Cypher Group zal in 2011 niet in de Formule 1 debuteren. Het Amerikaanse team heeft gisteren bekendgemaakt niet voldoende budget te hebben om een serieuze entree in de Formule 1 te maken en heeft daarom besloten uit de intakeprocedure voor komend seizoen te stappen.

Sinds de Cypher Group enkele maanden geleden hun missie vanuit het niets bekend maakte om een succesvol Amerikaans Formule 1-team op te zetten, heeft het team er geen geheim van gemaakt dat het dit enkel en alleen zou doen wanneer ze genoeg geld bijeen krijgen om dit ook daadwerkelijk succesvol te kunnen doen. Dat is niet gelukt. “We were able to raise a considerable amount of sponsorship and interest in recent months,” zegt het team. “However after much deliberation we have decided that the budget we have is not sufficient to allow us to pursue the project in a manner befitting the series. It was not an easy decision, but one made out of respect for the FIA Formula One World Championship and our loyal supporters.’

Jonathan Summerton zou al voor ze gaan rijden als de FIA hen zou kiezen als dertiende team en hij zag het al helemaal zitten. Dat mag ook wel, voor een coureur die al jaren als Amerika’s hoop in bange dagen gezien wordt, maar amper aan racen toe komt. Hij kan nu naar deelname aan de Formule 1 fluiten want geld om zich ergens in te kopen – een vereiste voor een coureur zonder de steun van een bestaand Formule 1-team de topklasse binnen te komen – heeft hij niet. Tijd voor de IZOD IndyCar Series om na Bertrand Baguette en Adam Carroll de derde coup van het jaar te plegen en een veelbelovend talent voor de neus van de Formule 1 weg te kapen.

Een nobele beslissing, want na USF1 kijkt de autosportwereld nog kritischer naar alles wat uit de Verenigde Staten komt en met de Formule 1 te maken heeft. Denk bijvoorbeeld aan de aanstaande United States Grand Prix in Austin waar met argusogen naar gekeken wordt. Een tweede Amerikaans fiasco in een jaar tijd zou interesse van potentiële Amerikaanse investeerders de nek omdraaien. En het zou de populariteit van de sport in de VS een flinke deuk toebrengen.

Met Hispania Racing op de rand van de financiële afgrond en dertiende plaats op de grid voor 2011 lijkt de buit voor Epsilon Euskadi en Villeneuve Racing (Durango) binnen. Deze twee teams zijn waarschijnlijk de twee overgebleven teams in de verkiezing van de FIA en wanneer Hispania Racing inderdaad spoedig verdwenen is – wat ik overigens niet hoop – heeft de Formule 1 er twee mooie, nieuwe teams bij. Nu maar hopen dat een van deze twee of beide teams het financieel allemaal maar wel in orde hebben. Maar waarom zou een goed georganiseerd team als Epsilon Euskadi en een eveneens al in de autosport actief team als Durango met de steun van een populaire oud-Formule 1-wereldkampioen dat niet hebben?