Het is goed mogelijk dat we dit jaar het laatste seizoen van de Formule 3 Euroseries hebben gezien. De raceklasse is bezig aan haar achtste seizoen, na het samenvoegen van het Franse en Duitse kampioenschap, en kende een aantal erg succesvolle kampioenen. De komst van de GP3 heeft het startveld van dit jaar echter verkleind tot dertien deelnemers, en veel van de huidige teams denken aan overstap naar de Britse Formule 3.

Niemand kan ontkennen dat de raceklasse succesvol was. Ryan Briscoe (2003), Paul di Resta (2006) en Jules Bianchi (2009) hebben het weten te schoppen tot testcoureur in de Formule 1, waarbij de laatste twee ook nog een grote kans maken te kunnen racen in de Formule 1. Jamie Green (2004) bereikte het DTM, waarin hij bezig is aan zijn succesvolste seizoen tot nu toe.

Lewis Hamilton (2005) werd zelfs wereldkampioen in de Formule 1, terwijl Romain Grosjean (2007) en Nico Hülkenberg (2008) inmiddels ook hun debuut in de raceklasse hebben gemaakt. Dit seizoen lijkt de titel te gaan naar Edoardo Mortara, die na een moeilijk jaar in de GP2 een stap terug heeft gedaan.

Andere namen die in de Formule 3 Euroseries hebben geracet en het tot de Formule 1 hebben geschopt zijn Nico Rosberg, Lucas di Grassi, Robert Kubica, Timo Glock, Robert Doornbos, Christian Klien, Sakon Yamamoto, Adrian Sutil, Sebastian Vettel, Sébastien Buemi, Brendon Hartley (als testcoureur) en Valtteri Bottas (eveneens als testcoureur).

Bovendien heeft A1GP-kampioen Adam Carroll en hebben Esteban Guerrieri (in verband gebracht met Epsilon Euskadi) en Jonathan Summerton (werd in verband gebracht met de Cypher Group) races gereden in de raceklasse, net als Esteban Gutiérrez, op weg naar de GP3-titel.

2010

Alleen die namen al zouden 24 stoeltjes in de Formule 1  bezet kunnen houden, precies zoveel als er momenteel al zijn. Het toont aan hoeveel talenten via de Formule Renault of Formule BMW in de Formule 3 Euroseries terecht zijn gekomen. Echter, net als veel andere klassen merkt de Euroseries dat er minder geld beschikbaar is. Dat zou op zich geen probleem zijn, ware het niet dat de GP3 dit jaar is opgericht.

Los van de kosten van de GP3, is het voordeel voor de teams en coureurs dat ze in het voorprogramma van de Formule 1 rijden, en dus zichtbaar zijn voor de teambazen. Bovendien kent de GP3, in tegenstelling tot de Formule 3 Euroseries, een verzameling van topteams die zich al bewezen hebben in verschillende klassen. Formule 3 Euroseries kent een paar topteams plus een paar achterhoedeteams. (Wat overigens niet wil zeggen dat alles in de GP3 nu een topteam is).

Teams als Mücke en ART, nog altijd actief in de Euroseries, hebben wel het budget en de capaciteit om beide klassen te doen. Carlin, om eens wat te noemen, niet. Het team is succesvol in de Britse Formule 3 en Formule Renault 3.5 en wilde daarbij ook de GP3 doen. Ruimte voor de Euroseries was er niet meer, en dus trok men zich terug, net als Manor (ook naar GP3), SG Formula, HBR Motorsports en Kolles & Heinz Union. SG Formula lijkt zich zelfs helemaal uit de autosport teruggetrokken te hebben.

ART is gebleven, maar met drie coureurs in plaats van vier. Mücke is teruggegaan van drie naar twee (vorig jaar waren er vier, maar dat was een uitzondering), Prema is teruggegaan van drie naar twee, Signature is op drie gebleven en Motopark, dat vorig jaar debuteerde, is juist van twee naar drie gegaan. Hoewel daar ook nog maar twee van over zijn, aangezien Adrian Quaife-Hobbs zich op de GP3 richt. Wel keren Mika Mäki en Christopher Zanella terug in de GP3 om voor Motopark te racen, maar het is nog onbekend of dat eenmalig zal zijn of niet.

Prema is dit jaar alweer een avontuur begonnen in de Italiaanse Formule 3, terwijl ART en Mücke nog genoeg andere activiteiten hebben om niet afhankelijk te zijn van de Euroseries. Motopark is eigenlijk op het verkeerde moment ingestapt, maar heeft de Duitse Formule 3 en Formule Renault nog, terwijl Signature niet onbekend is in de Le Mans Series.

Britse Formule 3

Eén ding is duidelijk, als er niets verbetert aan de huidige situatie, gaan ART en Prema in ieder geval naar het Britse Formule 3-kampioenschap, zo maakten teambazen Fréderic Vasseur en Rene Rosin bekend aan Autosport. Dit is de doodsteek voor de Euroseries. Zelfs al wordt het vertrek van deze twee teams (de enige twee die ooit een rijderstitel behaalden in de klasse) opgevangen, dan nog zal het niveau erg laag zijn in 2011.

Maar moeten we daar nou zo rouwig om zijn? In het verleden was de Britse Formule 3 al een hoog aangeschreven klasse en met Jaime Alguersuari en Daniel Ricciardo heeft het al twee kampioenen gebracht die in de Formule 1 zitten: Alguersuari bij Toro Rosso, Ricciardo als testcoureur van Red Bull. Bovendien is Jean Eric Vergne hard op weg om de derde Red Bull-coureur op rij te worden die de titel gaat pakken, en met zijn talent is ook niet veel mis.

De Britse Formule 3 leed duidelijk onder het succes van de Euroseries, maar als deze volgend jaar niet meer bestaat, staat de Britse klasse niets meer in de weg om dé Formule 3-klasse van Europa te worden. Sinds enkele jaren worden er al uitstapjes over Het Kanaal gemaakt, en met de komst van Franse, Italiaanse en Duitse teams, is er alleen maar meer reden daarmee door te gaan.

In feite wordt de Britse Formule 3 dan effectief een nieuwe Europese Formule 3-klasse. Voor de organisatoren van de Euroseries erg zonde, maar voor de teams, fans en coureur is dit alleen maar winst. Met GP3, Britse/Europese Formule 3 en (indien de problemen daarvan worden opgelost) de Formule 2, zijn er drie hoogwaardige kampioenschappen die iets voorstellen, in plaats van een handvol klassen die het allemaal net niet zijn.

Le Roi est mort. Vive le Roi!, is een bekende uitspraak, en volgend jaar geheel gerechtvaardigd.