emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

BMW en Opel terug naar DTM?

BMW en Opel terug naar DTM?

Het tij lijkt te keren voor de DTM. De Deutsche Tourenwagen Masters bevinden zich al enkele jaren in het vacuüm van Mercedes-Benz en Audi, maar waar in april BMW zich al melden, meldde enkele dagen geleden ook DTM-oud-gediende Opel zich ook voor een eventuele terugkeer in de toerwagenklasse. Vier Duitse automerken, een droomscenario?

Het klinkt allemaal heel mooi, maar allereerst moet vooral ook de beslissing nog genomen worden bij Opel. BMW heeft zich inmiddels al gemeld. In de toekomstplannen van de voormalige Formule 1-deelnemer staat DTM hoog op de lijst. “The planned return to the DTM is an exciting challenge for our team. Over the coming months we will be making all the necessary technical preparations that should allow us to be competitive right from the start should we join the series in 2012,” zei BMW Motorsportdirecteur Mario Theissen in een persbericht. Hij onthulde ook al een tipje van de sluier voor de mogelijke auto: “Thanks to its great tradition in production car racing, the BMW M3 is predestined to be used as the basic car.”

BMW

Zowel Opel als BMW kennen al een verleden in de DTM. BMW maakte echter de revival van de serie in 2000 niet mee. Het automerk richtte zich toen al meer op series als de ETCC en het WTCC. Daarna was het voor BMW vooral de Formule 1 wat trok met in 2000 een terugkeer als motorleverancier van Williams en na een aantal jaren successen en diepe dalen, volgde de overname van het Sauber-team. Tot 2008 liep alles als gepland, maar toen volgde een rampenjaar in 2009 en trokken de Duitsers zich terug uit de Formule 1.

bmw_m3_gruppe_a_dtm_23_1987_vr_tce Maar ze hebben wel een lang, succesvolle historie in de toerwagengeschiedenis. Sinds de jaren ’60 heeft BMW zich gemengd in de diverse klassen en verschillende titels naar Bayern bracht. In de DTM behaalde het merk drie titels. In het eerste seizoen DTM (1984) ging de titel dankzij een sterk optreden van Volker Strycek al naar BMW, Eric van de Poele en Roberto Ravaglia voegden er in 1987 en 1989 de andere twee titels bij. Bovendien waren ze van 1984 tot 1990 ieder jaar ‘Markenmeister’. Daarna was in de DTM de koek op voor BMW. De successen volgden wel in het ETCC en het WTCC, maar doordat de DTM verviel in een machtsvacuüm van de FIA verpieterde die klasse en ging BMW zich richten op andere klasses.

Opel

Opel heeft een iets recentere geschiedenis. Hun laatste jaar was in 2005. De grote bazen van General Motors besloten in de kosten te snijden en de DTM-afdeling was bijna als vanzelfsprekend één van de eerste dingen die aan de beurt was. Opel was nooit zo succesvol als de andere drie Duitse merken. Ter vergelijking: Mercedes-Benz staat op de ranglijst met meeste overwinningen bovenaan met 153. Daarachter zijn het Audi (52) en BMW (50) die volgen. Opel staat pas zesde op de lijst met 20 overwinningen, achter Alfa Romeo en Ford. Het hoogtepunt in de moderne DTM was voor het team dan ook een tweede plaats van Manuel Reuter in het kampioenschap van 2000. Opel ontwikkelde zich dan ook weer als een achterhoedeteam, terwijl Mercedes-Benz en Audi vochten om de podiumplaatsen. Een terugtrekking was dus buiten de financiële problemen heel logisch.

manuel_reuter_dtmthkraft Nu wil het merk dus terugkeren. De beslissing wordt zoals gezegd binnen twee maanden verwacht. In het voordeel van Opel spreekt dat de nieuwe chef van de Europese tak van General Motors, Nick Reilly, een groot voorstander is van Opel in de autosport in te zetten. Bovendien is de financiële situatie van het bedrijf lang niet meer zo onzeker als deze de afgelopen jaren was. Volgens de geruchten heeft Reilly zelfs al een ontmoeting gehad met DTM-baas Hans Werner Aufrecht maar geen van beide partijen wil daar iets over kwijt. De woordvoerder van Opel, Volker Brien, heeft wel een korte verklaring gegeven vanuit de fabrikant. “Motorsport staat op ons lijstje,” aldus Brien. “Binnen twee maanden komt er meer duidelijkheid.”

Meer merken is op zich goed voor de DTM. Hiermee wil de serie zich uit het slop trekken waar het al een aantal jaar in zit. Vroeger was het in Europa een geduchte concurrent van de Formule 1 en ook de ETCC/WTCC. Qua populariteit bereikte het ook vaak ongekende hoogtes. De organisatie heeft de afgelopen jaren er alles aangedaan om de serie aantrekkelijker te maken. Dit jaar volgde nog de beslissing om de technieken en auto’s te bevriezen. Pas op de Norisring uitte zich dit door close-racing, terwijl de races daarvoor vaak saai en voorspelbaar waren. Het is te hopen dat Mercedes-Benz en Audi voorlopig de spanning kunnen terugbrengen en dat dan in het gat van de komende twee seizoenen de serie weer aan populariteit en spektakel wint. Dan is het perfecte moment gearriveerd op het moment dat BMW en eventueel Opel instappen. DTM is bezig aan zijn reis naar de toekomst, maar wordt het een opgang…of een ondergang?


[Foto(’s): Stahlkocher (cc-by-sa-3.0); Thomas Kraft (cc-by-sa-2.0); Martin de Witte (cc-by-nc)]


Share with your friends








Submit