emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Voorbeschouwing Honda 200 at Mid-Ohio

Voorbeschouwing Honda 200 at Mid-Ohio

27 coureurs zullen zondag aan de start staan van de Honda 200 at Mid-Ohio presented by Westfield Insurance op de Mid-Ohio Sports Car Course in Lexington, Ohio. Will Power is nog altijd de leider in het IZOD IndyCar Series-kampioenschap, maar met een achterstand van vijftig punten kan Dario Franchitti binnen enkele races weer langszij komen. Grote namen als Johnny Rutherford, Bobby Rahal, Emerson Fittipaldi, Al Unser Jr. en Alex Zanardi hebben races op Mid-Ohio gewonnen. Komt er zondag een nieuwe naam op de lijst van winnaars?

Een bijzondere entry list

De Indy Racing League had afgelopen week een probleem. Er waren 27 auto’s ingeschreven voor de Honda 200 terwijl het reglement voorschrijft dat er op Mid-Ohio vanwege de smalle baan en beperkt aantal pitboxen maar 26 deelnemers van start mogen gaan. Tijd dus voor de IRL om een oplossing voor de pitboxen te vinden om niemand in deze financieel toch al moeilijke tijden nog verder in de problemen te brengen. Die oplossing werd gevonden en het reglement aangepast zodat nu iedereen van start kan gaan. Het grootste aantal deelnemers sinds 1998, toen maar liefst 28 wagens aan de start verschenen, toen nog in de hoogtijdagen van de CART Championship Series.

Graham Rahal keert dit weekend weer terug bij Newman/Haas Racing voor zijn thuisrace. De lokale held, wiens vader Bobby Rahal in 1985 en 1986 de race op zijn naam schreef, moest de Honda Indy Edmonton overslaan, maar heeft voor Mid-Ohio in National Tire and Battery een sponsor gevonden.

Fulltimers Raphael Matos en Alex Lloyd worden dit weekend vergezeld door Jay Howard en J.R. Hildebrand. Deze vier heren wonnen de afgelopen vier jaar het Indy Lights-kampioenschap. Voor Hildebrand, de enige Amerikaan van dit kwartet en uitkomend voor Dreyer & Reinbold Racing, zal het zijn debuut in de Big Cars worden, terwijl Howard in 2008 zijn debuut in de IndyCars maakte en dit jaar parttime een programma met Sarah Fisher Racing afwerkt.

zolder_008 Hildebrand is niet de enige debutant dit weekend. Italië heeft de IndyCar Series Francesco Dracone geschonken. Hoewel hij niet bepaald de nieuwe Alex Zanardi zal zijn, heeft Conquest Racing hem toch gekozen om Mario Romancini te vervangen. De Braziliaan zit zonder sponsorgeld en moet daarom zijn stoeltje afstaan. De 26-jarige Dracone, wie sinds 2006 in de Euroseries 3000 heeft geracet, zal de komende twee races de nummer 34-bolide besturen.

Historie Mid-Ohio 200

De Mid-Ohio Sports Car Course werd in 1962 geopend door een groepje plaatselijke ondernemers als een 15-turn, 3,860 kilometer lange baan met Can-Am en Trans-Am als jaarlijkse hoogtepunten. In 1980 hield de CART Indy Car World Series hun eerste race op het circuit die werd gewonnen door Johnny Rutherford. Maar het was pas nadat Truesports – van Red Roof Inn-eigenaar en Indy Car-teameigenaar Jim Trueman – in 1981 het circuit kocht en de nodige aanpassingen doorvoerde dat de Indy Cars terugkeerden.

Succesvolle races

Al snel groeide de Mid-Ohio 200, die het grootste deel van de jaren ’80 de Escort Radar Warning 200 heette, uit tot een van de meest geliefde races van het seizoen bij zowel deelnemers als het publiek. De heuvels, bossen en vaak zomerse weer waren uitermate goed geschikt om een weekend te kamperen. Nog altijd wordt de Mid-Ohio Sports Car Course gedurende het drukke raceweekend in de zomer bevolkt door campers en tenten van IndyCar- en American Le Mans Series-fans, maar ook door de deelnemers zelf.

andretti-michael-mid-ohio-1991 In 1990 werd de baan voor de tweede keer verbouwd. De totale lengte werd door het rechtdoorsteken van de chicane verkort tot 3,620 kilometer en de baan werd verbreed. Daarnaast kwam er ook een nieuwe muur om het circuit heen die dichter op de baan kwam te staan en werd er nieuw asfalt neergelegd en beton in de binnenkant van de bochten gegoten om erosie van de baan te voorkomen.

Andretti’s pieken en dalen

Deze aanpassingen en het regenachtige weer zorgden dat jaar voor een van de meest boeiende races op het circuit tot op heden. Michael Andretti was onverslaanbaar in zijn Lola T9000-Chevrolet-Ilmor van Newman/Haas Racing en won. Zelfs een spin en botsing met Eddie Cheever Jr. waarbij hij zijn voorvleugel beschadigde, konden niet voorkomen dat de Amerikaan in de stromende regen zijn vader van de leiding ontdeed en er met de overwinning vandoor ging. Ook in 1991 won Michael Andretti de race, gevolgd door dubbele zeges van Emerson Fittipaldi, Al Unser Jr. en Alex Zanardi.

Dezelfde Andretti die in 1990 en 1991 de race won, crashte zwaar in 1998 toen zijn Newman/Haas Racing-Swift op de backstretch de All American Racers-Reynard van P.J. Jones – de zoon van Parnelli Jones – raakte en al rondtollend met meer dan 300 kilometer per uur tussen de auto’s door in de grindbak van China Beach belandde.

midohio20 Een tweede generatie Andretti kent Mid-Ohio ook van heel erg dichtbij. Marco Andretti werd in de eerste race van de IRL IndyCar Series op Mid-Ohio in 2007 over de achterkant van teamgenoot Tony Kanaan gelanceerd. Teamgenoot Danica Patrick reed bij de start erg langzaam door China Beach – bij de start de eerste bocht – waardoor Kanaan in de moeilijkheden kwam. Hij verloor de controle over zijn wagen en raakte de zoon van zijn teambaas. Niet ver van waar Marco’s vader negen jaar eerder over het circuit rolde, lag de kleinzoon van 1984-winnaar Mario Andretti nu op de kop in het gras.

Miller

Bierbrouwerij Miller nam in 1995 de titelsponsoring van Pioneer Electronics over en maakte samen met Truesports de race tot een van de meest succesvolle van de CART Championship Series-jaren tijdens de split. Miller was sinds lange tijd sponsor van Bobby Rahal – met Truesport in 1985 en 1986 de winnaar van Rahals thuisrace en in 1986, enkele weken voor de dood van Jim Trueman, van de Indianapolis 500 – maar deze verbintenis kende weinig succes op Mid-Ohio. Vaak was de drievoudig Indy Car-kampioen vooraan te vinden, maar crashes en simpele pech hielden hem van het podium af. Het tij keerde in 1997 toen hij voor het eerst sinds 1991 weer op het podium stond. Tijdens zijn afscheidstournee een jaar later deed Miller’s besnorde posterboy dit nog eens dunnetjes over.

114133709_zjjmw-o Maar aan alles komt een einde en zo ook aan de sponsoring van Miller. Na de Miller Lite 200 van 2001 trok het bedrijf zich terug als titelsponsor van de Mid-Ohio-race en na twee jaar zonder titelsponsoring en met steeds minder toeschouwers ging de Grand Prix Mid-Ohio samen met de CART Championship Series ten onder.

Totdat de IRL in 2007 tot overeenstemming kwam met Truesports voor een terugkeer van de IndyCars en het circuit voor de derde keer een opknapbeurt kreeg, waarbij grindbakken vergroot werden en het beton weer ingeruild werd voor asfalt. Sinds dat jaar is het raceweekend in augustus weer Mid-Ohio Sports Car Course op zijn best, met een American Le Mans Series-race op zaterdag en een IndyCar-race op zondag.

Het circuit

De Mid-Ohio Sports Car Course wordt gekenmerkt door de smalle baan. Ondanks veel kritiek hierop blijkt ieder jaar toch weer dat inhalen absoluut niet onmogelijk is. Dit is te danken aan twee snelle rechte stukken gevolgd door langzame bochten waar hard voor afgeremd moet worden. Ook is de backstretch ideaal om te slipstreamen, want wie goed uit The Keyhole komt heeft genoeg tijd om zich te positioneren voor een uitremactie voor China Beach.

De tweede helft van het circuit is compleet anders dan het eerste, snelle gedeelte. Tussen de bomen door is het hier heuvelachtig en enorm technisch. Ook hier is de baan vrij snel, maar moet een auto behalve snel, ook goed op de weg liggen en het vertrouwen van de coureur genieten want blinde bochten worden hier afgewisseld met enkele flinke hoogteverschillen op snelle stukken circuit.

Coureurs over Mid-Ohio

Mid-Ohio is a challenging road course with a few aggressive elevation changes which makes some corners completely un-sighted, narrow and fast but I enjoyed driving there.” – Takuma Sato

Mid-Ohio is like a lot of the European road courses where I began driving the formula cars back in the 1990s. It is a flowing track and it has elevation changes, so it has a little bit of everything. The car has to be good overall. It’s also a smooth track that has a lot of grip so you can attack it on all the corners. By that I mean you can brake later than you think but you have to have confidence you will make it – and you will because of the grip level. It’s also a very physical track-one of the most physical we race on. The amount of grip makes the steering real heavy so you have to be well rested before the race. For me that means no exercise to speak of from Wednesday on, plus eating well and hydrating well.” – Vitor Meira

If you look at the data overlays between the Champ Car and the Indy car, although the straightaway speed isn’t as fast as it was in the Champ Car, the mid-corner speeds and the G-force loads are just as high. Mid-Ohio is a very tight track and you don’t get a lot of time to breathe. The back straight isn’t all that long so there is always something going on. Factor in the heat we have been experiencing in Central Ohio, and really the Midwest, over the past couple of months, and its going to be a tough weekend.[…] The humidity and the heat will make it an even tougher race. I remember that during the race last year I cracked my visor under yellow one time to try to get some air and the air outside the car was warmer than inside. I was trying to get air but it was horrible feeling.” – Graham Rahal.

3drg2204-2706 Weersverwachting

De onweersbuien zullen vandaag uit Mid-Ohio wegtrekken en iedereen kan zich opmaken voor een warme en droge Honda 200 at Mid-Ohio. Met 28 graden Celsius zullen de IndyCar-coureurs op zaterdag kwalificeren en de American Le Mans Series-rijders racen en op zondag zal het met 31 graden Celsius weer zomerswarm worden tijdens de IndyCar-race. Geen zomerse regenbui zoals in 1990 en 2008 dus, maar dat mag de pret niet drukken – zeker niet voor de vele kampeerders langs de baan.

Top 5 kampioenschap

1. Will Power Verizon Team Penske 420
2. Dario Franchitti Target Chip Ganassi Racing -50
3. Scott Dixon Target Chip Ganassi Racing -71
4. Ryan Briscoe Team Penske -96
5. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport -104

Vorige winnaars

CART Indy Car World Series 1995: Al Unser Jr. (Penske Racing)
1980: Johnny Rutherford (Chaparral Cars) 1996: Alex Zanardi (Target Chip Ganassi Racing)
1981: 1997: Alex Zanardi (Target Chip Ganassi Racing)
Geen race 1998: Adrián Fernández (Patrick Racing)
1982: 1999: Juan Montoya (Target Chip Ganassi Racing)
1983: Teo Fabi (Forsythe Racing) 2000: Hélio Castroneves (Penske Racing)
1984: Mario Andretti (Newman/Haas Racing) 2001: Hélio Castroneves (Penske Racing)
1985: Bobby Rahal (Truesports) 2002: Patrick Carpentier (Forsythe Racing)
1986: Bobby Rahal (Truesports) 2003: Paul Tracy (Forsythe Racing)
1987: Roberto Guerrero (Andy Granatelli) 2004:
1988: Emerson Fittipaldi (Patrick Racing) Geen race
1989: Teo Fabi (Porsche) 2006:
1990: Michael Andretti (Newman/Haas Racing) IRL IndyCar Series
1991: Michael Andretti (Newman/Haas Racing) 2007: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing)
1992: Emerson Fittipaldi (Penske Racing) 2008: Ryan Briscoe (Team Penske)
1993: Emerson Fittipaldi (Penske Racing) 2009: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing)
1994: Al Unser Jr. (Penske Racing)

Circuit details

Locatie: Mid-Ohio Sports Car Course, Lexington, Ohio, Verenigde Staten
Type circuit: Permanent circuit
Eerste race: 1962
Aantal bochten: 13
Lengte circuit: 3,634 kilometer (2,258 mijl)
Race afstand: 85 ronden / 308,881 kilometer (191,93 mijl)
Ronderecord: 1:05.347 (Gil de Ferran, Penske Racing, 2000, CART Series)

Schema

Vrijdag 6 augustus
22:00 – 23:00 Training

Zaterdag 7 augustus
15:00 – 16:00 Training
18:35 – 19:55 Kwalificatie
20:30 – 22:45 American Le Mans Series-race

Zondag 8 augustus
15:15 – 15:45 Warm-up
18:30 – 19:45 Firestone Indy Lights-race
21:00 – 23:30 Race

Alle IndyCar en Indy Lights sessies zijn live op de officiële website van de IZOD IndyCar Series te volgen. Zoek je een andere livestream van de IndyCar-race op het internet, bijvoorbeeld van Versus of ESPN International? Wellicht vind je er een op ons forum, waar je ook het gehele jaar door kan praten over de ins en outs van de IndyCar Series, almede al het andere dat met autosport te maken heeft.

Deelnemers (27 coureurs)

TeamCoureurLand
Target Chip Ganassi Racing9. Scott DixonNieuw-Zeeland
10. Dario FranchittiSchotland
Team Penske3. Hélio CastronevesBrazilië
6. Ryan BriscoeAustralië
Verizon Team Penske12. Will PowerAustralië
Andretti Autosport7. Danica PatrickVS
11. Tony KanaanBrazilië
26. Marco AndrettiVS
37. Ryan Hunter-ReayVS
AFS Racing/Andretti Autosport27. Adam Carroll [*]Noord-Ierland
Newman/Haas Racing02. Graham RahalVS
06. Hideki MutohJapan
Dale Coyne Racing18. Milka DunoVenezuela
19. Alex Lloyd [*]Engeland
Panther Racing4. Dan WheldonEngeland
de Ferran Dragon Racing2. Raphael MatosBrazilië
KV Racing Technology5. Takuma Sato [*]Japan
8. E.J. VisoVenezuela
32. Mario MoraesBrazilië
A.J. Foyt Racing14. Vitor MeiraBrazilië
HVM Racing78. Simona de Silvestro [*]Zwitserland
Dreyer & Reinbold Racing22. Justin WilsonEngeland
24. J.R. HildebrandVS
Conquest Racing34. Mario Romancini [*]Brazilië
36. Francesco Dracone [*]Italië
Sarah Fisher Racing66. Jay Howard [*]Engeland
FAZZT Race Team77. Alex TaglianiCanada
[*] Rookie
Spotter guide van IndyCar.com
Voor een volledig overzicht van IndyCar Series-deelnemers dit jaar, zie ‘Startlijsten’.

Video’s van Mid-Ohio

Coureurs praten over de Honda 200 at Mid-Ohio.

Michael Andretti slaat over de kop in 1998.

Enkele opmerkelijke momenten van begin jaren ’90, met crashes van onder anderen Bobby Rahal en Paul Tracy.

Al Unser Jr. en Emerson Fittipaldi raken elkaar in 1993. Unser verliest zijn voorvleugel en de race, Fittipaldi wint.

Marco Andretti slaat in 2007 over de kop.

Highlights van 1994, de race die werd gewonnen door Al Unser Jr., geflankeerd door teamgenoten Emerson Fittipaldi en Paul Tracy op het podium. Een goede dag voor Penske Racing.

Highlights van 1999 met Juan Montoya als winnaar.

Highlights van de natte 2008-race, de eerste sinds de reünie van de IndyCars met de ChampCars, gewonnen door Ryan Briscoe.

Highlights van de door Scott Dixon gewonnen race in 2009. Zijn tweede overwinning in Mid-Ohio.


[Foto(’s): LAT/Honda, Francesco Dracone, Mark Windecker, Firestone Racing, IMS Photos]


Share with your friends








Submit