegepast geven echter een typisch Miami-gevoel waardoor je de grote afstand tot de wereldstad bijna zou vergeten.

Anders dan de andere 1,5-mijl-ovals waar de IndyCars op racen, bestaat Homestead-Miami Speedway uit twee rechte stukken in plaats van de veel voorkomende D-vorm. Ook weinig voorkomend is de progressieve banking van de bochten, die ervoor zorgt dat racen aan de snellere onderkant van de baan zwaarder is voor de auto dan de steilere maar iets langzamere bovenkant. Of we dit weekend de coureurs veel aan de onderkant van de baan zien rijden is echter nog maar de vraag; na afloop van de test eerder deze week klaagden veel coureurs over het slibberige wegdek.

Coureurs over Homestead-Miami Speedway

Of all the 1.5 mile ovals, Homestead is definitely the toughest one. Mechanically, the car has to be really sorted in the corners. The track is not like the other 1.5 mile ovals which are tri-ovals, this track is shaped like a paper clip. The corners are much more severe and longer and that makes a big difference. Not only that, it has progressive banking too. To run on the bottom where it’s faster, you have less banking so it takes a lot of car so it’s a very tricky, track. You need the car to turn, it’s not all about having the car freed up and fast, it demands a lot of mechanical setup which is grip without adding drag. Every driver is going to tell you it’s the toughest 1.5 mile oval. From my experience, turn 3 and 4 is where it’s at. Even if the car’s not so good in 1 and 2, it’s really not good in 3 and 4. Always 3 and 4 are where it gets complicated. I don’t know why, it seems like the asphalt there has much less grip.” – Vitor Meira

510w7670 Homestead always brings back memories for me. This was the first oval I ever competed on and I remember at the time thinking to myself ‘what am I doing here’. Now when I look back on it, I have grown to like them a lot.” – Mario Moraes

Homestead-Miami Speedway, while it looks pretty straightforward because it’s really only two corners, is an extremely tricky track. The corners are obviously very, very high speed but fairly tight and fairly high-banked. It makes it very difficult to figure out what setup works for the car. What the car wants to do in the middle half of the corner versus what it wants to do in the second half of the corner are two completely different things and we’ve always struggled to get it to do one in the same. Because of that Homestead is probably the most challenging of the 1.5 mile circuits.” – Graham Rahal

Weersverwachting

Racen in het orkaanseizoen van Florida, een goed idee? Niet echt. Gelukkig is er dit weekend geen orkaan in de buurt, maar regen wel. De kans dat het op zaterdag tijdens de race zal regenen is met dertig procent niet bijzonder groot, maar in het zuiden van Florida weet je het maar nooit. Met temperaturen rond de dertig graden is het zowel op vrijdag als zaterdag erg warm.

Top 5 kampioenschap

1. Will Power Verizon Team Penske 587
2. Dario Franchitti Target Chip Ganassi Racing -12
3. Hélio Castroneves Team Penske -86
4. Scott Dixon Target Chip Ganassi Racing -90
5. Ryan Briscoe Team Penske -137

Vorige winnaars

Fullford-Miami Speedway (AAA National Championship)
1926: Peter DePaolo (Duesenberg)
Homestead-Miami Speedway (CART Championship Series)
1996: Jimmy Vasser (Target Chip Ganassi Racing)
1997: Michael Andretti (Newman/Haas Racing)
1998: Michael Andretti (Newman/Haas Racing)
1999: Greg Moore (Forsythe Racing)
2000: Max Papis (Team Rahal)
IRL IndyCar Series
2001: Sam Hornish Jr. (Panther Racing)
2002: Sam Hornish Jr. (Panther Racing)
2003: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing)
2004: Sam Hornish Jr. (Team Penske)
2005: Dan Wheldon (Andretti Green Racing)
2006: Dan Wheldon (Target Chip Ganassi Racing)
2007: Dan Wheldon (Target Chip Ganassi Racing)
2008: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing)
2009: Dario Franchitti (Target Chip Ganassi Racing)

Circuit details

Locatie: Homestead, Florida, Verenigde Staten
Type circuit: Oval
Eerste race: 1995
Aantal bochten: 4
Lengte circuit: 1,5 mijl (2,414 kilometer)
Race afstand: 200 ronden / 300 mijl (482,803 kilometer)
Ronderecord: 218,539 mijl (351,704 kilometer) per uur / 0:24.462 (Sam Hornish Jr., Team Penske, 2006, IRL IndyCar Series)

Schema

Vrijdag 1 oktober
18:00 – 19:00 Firestone Indy Lights training
19:30 – 20:30 IndyCar Series training
21:45 – 22:30 Firestone Indy Lights training
22:45 – 00:00 IndyCar Series kwalificatie

Zaterdag 2 oktober
00:30 – 01:30 Firestone Indy Lights kwalificatie
02:45 – 03:15 IndyCar Series training
22:00 – 23:00 Firestone Indy Lights race
01:00 – 02:45 IndyCar Series race

Alle IndyCar en Indy Lights sessies zijn live op de officiële website van de IZOD IndyCar Series te volgen. Zoek je een andere livestream van de IndyCar-race op het internet, bijvoorbeeld van Versus of ESPN International? Wellicht vind je er een op ons forum, waar je ook het gehele jaar door kan praten over de ins en outs van de IndyCar Series, almede al het andere dat met autosport te maken heeft.

Deelnemers (27 coureurs)

TeamCoureurLand
Target Chip Ganassi Racing9. Scott DixonNieuw-Zeeland
10. Dario FranchittiSchotland
Team Penske3. Hélio CastronevesBrazilië
6. Ryan BriscoeAustralië
Verizon Team Penske12. Will PowerAustralië
Andretti Autosport7. Danica PatrickVS
11. Tony KanaanBrazilië
26. Marco AndrettiVS
37. Ryan Hunter-ReayVS
Newman/Haas Racing02. Graham RahalVS
06. Hideki MutohJapan
Dale Coyne Racing18. Milka DunoVenezuela
19. Alex Lloyd [*]Engeland
Panther Racing4. Dan WheldonEngeland
20. Ed CarpenterVS
de Ferran Dragon Racing2. Raphael MatosBrazilië
KV Racing Technology5. Takuma Sato [*]Japan
8. E.J. VisoVenezuela
32. Mario MoraesBrazilië
A.J. Foyt Racing14. Vitor MeiraBrazilië
HVM Racing78. Simona de Silvestro [*]Zwitserland
Dreyer & Reinbold Racing22. Justin WilsonEngeland
24. Ana Beatriz [*]Brazilië
Conquest Racing34. Bertrand Baguette [*]België
36. Sebastian Saavedra [*]Colombia
FAZZT Race Team77. Alex TaglianiCanada
Sarah Fisher Racing67. Sarah FisherVS
[*] Rookie
Spotter guide van IndyCar.com
Voor een volledig overzicht van IndyCar Series-deelnemers dit jaar, zie ‘Startlijsten’.

Video’s

De coureurs blikken vooruit op de komende race.

Een prachtig fragment van de IMAX-film Speedway, waarin Mario en Michael Andretti het tijdens een testsessie op Homestead-Miami met elkaar uitvechten. Kijk in fullscreen met HD aan.

De laatste ronden van de 2003-race. De eerste IRL IndyCar-race voor veel voormalige CART-teams en coureurs die de overstap naar de IRL gemaakt hebben, waaronder racewinnaar Scott Dixon.

Hoogtepunten van de 2008-race, de eerste race van het herenigde American Open Wheel Racing.

Vorig jaar bestond de titelstrijd uit Scott Dixon, Dario Franchitti en Ryan Briscoe. Highlights van de race die Franchitti zijn tweede IndyCar-titel bracht.


[Foto(’s): Motor Sport Images, Florida State Archives, LAT]


Share with your friends








Submit