Net als de Formule 1, kent ook de GP2 geen races tot eind augustus in België. Een mooi moment om eens terug te blikken naar Giedo van der Garde. Na een prima tweede seizoenshelft in zijn debuutjaar, wist hij zich in de kijker te rijden bij Addax, waar hij dit seizoen teamgenoot werd van Sergio Pérez. Hoe heeft hij het er vanaf gebracht?

Eén ding is duidelijk: wie voor Addax rijdt, moet gewoon meedoen om de titel. Van der Garde heeft het niet makkelijk met de talentvolle Pérez naast zich (in mijn ogen de beste GP2-coureur van het moment), en Jules Bianchi was als ART-coureur vastbesloten om de prestatie van Nico Hülkenberg een jaar eerder te evenaren: als debutant de titel winnen.

Dat lukte de Fransman niet, en de vraag is nu wanneer hij weer een race zal rijden, aangezien hij een gebroken rugwervel heeft opgelopen in Hongarije, bij de crash met Ho-Pin Tung.

Het zijn echter ook niet Pérez en Van der Garde die de dienst uitmaken. De Mexicaan is nog wel een gevaarlijke outsider, maar fouten en pech voorkomen dat hij echt de strijd aan kan gaan met dé verrassing van dit seizoen: Pastor Maldonado. Dat de Venezolaan snel is, is geen geheim, en het was dan ook een grote verrassing dat hij vorig jaar als ART-coureur niet meedeed om de titel.

Dit seizoen rijdt hij voor Rapax, een voortzetting van wat vroeger Piquet/GP was, maar net als Ocean eigenlijk gewoon een nieuw team. Hij heeft echter vijf van de zeven hoofdraces gewonnen en heeft met 77 punten een voorspong van 26 punten op Pérez. Van der Garde? Vijfde in het kampioenschap, achter Dani Clos en Jules Bianchi, en zonder zege.

Het seizoen van Van der Garde

Barcelona: De Nederlander reed in zijn eerste kwalificatie door onderstuur een tegenvallende dertiende tijd, maar moest als zestiende starten vanwege het ophouden van een ander. Bovendien verliet hij de pitstraat te laat, met als gevolg een stop and go-penalty, en later nog een drive through-penalty. De reden van deze was een valse start, maar uit beelden bleek dat dit absoluut niet het geval was. Hij won daar tien plaatsen en toonde aan snel te zijn, wat hij ook in de sprintrace liet zien.

Monaco: Na de pech in Barcelona moest het in de straten van Monaco beter gaan. Elfde startplaats en zesde in de hoofdrace, zeker niet slecht, maar nog niet wat je van een titelkandidaat mag verwachten. De reversed grid bracht hem de tweede plaats na een prima start.

Istanbul: De Nederlander deed prima mee, maar werd opgehouden door Charles Pic en miste zijn kans op pole-position. Vanaf een zesde startplaats om na een inhaalactie op Oliver Turvey een plekje hoger te eindigen. Dankzij een diskwalificatie van teamgenoot Pérez werd hij zelfs nog vierde. In de sprintrace eindigde hij wederom op het podium, en met slechts tien punten achterstand op Maldonado, verliep het seizoen zeker niet verkeerd.

Valencia: Vijfde startplaats, vierde in de race na een slechte start. Dankzij vele incidenten in de race wist hij toch weer naar de derde plaats te rijden, maar bij de pitstops verloor hij een plek aan Sam Bird. In de sprintrace wist hij bij de start meteen de tweede plaats te grijpen, maar een safety car verpestte zijn kansen op de zege. “Dat was balen, omdat we de auto zo hadden afgesteld dat de banden aan het einde van de race sneller zouden zijn. Die negen ronden neutralisatie zorgden ervoor dat we daar helaas niet van konden profiteren.” In het kampioenschap: gedeeld tweede, op 15 punten van Maldonado.

Silverstone: In Engeland kende Van der Garde weer flink wat pech. Hij leek zevende te gaan worden, maar rommel op het circuit zorgde ervoor dat hij naast de baan belandde en als negende finishte. Niet alleen kostte hem dat punten, maar ook een goede startplek voor race 2, waarin hij zevende werd. Opnieuw geen punten, nu door een gebrek aan snelheid.

Hockenheim: In de regen is een kwalificatie altijd een loterij, en zeker in de GP2, waar de sessie maar een half uur duurt. Een foutje betekende dat de Nederlander als tiende moest starten. In de race leek hij op weg naar een achtste plek, maar Bird tikte hem in de rondte, waardoor hij spinde en terugviel. De Brit kreeg straf, maar wederom verloor Van der Garde een plek op de eerste rij voor de sprintrace, waarin hij door een slechte motor (zijn probleem uit 2009) negende werd.

Hungaroring: Wederom tiende op de grid, door verkeer, terwijl hij snelste was in de training. Een geweldige start en veel incidenten brachten hem in de race de vijfde plek, hoewel dat een vierde was geweest zonder klein remfoutje. In de sprintrace had hij weer problemen met de auto, waardoor hij vierde werd en met 34 punten de zomerstop in gaat.

Analyse

In Barcelona had hij flink wat pech en natuurlijk, regels zijn regels wat betreft het rode licht in de pitstraat, maar de straf voor de valste start was belachelijk. Een plek in de punten was mogelijk geweest, en dat had hem in de sprintrace ook een goed resultaat opgeleverd kunnen hebben. Laten we zeggen acht punten totaal dit weekend.

In Monaco pakte hij weer acht punten, negen in Turkije en tien in Valencia, hoewel dit er ook elf hadden kunnen zijn als hij de kans had gekregen om voor de zege te gaan. Engeland had hem op zaterdag zeker twee punten moeten opleveren, en dan was hij de sprintrace waarschijnlijk zeker op het podium geëindigd. Laten we voorzichtig zijn: zes punten dit weekend.

In Hockenheim hetzelfde verhaal. Laten we hem nu, mede door de motorproblemen op zondag, een punt voor de hoofdrace geven en wederom vier voor de sprintrace, maakt vijf in totaal. In Hongarije pakte hij weer zeven punten. Alles bij elkaar opgeteld had Van der Garde zeker 54 punten moeten hebben, in plaats van 34, en dan rekenen we nog niet eens mee dat hij punten verloor door een slecht presterende auto.

Daarmee had hij gewoon tweede in het kampioenschap gestaan. Maldonado is dit jaar voor iedereen een maatje te groot, maar Van der Garde is samen met Pérez wel daadwerkelijk best of the rest te noemen, en het onderlinge verschil is veel kleiner dan het lijkt. Hoewel daarbij wel moet worden gezegd dat Pérez zeker in de zestig punten zou hebben zonder zijn eigen pech.

Hopelijk lezen de Formule 1-teambazen deze analyse ook.