Met de vakantieperiode van de Formule 1 in volle gang is het eens tijd om te gaan kijken naar de titelstrijd. Als je de puntentelling erbij neemt, maakt overigens zelfs Karun Chandhok en Sakon Yamamoto nog kans op de wereldtitel (25 maal 7 is immers 175), maar we nemen de mannen van wie redelijkerwijs verwacht mag worden dat zij om de titel gaan vechten. Daarbij heb ik de lijn getrokken bij het trio Massa, Rosberg en Kubica. Deze drie rijden goed rond, maar de kans dat het gat wat gevallen is tussen hen en de top vijf nog dicht trekken is klein. Daarom alleen de top vijf, want het meest logische is dat deze vijf uiteindelijk om de titel gaan strijden in de resterende zeven races. Het gaat om Mark Webber, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Jenson Button en Fernando Alonso.

Mark Webber (161 punten)

Mark Webber heeft van de huidige titelkandidaten de meeste overwinningen achter zijn naam staan, vier, en is op dit moment ook leider in het wereldkampioenschap. Zijn overwinningen waren dominant en hij lijkt ook altijd razendsnel. Er zijn echter twee grote nadelen die tegenspreken dat Webber de titel gaat pakken. Het eerste is zijn eigen presteren. Ja, hij heeft vier overwinningen, maar daarnaast heeft hij ook een aantal hele tegenvallende

races gekend waarbij hij soms maar drie of zelfs minder puntjes opraapte. Als het niet goed gaat, weet Webber vaak geen weg naar voren te vinden. Dat is nadelig. Bovendien heeft Webber nog niet eerder meegemaakt dat hij in zo’n late fase in het kampioenschap meestrijdt om de hoofdprijs. Vorig jaar na de race in Hongarije stond hij weliswaar tweede, maar dat werd toen heel snel opgevolgd door vier nul-resultaten. Het is de vraag of de Australiër met de druk kan omgaan.

Vervolgens is er nog het feit dat hij bij Red Bull Racing rijdt. De Australiër rijdt daar duidelijk in de schaduw van zijn jongere teamgenoot Sebastian Vettel. De twee hebben in Turkije al een robbertje uitgevochten en in Engeland werd een nieuwe ruzie nog net gedoofd door een lekke band van Vettel. Maar de twee gaan elkaar absoluut nog een keer tegenkomen. De vraag is dan alleen of Vettel, die de steun geniet van de directie van het team, zijn teamgenoot wil helpen als die in een cruciale fase nog steeds voor staat. Of gaat hij dan voor zijn eigen kansen? Webber moet vooral zijn hoofd koel houden. De crash in Valencia kwam onder andere doordat hij te snel langs Heikki Kovalainen wilde en in Engeland was hij ook al witheet. Als hij dat onder controle houdt en wat consistenter begint te rijden, moet het goed komen.

Lewis Hamilton (157 punten)

Als hij geen pech had gehad in Hongarije was Hamilton nu nog steeds kampioenschapsleider geweest. Maar zo snel kan het dus gaan. Hij scoorde twee achtereenvolgende overwinningen in Turkije en Canada en stond vervolgens in Valencia en Engeland als tweede op het podium. Anders dan de overwinningen van Webber, mag gezegd worden dat de overwinningen van Hamilton met een beetje mazzel tot stand gekomen zijn. Als de Red Bull Racing-coureurs in Turkije niet gebotst waren, was het immers de vraag of hij er voorbij gekomen was. En in Canada had Hamilton ook wel mazzel dat Alonso niet zat op te letten bij het inhalen van achterblijvers. Niettemin moet gezegd worden dat Hamilton heel sterk rijdt. Hij kan daadwerkelijk van achter in de top tien naar een podiumplaats rijden. Bovendien geniet hij de steun van het hele team, inclusief teamgenoot Jenson Button.

Dan komt er echter een ander probleem om de hoek kijken. Gebaseerd op de laatste twee races, Duitsland en Hongarije, kan gesteld worden dat McLaren een achterstand opgelopen heeft ten opzichte van Red Bull en Ferrari. Dit kan na de vakantie weer omgebogen zijn, maar sowieso moet het gat in Spa-Francorchamps kleiner worden dan het de afgelopen races was. Daarnaast spreekt Hamiltons verleden niet in zijn voordeel. Als de man onder druk komt te staan gaat hij fouten maken. In 2007 verspeelde hij zo de titel en in 2008 verloor hij deze zo bijna aan Felipe Massa. Ook in 2009 maakte hij in de beginfase nog domme fouten, omdat de McLaren niet deed wat hij wilde. Hamilton is inmiddels een stuk volwassener geworden en scoort ook heel regelmatig. Zijn finishes (die van Spanje en Hongarije niet meegerekend omdat hij daar uitviel) zijn allemaal in de top zes. En zijn twee uitvalbeurten zijn Hamilton nauwelijks aan te rekenen. Het is nu afwachten of McLaren zijn sterke vorm terug kan vinden.

Sebastian Vettel (151 punten)

Zeven poles in twaalf races. Dan ben je een echt kwalificatiebeest. Vettel is ook de enige coureur die altijd in de top drie heeft gekwalificeerd. Echter, het grote probleem van Vettel is dat hij het dan op zondag laat liggen. De Duitser heeft nog maar twee overwinningen gescoord. In Maleisië en Europa was hij gewoonweg de sterkste. Maar altijd omdat de concurrentie te ver weg was. In Maleisië had hij Webber achter zich aan, maar die hield zich in terwijl de rest na de regenachtige kwalificatie eerst naar voren moest zien te komen. Een duel met Hamilton op de straten van Valencia bleef uit omdat de Brit een straf kreeg. Daarnaast is Vettel ook vaak de Red Bull-coureur die door pech getroffen wordt. Maar liefst vier keer had de Red Bull van Vettel te maken met problemen. Bahrein, Australië, Spanje en Engeland waren races waar Vettel een beter resultaat had kunnen behalen. In Turkije stond de Duitser ook langs de kant van de baan, maar dat was zijn eigen schuld, nadat hij teamgenoot Webber van de baan had proberen te rijden.

Bovendien gaat Vettel soms nog te vaak uit van zijn eigen talent. Hij komt soms over met ‘het komt van zelf wel goed’ met het gevolg als het dan niet goed komt hij een enorm chagrijnig gezicht heeft en zo ook op het podium staat. De enige reden dat Sebastian Vettel niet aan de kop van het kampioenschap staat is Sebastian Vettel zelf. De arrogantie straalt er soms zo erg van af, dat men misschien wel blij is dat hij niet vooraan staat. Voorop gesteld, Vettel kan goed rijden, ja. Dat heeft hij in Silverstone bewezen toen hij van grote achterstand (weliswaar geholpen door de safety car) als nog naar de zevende plaats reed. Maar voor de rest heeft hij dit seizoen nog niet echt iets bewonderenswaardig laten zien. Van de vijf kandidaten voor de wereldtitel wat mij betreft de minste.

Jenson Button (147 punten)

Van de vijf titelkandidaten misschien wel de meest onwaarschijnlijke, maar ook misschien wel de meest gevaarlijke. Laten we eerst beginnen met de negatieve punten. Button is absoluut niet de snelste van de vijf. Hij hobbelt vaak achter de top vier of drie aan zonder daadwerkelijk een kans te maken om aan te vallen. Hij is tegenwoordig slecht in kwalificeren en moet daardoor vaak een inhaalrace rijden en ziet zo kansen op meer punten vervliegen. Daarnaast moet men ook nog eens rekening houden met dat hij rijdt bij McLaren en daar alle kaarten gezet worden op Lewis Hamilton. En Button schikt zich daarnaar door als loyale teamplayer mee te rijden. De twee zijn geen vrienden, maar Button doet wel alles voor zijn team.

En dat is misschien wel het voordeel voor Button. Hij heeft dit jaar nog niet geklaagd over McLaren. Bovendien scoorde hij twee tactisch zeer sterke overwinningen in Australië en China. En ondanks zijn aanval in Turkije op Hamilton, liet hij zien een perfecte tweede rijder te zijn en de kruimeltjes te willen oprapen. En juist daardoor verliezen mensen hem misschien uit het oog. Men moet niet verbaasd zijn als Button dit jaar nog een overwinning scoort. Als hij zijn kwalificatie verbetert is hij voor McLaren misschien wel meer de man dan Hamilton. Button stond vorig jaar weliswaar onder druk, maar liet nergens echt barsten zien. Er kwam kritiek dat hij teveel aan punten sprokkelen dacht en geen gewaagde acties deed. Pas in Brazilië en Abu Dhabi kwamen die weer. Maar consistentie is misschien juist wel het belangrijkste om de titel te halen. En waar Hamilton eerder bezweek onder druk, zou nu juist Button wel eens kunnen opstaan. Echter stuit hij dan op hetzelfde probleem als zijn landgenoot. Op dit moment is McLaren niet de sterkste. In Spa kan dat geheel anders zijn, maar vooralsnog moeten ze een inhaalslag maken voordat ze de titelstrijd in hun voordeel kunnen beslissen.

Fernando Alonso (141 punten)

Het zou zo maar kunnen dat Alonso na 8 september wegvalt als titelkandidaat. Dan moet Ferrari zich namelijk melden bij de World Motor Sport Councul (WMSC) voor de teamorders die werd gegeven in Duitsland. Dat orgaan zou kunnen besluiten om Alonso zijn punten van Duitsland te ontnemen. Dan ziet de wereld er ineens heel anders uit. Maar dat is nog toekomstmuziek. Laten we eerst eens kijken naar de prestaties van Alonso. Werd winnaar na het wegvallen van Vettel in Bahrein en scoorde een dubieuze overwinning in Duitsland. Verder was hij vooral bezig met kritiek leveren op collega’s en de wedstrijdleiding. Hij heeft zich het afgelopen half jaar niet heel erg geliefd gemaakt bij de fans en dan met name de tifosi. De Italianen pikken het niet dat ‘hun’ Alonso zo matig presteerde met de rode bolide. In Duitsland stonden ze er weer, maar volgde er een hoop discussie. In Hongarije was Red Bull de sterkste, maar Ferrari eiste plekken twee en vier op.

Alonso zit niet in de meest gunstigste positie van de vijf door zijn achterstand van twintig punten op Webber. Maar van alle vijf heeft Alonso wel het meeste ervaring met het vechten om de wereldtitel. In 2005, 2006 en 2007 streed hij immers om de beker. Alleen in 2007 greep hij er net naast. Nu maakt hij dus opnieuw kans om zijn derde wereldtitel te pakken. De Ferrari is duidelijk sterker geworden en Alonso rijdt ook nog steeds heel sterk. De vraag alleen is of de Spanjaard dus geen last krijgt van de WMSC. Zonder die uitspraak doet hij nog mee. Of hij dat na de uitspraak nog doet is dus een twijfelgeval. Alonso doet er dus het beste aan om zoveel mogelijk punten te scoren en te hopen dat zijn tegenstanders (met name Webber en Hamilton) fouten maken. Alonso maakt zeker wel een kans, maar moet ook hopen dat de WMSC in zijn voordeel beslist.

Als ik na deze analyse een kleine voorspelling mag wagen wie ik vooraan verwacht aan het eind van het jaar, zal misschien een andere eindstand aantreffen dan ik eerst voorspelt heb, maar die kans blijft er altijd in zitten. Bij deze mijn voorspelling:

1. Lewis Hamilton
2. Mark Webber
3. Fernando Alonso
4. Jenson Button
5. Sebastian Vettel