De IZOD IndyCar Series gaat dit weekend een cruciale fase van het kampioenschap in. Met nog vijf races te gaan, vindt zondag de Indy Grand Prix of Sonoma plaats onder de rook van San Francisco – de laatste roadcourse van het seizoen.

Power vs. Franchitti

Vorig jaar werd de IndyCar Series op Infineon Raceway opgeschrikt door een zware crash van Will Power en Nelson Philippe. Power reed bij het uitkomen van een blinde bocht vol op de gespinde bolide van zijn Franse collega. Beide heren werden met botbreuken naar het ziekenhuis afgevoerd. Power moest daarna lange tijd wachten voordat hij hersteld was van zijn gebroken rug en terug in zijn auto kon stappen. Dit jaar is de Australiër, wie gisteren de Mario Andretti Trophy in ontvangst heeft genomen voor zijn prestaties op de weg- en stratencircuits, helemaal terug en is met vier overwinningen de gedoodverfde favoriet om het kampioenschap te winnen.

Er moet echter ook rekening gehouden worden met Dario Franchitti. De Schot won eerder dit jaar de Indianapolis 500 en twee weken geleden de race in Mid-Ohio, waarmee hij het gat naar de Verizon Team Penske-coureur tot 41 punten verkleinde.

Met de komende ovalraces kan Franchitti dit weekend een mooie slag in het kampioenschap slaan. Want de leider in het kampioenschap was in 2010 nog geen enkele keer een serieuze bedreiging voor de gevestigde orde op de ovals. Franchitti, daarentegen, heeft in zijn dertien jaar in ChampCars en IndyCars deze banen al helemaal door. Wint Franchitti zondag in Sears Point, dan wordt het gat naar Power al een stuk kleiner – en gemakkelijk overbrugbaar in de laatste vier ovalraces.

‘Weinig’ deelnemers

Maar zover is het nog lang niet. Voordat Franchitti of Power ook maar aan victory lane mogen denken, moeten zij eerst 23 andere coureurs verslaan. Geen van hen zijn extra auto’s, zoals Adam Carroll en Jay Howard in Mid-Ohio; al deze auto’s zullen we de overige races ook in actie zien, al zullen J.R. Hildebrand en Fracesco Dracone waarschijnlijk vervangen worden door meer ervaren coureurs. Voor Hildebrand, de vervanger van de nog altijd geblesseerde Mike Conway, is dit zijn thuisrace – ‘Captain America’ komt uit Sausalito, aan de andere kant van de baai rondom San Francisco.

Rookie of the Year

Waar de ene strijd om de titel alle aandacht krijgt, is er nog een ander kampioenschap waar een felle strijd in gaande is: de strijd om de Rookie of the Year Award. Alex Lloyd staat daarin acht punten voor op HVM Racing-coureur Simona de Silvestro. Maar de Zwiterse is de laatste races in opmars.

Ook Takuma Sato moet nog altijd rekening mee gehouden worden. De Japanner staat weliswaar 35 punten achter op Lloyd, maar heeft een snelle auto, genoeg talent en heeft alleen wat meer geluk nodig. Houdt hij de boel heel dan is de kans groot dat Sato met een eindsprint alsnog de leiding overneemt en de Rookie of the Year Award wint. Bertrand Baguette zie ik niet meer de winst pakken, hij staat al te ver achter en heeft een te matige auto om zijn talent volledig tot zijn recht te laten komen.

Historie Indy Grand Prix of Sonoma

Infineon Raceway werd in 1968 geopend. Destijds heette de baan nog Sears Point Raceway, vernoemd naar het stuk land waar het circuit op gelegen was. Niemand had zich toen in kunnen denken dat 42 jaar later Infineon Raceway een van de drukste programma’s in Noord-Amerika heeft, met activiteiten van racescholen tot raceklassen als de NASCAR Sprint Cup Series en IndyCar Series die het circuit jaarlijks aandoen.

Eenmalig optreden

Veertig jaar geleden vond de eerste Indycar-race plaats op Sears Point Raceway. Dan Gurney won de race van het USAC National Championship Trail in zijn Olsonite Eagle F69/Gurney Weslake Ford. Zijn zevende Indycar-overwinning zou ook zijn laatste blijken.

De Amerikaan was niet de enige legendarische coureur wie die vierde van april in 1970 om de overwinning in de Golden Gate 150 streed. Onder de 26 gekwalificeerde coureurs waren toppers als Mark Donohue, Gary Bettenhausen, Bill Vukovich II, Bobby en Al Unser, Gordon Johncock, Johnny Rutherford en Mike Mosley. A.J. Foyt was eerder in het weekend terug naar huis gegaan nadat zijn dochter hard van een paard was gevallen. De grootste bedreiging was echter Mario Andretti. De Italiaanse Amerikaan, wie tussen de Zuid-Afrikaanse en Spaanse Grands Prix door in Phoenix en Sears Point aan de start verscheen, vocht in de eerste helft van de race een verbeten duel met John Cannon uit.

Cannon lag op de tweede plaats en kon zich eindelijk van Andretti losrijden toen de pace car naar buiten kwam. Gurney was nu zijn voorsprong kwijt en niet veel later ook Cannon: de pace car reed zo langzaam dat de motor van Cannon uitviel bij het oprijden van een heuvel. Achteruit rollend probeerde hij deze weer aan de praat te krijgen, maar het mocht niet meer baten, de motor was al kapot.

Met de Indianapolis 500-kampioen van 1969 op zijn hielen won Gurney de race. “Another champion came in second, and that was Mario [Andretti],” vertelde Gurney vorige week. “I have great respect for Mario. We were intense competitors whenever we drove in the same race. It was a great achievement to be able to hold him off in that race. I tried to get even because he beat me in the ’69 [500 race] at the Speedway but it wasn’t quite the same.”

De race was een succes, maar kon desondanks niet op een herhaling rekenen. Circuiteigenaar Filmways was in financiële problemen geraakt en sloot het circuit waardoor een herhaling onmogelijk was geworden.

Terugkeer

35 jaar later keerden de IndyCars pas terug in Sonoma County. De Indy Racing League had met de huidige eigenaar, Speedway Motorsports, Inc., overeenstemming bereikt voor de organisatie van een van de eerste IRL IndyCar-races op een non-oval.

De afgelopen vijf edities hebben uitgewezen dat Infineon Raceway met de huidige brede bolides die veel downforce genieten niet het ideale circuit is voor een race. Deze staan vaker niet dan wel bol van spanning en spektakel. Maar nabij San Francisco en in Noord-Amerika’s wijnstreek bij uitstek is het een commercieel aantrekkelijke locatie.

En Marco Andretti zal het ook weinig uitmaken, hij won hier in 2006 zijn eerste en enige IndyCar-race. De rookie had er wel een ‘toevallige’ spin van teamgenoot Bryan Herta voor nodig om met genoeg brandstof over de finish te komen.

Het circuit

Infineon Raceway is zand, blinde bochten en heuvels. En vooral ook een gebrek aan inhaalmogelijkheden vanwege de smalle baan en lange bochten. Een goede coureur kan zich hier onderscheiden van de mindere goden.

In tegenstelling tot de NASCAR-races, wordt er door de IndyCars gebruik gemaakt van de slinger door het infield. Hierdoor is de lengte van de baan 3,570 kilometer en kost een rondje rond de 1 minuut 17 seconden.

Will Power hoeft niet meer bang te zijn voor de blinde Turn 3A. Infineon Raceway heeft daar na zijn ongeluk waarschuwingslichten geplaatst om coureurs te waarschuwen voor gespinde auto’s. “I was a little nervous heading up over that hill [at Turn 3A] a couple of times, for sure,” zei Power. “But the track has done a fantastic job of making sure that everyone is aware if someone does spin. If there is a car sitting up and over the top, there’s a lot of lights and plenty of warning before you get there now.”

Coureurs over Infineon Raceway

I really like Infineon Raceway, with its steep elevations and blind corners. This track will always be special for me since it is the place where I earned my first IZOD IndyCar Series pole position back in 2005. It is always nice to visit the wine country and this is a trip that I truly look forward to making every year.” – Ryan Briscoe

I was able to do about 15 laps in my teammate’s car at the test last week, it’s not a lot but it’s better than nothing. It helped me discover the track and it gave me a good idea of what to expect this week. I thought it was going to be less bumpy than it actually is. There’s this big bump in Turn 1 that makes it difficult to get a good line for Turn 2. But other than that it is a very nice track, with lots of elevation changes and fast and slow corners, like the last hairpin.” – Bertrand Baguette

The track is more like a Japanese race track. It’s not bumpy like other U.S. race tracks. There are a lot of elevations changes. At the exit of the hairpin it is very low grip so you need to have good control of the throttle. And the area never grips up during the weekend which adds another challenge. Coming up with a setup that suits the low speed and high speed areas is quite difficult. My favorite part of the course is Turn 1 and the quick first corner. The elevation changes and the esses are the most fun.” – Hideki Mutoh

Weersverwachting

Sonoma County is niet voor niets een wijnstreek. Met een zomerzon van 25 graden zal het dus vrij warm zijn. Van regen is in deze periode van het jaar natuurlijk geen enkele spraken.

Top 5 kampioenschap

1. Will Power Verizon Team Penske 461
2. Dario Franchitti Target Chip Ganassi Racing -41
3. Scott Dixon Target Chip Ganassi Racing -82
4. Ryan Briscoe Team Penske -109
5. Hélio Castroneves Team Penske -121

Vorige winnaars

USAC National Championship Trail
1970: Dan Gurney (All American Racers)
1971:
Geen race
2004:
IRL IndyCar Series
2005: Tony Kanaan (Andretti Green Racing)
2006: Marco Andretti (Andretti Green Racing)
2007: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing)
2008: Hélio Castroneves (Team Penske)
2009: Dario Franchitti (Target Chip Ganassi Racing)

Circuit details

Locatie: Infineon Raceway, Sonoma County, California, Verenigde Staten
Type circuit: Permanent circuit
Eerste race: 1968
Aantal bochten: 12
Lengte circuit: 3,706 kilometer (2,303 mijl)
Race afstand: 75 ronden / 277,950 kilometer (172,725 mijl)
Ronderecord: 1:16.4913 (Ryan Briscoe, Target Chip Ganassi Racing, 2005, IRL IndyCar Series)

Schema

Zaterdag 21 augustus
00:00 – 01:00 Training
20:30 – 21:30 Training
23:30 – 01:00 Kwalificatie

Zondag 22 augustus
19:15 – 19:45 Warm-up
21:00 – 22:15 Firestone Indy Lights-race
23:45 – 02:00 Race

Alle IndyCar en Indy Lights sessies zijn live op de officiële website van de IZOD IndyCar Series te volgen. Zoek je een andere livestream van de IndyCar-race op het internet, bijvoorbeeld van Versus of ESPN International? Wellicht vind je er een op ons forum, waar je ook het gehele jaar door kan praten over de ins en outs van de IndyCar Series, almede al het andere dat met autosport te maken heeft.

Deelnemers (25 coureurs)[table id=241 /][*] Rookie
Spotter guide van IndyCar.com
Voor een volledig overzicht van IndyCar Series-deelnemers dit jaar, zie ‘Startlijsten’.

Video’s van Infineon Raceway

Coureurs over de Indy Grand Prix of Sonoma.

Highlights van de 2009 Indy Grand Prix of Sonoma, gewonnen door Dario Franchitti en gekenmerkt door off road racing bij de start van het halve veld.

Tijdens de training voor de 2009-race spint Nelsin Philippe, verliest zijn voorvleugel wanneer E.J. Viso daar overheen rijdt, en breekt zijn enkel wanneer Will Power de zijkant van zijn Conquest Racing-bolide open rijdt. Power breekt zijn rug.

Hélio Castroneves wint na dertig races zonder overwinning eindelijk weer een race in 2008. Het brengt hem weer helemaal terug in de strijd om het kampioenschap, dat hij later aan Scott Dixon moet laten.

De historie van Infineon Raceway. Met prachtige oude beelden.

Een samenvatting van de 1970 Golden Gate 150, gewonnen door Dan Gurney.