emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Toekomst van de Formule 1-kalender – Deel 1

Toekomst van de Formule 1-kalender – Deel 1

De Formule 1-kalender staat de komende jaren een flinke verandering te wachten. Hoewel, het kan beter een flinke toevoeging genoemd worden. Want Bernie Ecclestone zei onlangs dat de Formule 1 in de toekomst zelfs van 20 naar 25 races zou kunnen gaan. Een overzicht van bevestigde en mogelijke toekomstige Grands Prix, met in dit eerste deel de al bevestigde Grands Prix.

Koreaanse Grand Prix

De eerstvolgende nieuwe Grand Prix op de Formule 1-kalender is die van Korea. Een Koreaanse Grand Prix was gezien de sterke economie van Zuid-Korea slechts een kwestie van tijd en het is verrassend dat het nog tot 2010 moest duren. Maar zelfs dat is niet zeker: er al lange tijd geruchten dat het circuit niet op tijd af zal zijn. En hoewel de promotor in maart zei dat de bouw zelfs voor op schema loopt en in juli voltooid zou moeten zijn, is er tot op heden nog geen bericht gekomen uit Azië dat Korean International Circuit gereed is voor de Grand Prix.

Mocht de Grand Prix doorgang vinden dan is het nog maar de vraag hoe lang leven deze beschoren is. Martin Whitmarsh uitte vorig jaar zijn twijfel over de faciliteiten rondom het circuit dat in het zuidelijke uiteinde van het schiereiland gelegen is. “We [FOTA] hear stories it’s four or five hours from anywhere, there’s no infrastructure, no hotels, no-one can get there,” zei hij tegen de Britse Press Association. “It’s going to make it difficult for fans and difficult for media, We’re meant to be doing it for the fans and other people. My personal opinion is that we’ve got other priorities.” De Franse Grand Prix in Magny-Course en, in mindere mate, de United States Grand Prix in Indianapolis gingen om soortgelijke redenen ten onder.

Op 24 oktober aanstaande moet het zover zijn. Is het circuit op tijd gereed? Zal na zeven jaar de optie voor nog eens vijf jaar verlengd worden? Valt Noord-Korea het zuiden aan waardoor de Grand Prix alsnog niet door kan gaan? Er zijn nog veel vragen rondom deze Grand Prix en het enthousiasme ontbreekt bij veel betrokkenen. Magny-Course en Motorland Aragón zouden al klaarstaan om komende herfst de Grand Prix te vervangen. Het zou mij daarom verbazen wanneer Korean International Circuit na 2016 nog op de kalender staat.

Indiase Grand Prix

India probeert al sinds 1997 op de Formule 1-kalender te komen. Pas in 2011 zal de Grand Prix plaatsvinden, maar deze was oorspronkelijk al voor 2007 gepland toen eind 2003 het contract met de Formule 1 getekend werd. In 2004 verdwenen de plannen voor de Grand Prix in Mumbai helemaal de ijskast in en leek het erop dat er voorlopig helemaal geen Indiase Grand Prix plaats zou vinden.

Dat veranderde toen in 2007 de latere Force India-eigenaar Vijay Mallya zich ermee ging bemoeien. Hij stelde een stratencircuit in New Delhi voor en bracht de gesprekken in een stroomversnelling. Kort daarna werd er overeenstemming bereikt tussen Ecclestone en het Indisch Olympisch Comité om in 2009 een race op een nog te bouwen circuit in Gurgaon. En toen, in 2008, werd er voor de laatste keer van locatie gewisseld. Vijftig kilometer buiten Delhi mocht – uiteraard – Hermann Tilke aan de slag gaan om een circuit te bouwen waar in 2011 de Formule 1 dan eindelijk neer zou moeten strijken.

Op 9 oktober 2011 kan het zover zijn. Wordt het weer uitgesteld of kan Force India volgend jaar dan eindelijk voor eigen publiek schitteren?

United States Grand Prix

De Verenigde Staten en de Formule 1 is de afgelopen vijf jaar geen gelukkig huwelijk geweest. Het begon met het bandendrama in 2005 op de Indianapolis Motor Speedway. Dit, en de belachelijke finish van Ferrari enkele jaren eerder, deed de belangstelling voor de race dalen en na de Grand Prix in 2007 was het definitief afgelopen toen de Speedway weigerde de absurde bedragen die Ecclestone vroeg voor het houden van een Formule 1-race nog langer te betalen en het contract niet verlengd werd.

Begin dit jaar kwam er weer vaart in de contractonderhandelingen en Ecclestone maakte zijn natte droom weer eens wereldkundig toen hij de New York Grand Prix aankondigde. De Brit probeert al sinds de jaren ’80 een Grand Prix in en buiten New York te organiseren. De oevers van de Hudson River in New Jersey zouden het in 2012 moeten worden. Maar het park werd niet vrijgegeven om een racebaan op te bouwen en voor de zoveelste keer viel de droom in duigen. Ook Monticello Motor Club in dezelfde staat probeerde het nog even, maar uiteindelijk werd gekozen voor een terugkeer naar Texas.

Vorige week werd bekendgemaakt dat net ten zuidoosten van Austin een stuk land is gekocht waar Hermann Tilke een circuit op uit mag tekenen. Mooie woorden werden er uitgesproken over een bochtenserie die geïnspireerd is door de beste bochten van de Formule 1 en veel hoogte verschil, maar dat hebben we natuurlijk al veel vaker gehoord.


View Larger Map

Romeinse Grand Prix

In 2012 moet ook de Grand Prix van Rome weer nieuw leven in worden geblazen. De duizenden jaren oude stad was in de jaren ’20 en ’30 al gastheer van het internationale Grand Prix-seizoen en in 1954 streden Formule 1-auto’s in een non-championship race om de overwinning. Maar veel aanzien heeft de race nooit genoten en na 1991 verdween de race volledig, nadat het decennia lang een vaste stop op de Formule 2- en Formule 3000-kalenders was.

Vorig jaar heeft Ecclestone groen licht gegeven voor de terugkeer van de Formule 1 in de straten van Rome. Niet in de binnenstad, zoals zo mooi zou zijn geweest, en ook niet op een andere, historische locatie zoals Monte Mario of Tre Fontane. Ook Vallelunga is het niet geworden, maar Esposizione Universale di Roma (EUR), een in de jaren ’30 gebouwde buitenwijk van Rome. Niet bepaald een romantische locatie, maar de hoekige bochten van het stratencircuit zijn een prettige afwisseling op de eentonige Formule 1-kalender.

Terwijl de meeste Europese promotors de grootste moeite hebben nog enige winst uit hun races te halen, hebben de Romeinen hoge verwachtingen van hun Grand Prix. Gezien de altijd uitverkochte huizen in Imola en Monza zal Rome toch ook geen probleem moeten zijn.

Verwachtte Formule 1-kalender voor 2011

DatumRaceLocatie
13 maartGrand Prix van BahreinBahrain International Circuit
27 maartGrand Prix van AustraliëMelbourne Grand Prix Circuit
3 aprilGrand Prix van MaleisiëSepang International Circuit
17 aprilGrand Prix van ChinaShanghai International Circuit
24 aprilGrand Prix van KoreaKorean International Circuit
15 meiGrand Prix van SpanjeCircuit de Catalunya
29 meiGrand Prix van MonacoCircuit de Monaco
12 juniGrand Prix van CanadaCircuit Gilles Villeneuve
26 juniGrand Prix van TurkijeIstanbul Park
10 juliGrand Prix van EngelandSilverstone
24 juliGrand Prix van DuitslandNürburgring
31 juliGrand Prix van HongarijeHungaroring
21 augustusGrand Prix van BelgiëSpa-Francorchamps
28 augustusGrand Prix van EuropaValencia Street Circuit
11 septemberGrand Prix van ItaliëMonza
25 septemberGrand Prix van SingaporeMarina Bay Street Circuit
9 oktoberGrand Prix van IndiaJaypee Group Circuit
23 oktoberGrand Prix van JapanSuzuka Circuit
30 oktoberGrand Prix van BraziliëAutódromo José Carlos Pace
13 novemberGrand Prix van Abu DhabiYas Marina Circuit
Mogelijke Grands Prix

Later deze week volgt het tweede deel, met daarin de Grands Prix die een reële kans maken om in de nabije toekomst deel uit te maken van de Formule 1-kalender, met onder andere Mallorca en Zuid-Afrika


[Foto(’s): Getty Images/Red Bull Racing]


Share with your friends








Submit