Bernie Ecclestone is niet de meest geliefde man binnen de Formule 1. De Brit onderhoudt de financiële administratie voor de Formule 1, maar wordt er ook regelmatig van beticht vooral ook zelf rijk te willen worden van de sport, vaak ook ten koste van diezelfde sport. Frank Wever schreef voor ons daarover de volgende gastblog.

Bernie Ecclestone, de rechtenhouder van de Formule 1 met zijn Formula One Management, kortweg FOM. Hij kiest ieder seizoen weer de volgorde van de Formule 1 kalender en welke circuits er op verschijnen. Echter, sinds het seizoen 2004 komen er ieder seizoen weer circuits uit een land waar geen autosporthart klopt op de kalender en verdwijnen klassieke circuits als sneeuw voor de zon. Is Bernie nu volledig doorgeslagen in zijn zoektocht naar meer geld?

Het begon allemaal eind 2003 toen Bernie vond dat de A1-Ring in Oostenrijk niet meer paste bij de huidige wereld van Formule 1. Dat het circuit zelf altijd leuk was om op te racen interesseerde Bernie niet. Hij wilde de wereld verkennen met nieuwe circuits met hypermoderne accomodaties. De A1-Ring was dus het eerste slachtoffer en werd in 2004 vervangen door Bahrein, een circuit in de zandbak van het Midden Oosten. Anno 2010, na zeven races op het Bahrain International Circuit wachten we nog steeds op een leuke race op dat circuit, enthousiaste fans op de tribunes en coureurs die lovend zijn over het circuit. Geen van deze drie zal ooit uitkomen, want het circuit in Bahrein is gapend saai. Er zijn nauwelijks inhaalmogelijkheden,  de sfeer ontbreekt omdat Bahrein geen autosportland is en de circuitbazen zetten zichzelf voor schut door dit seizoen de lange layout te gebruiken, wat een nog saaiere race veroorzaakte. Vervolgens gaven ze afgelopen week doodleuk aan dat ze weer voor de oude layout kiezen komend seizoen. Eén woord, ongelooflijk. Maar hier eindigt Bernie’s oneindigende lust naar dollars niet.

In 2004 verscheen ook het Shanghai International Circuit op de kalender. Hoewel niet zo vreselijk saai als Bahrein, zijn ook hier de tribunes vaak leeg en ontbreekt ieder spoor van sfeer. De races in China waren doorgaans wel leuk, maar vooral dankzij wisselende weersomstandigheden. Maar ook hier koos Bernie voor geld, omdat hij China een geweldige markt vond voor zijn speeltje, Formule 1. Echter, tot de dag van vandaag draait het circuit ieder seizoen weer grote verliezen omdat de Chinese bevolking geen geld heeft voor een kaartje. Bernie zal het een worst wezen, zolang hij ieder seizoen maar de betaling krijgt van het circuit.

Tussen het verdwijnen van de A1-Ring en het volgende circuit stampten Ecclestone en huisarchitect Herman Tilke ook nog even snel een circuit in Turkije uit de grond, het Istanbul Park. Hoewel  dit circuit een leuke layout heeft en de coureurs vol lof zijn over bocht 8, blijft ook dit circuit verstoken van elke vorm van sfeer. Bernie begrijpt nog steeds niet dat ook de Turkse bevolking geen 300 euro betaalt voor een kaartje. Daarnaast is ook Turkije opnieuw een land waar geen autosporthart klopt. Gevolg, ook op dit fijne circuit zien we lege tribunes.

Goed, zoals eerder gezegd verdwijnt na de A1-Ring nog een circuit. Eind 2006 besluit Ecclestone dat er geen twee Grands Prix in één land mogen zijn. Imola, het geweldige en bol van de sfeer staande circuit in Italië wordt van de kalender gehaald. Opnieuw een circuit wat op de kalender hoort, al was het alleen vanwege de sfeer. Goed, de races op Imola waren de laatste jaren niet erg spannend, maar je kunt niet op ieder circuit lol hebben. Feit blijft dat er ieder jaar weer duizenden Ferrari fans op de tribunes te zien waren, maar Bernie kon het dus niets schelen. Imola weg, tijd voor het volgende nutteloze circuit.

In 2007 en 2008 gaat Bernie nog een stapje verder. Het alom gewaardeerde circuit van Suzuka vindt meneer te verouderd en wordt prompt van de kalender gehaald en vervangen door het kleine saaie baantje Fuji International Speedway. Respectievelijk een regenrace en een chaosrace in 2007 en 2008 verhullen dat ook dit geen circuit is wat op de kalender hoort. Gelukkig komt Bernie voor één keer bij zinnen en besluit dat Suzuka terugkeert op de kalender, na een grondige verbouwing van de pitgebouwen.

Maar Bernie is nog niet klaar. Hij is blijkbaar nog altijd zo verbitterd en boos over de farce in 2006, dat hij in 2007 beslist om ook niet meer in Amerika te gaan racen. Een schok voor veel van de autofabrikanten, want Amerika was een geweldige afzetmarkt voor hun merk. Echter, Ecclestone kan het opnieuw niets schelen. Amerika betaalt niet, dus komen we er niet.

Is hij nu eindelijk klaar zou je denken? Nee, natuurlijk niet. Meneer Ecclestone wil nog meer geld verdienen en besluit in 2008 om Magny-Cours (“Het is er veel te saai”) en Montreal (“Ze betalen geen geld”) van de kalender te halen. Opnieuw twee klassieke circuits. Het ene al vanwege het land, Frankrijk en het andere vanwege de altijd geweldige races. Gelukkig keert Montreal in 2010 terug op de kalender en meteen kregen we weer een geweldige race voorgeschoteld. Laten we hopen dat Bernie wat dat betreft zijn lesje gaat leren.

Om die circuits te vervangen ruikt Ecclestone weer geld. Eerst legt hij een volkomen onnodig havencircuit aan in Valencia, hoezo er mogen geen twee Grands Prix meer in één land? We hebben er drie races gezien en drie keer was het niks. Er wordt nu alweer over een Grand Prix in Mallorca gesproken om Valencia te vervangen. Weggegooid geld dus. Ook moest er een nachtrace komen en omdat Melbourne dat niet wilde, moest er maar een circuit komen in het boeiende autosportland Singapore. Leuke beelden ’s nachts rijden, maar de races zelf zijn om te huilen. Maar dat was nog niet het einde. De grootste klapper wordt gemaakt in de zandbak van Abu Dhabi. De grote buurman Bahrein had een Grand Prix, nu willen wij er ook één, moeten ze gedacht hebben. Peperduur circuit met state-of-the-art pitsgebouwen en een peperduur hotel. Het circuit zelf voegt weinig toe, het is weer het zoveelste dertien in een dozijn circuit uit de hand van Herman Tilke. Compleet sfeerloos, uitloopstroken van hier tot Tokyo en sponsors geplakt op die uitloopstroken waar de honden geen brood van lusten. Alles om de geldstroom draaiende te houden blijkbaar.

Die uitloopstroken, ook zoiets. Waar is de tijd gebleven dat je als coureur afgestraft werd voor ieder foutje. Die tijd is voorbij kennelijk in de ogen van Bernie. Grindbakken werden verwijderd en klassieke circuits als Spa Francorchamps worden verkracht met verbouwingen (de nieuwe Busstop chicane) die niets toevoegen en uitloopstroken van 20 kilometer. Complete nonsens, maar Bernie doet het voor het geld natuurlijk. Het levert niets op als een coureur van de baan schiet, in de grindbak terecht komt en vervolgens uitvalt. Weer een auto minder in beeld, dat kan niet in de ogen van Bernie. Ik denk dat Bernie eens moet kijken op een klassieke baan als Zolder, midden in het bos waar nog grindbakken liggen. Geweldig circuit, één en al sfeer wat je daar inademt.

Maar goed, terwijl ik dit verhaal typ zit Bernie waarschijnlijk aan de onderhandelingstafel in Rusland voor het zoveelste nutteloze circuit waar geen enkele sfeer is en de races ongetwijfeld saai zullen zijn, maar waar wel genoeg voor betaald wordt. Bernie zal het waarschijnlijk nooit leren.