Welke Grands Prix kunnen de komende jaren op de Formule 1-kalender komen? Een vraag die veel fans altijd bezighoudt en wat leuk is om over te speculeren. Zou een Grand Prix in Mallorca bijvoorbeeld een betere locatie voor de Europese Grand Prix zijn? En mag Rusland dan eindelijk een Formule 1-race organiseren?

Na in het eerste deel de al bevestigde Zuid-Koreaanse, Indiase, United States en Romeise Grands Prix te hebben besproken, volgt in dit tweede en laatste deel races die een goede kans maken binnen afzienbare tijd op de Formule 1-kalender te verschijnen.

Europese Grand Prix in Mallorca

Valencia mag tot 2014 de Europese Grand Prix organiseren, maar kan daarna wel eens die rechten naar het Spaanse eiland Mallorca zien gaan. In 2013 willen de Balearen dat hun gloednieuwe circuit gereed is en hebben zij de Europese Grand Prix op het oog als hoofdevenement. Valencia heeft al aanpassingen aan het stratencircuit aangekondigd om dit te voorkomen, maar de afgelopen drie Grands Prix spreken niet in het voordeel van de stad.

Het circuit op Mallora, dat ten oosten van Palma in het stadje Llucmajor gebouwd moet worden, zal zo’n 5,8 kilometer lang worden en vrij snel zijn. Ferrari zou al hun steun uitgesproken hebben achter gesloten deuren, en contractbesprekingen met Ecclestone zijn ook al in gang gezet.

Russische Grand Prix

Als het niet voor het communisme was geweest, had Rusland al heel lang geleden een vaste plaats op de kalender gehad. Het is het grootste land ter wereld, heeft 142 miljoen inwoners en is de twaalfde grootste economie ter wereld en enorm snel groeiend. Een opvolging van de Russische Grands Prix van 1913 en 1914 kan dus niet uitblijven.

De eerste plannen voor een Formule 1-race ontstonden al in de jaren ’80. De Grand Prix van de Sovjet Unie stond voor 1983 op de kalender, maar de race in Moskou ging uiteindelijk vanwege bureaucratische redenen niet door. Toen Hongarije enkele jaren later de Formule 1 mocht verwelkomen, had Ecclestone zijn droom om een Grand Prix achter het IJzeren Gordijn te organiseren verwezenlijkt en verdween Rusland uit het oog en uit het hart van de steenrijke Brit.

Nadat de Russische economie na de val van de Sovjet Unie in de jaren ’90 door een ongekend diep dal ging, laaiden de afgelopen tien jaar weer geruchten op over een Grand Prix in Rusland. St. Petersburg en Moskou werden genoemd als mogelijke locatie, maar dit liep steeds op niets uit.

Het debuut van Vitaly Petrov begin dit jaar deed wonderen voor de contractonderhandelingen. Met de Olympische Winterspelen in 2014 in het vooruitzicht lijkt Sochi de perfecte locatie voor de Formule 1. Volgens Ecclestone zijn de Formule 1 en de stad aan de Zwarte Zee, die veel weg heeft van een stad aan de Côte d’Azur, dicht bij een overeenkomst.

Zuid-Afrikaanse Grand Prix

Weinig landen kunnen zeggen dat ze een eigen Formule 1-kampioenschap hebben gehad. Groot-Brittannië, Australië en Zuid-Afrika zijn de enige. Aan Formule 1-historie dus geen gebrek in het Afrikaanse land. En juist dat Afrikaanse maakt een terugkeer naar Zuid-Afrika in zoveel opzichten interessant. De Formule 1 is immers een wereldkampioenschap, maar kent geen enkele race op Afrikaans continent.

Kyalami was lange tijd de thuishaven van de Afrikaanse Grand Prix, die meetelde voor zowel het wereldkampioenschap als het Zuid-Afrikaanse kampioenschap. Voor het eerst in 1934 verreden, kwam er in de jaren ’80 een einde aan de Grand Prix. Na de boycot van Zuid-Afrika vanwege de Apartheid keerde de Formule 1 in 1992 terug, maar die terugkeer was maar van korte duur. Sindsdien doemt iedere paar jaar weer het gerucht op dat de Formule 1 mogelijk terugkeert naar Zuid-Afrika. In 1998 kwamen Ecclestone en Nelson Mandela overeen dat in 2001 de Formule 1 weer in volle glorie te zien zou moeten zijn in de republiek. Maar daar is nooit wat van gekomen.

Met het aantreden van Jean Todt als president van de FIA en zijn voornemen om zich meer op Afrika te richten, zou de toevoeging van Zuid-Afrika op de Formule 1-kalender een mooi gebaar zijn richting het continent.

Het afgelopen WK-voetbal heeft bij Ecclestone weer de interesse gewekt voor een terugkeer naar Zuid-Afrika. Hij gelooft dat als het land een WK-voetbal kan organiseren, een Formule 1 Grand Prix ook moet lukken. Kyalami heeft hij niet in gedachten als circuit. Nee, voor zijn speciale eisen zou een circuit nabij Kaapstad een betere optie zijn. Maar dat circuit moet eerst nog gebouwd worden. En wel binnen drie jaar.

25 races

Veel kandidaten maar weinig data. Twintig races is vooralsnog de limiet, maar afhankelijk van het nieuwe Concorde Verdrag zou dat uitgebreid kunnen worden naar vijfentwintig. Dat aantal klinkt onwaarschijnlijk, maar dat klonk twintig in tien jaar geleden ook. Blijft twintig de limiet, dan zou dat heel goed ten koste kunnen gaan van Europese Grands Prix.

De Formule 1 zal altijd opzoek blijven naar nieuwe markten. De Indiase en Zuid-Koreaanse Grands Prix zijn logische gevolgen van de grote economieën in die landen, en Rusland en Zuid-Afrika zouden ook niet mogen ontbreken. Ik hoop dat die twee landen er snel bij komen, want hoewel de armoede in Afrika dieptriest is, heeft het continent een Formule 1-race nodig. En Rusland is op politiek gebied misschien door en door verrot, het is zo’n groot land met zo’n grote economie dat een Grand Prix niet mag ontbreken.