Vitantonio Liuzzi crashte in de kwalificatie voor de Duitse Grand Prix. Even op het gras, spin en in de muur. Niets aan de hand, gebeurt vaker. Maar dit keer was het anders: zijn wiel brak af, terwijl dit voorkomen had moeten worden door de kabels die aan de wielen vastzitten. En in China verloor Sebastien Buemi beide wielen tegelijk na een bizar probleem. De Formule 1-teams willen voor volgend jaar dan ook een extra kabel toevoegen aan de wielen.

“Wheel tethers are a great concern to us. We had the tragic incident last year with Henry Surtees, and we see wheels coming off F1 cars rather more often than we’d like, and than the rules intended, when tethers were introduced. They are working but they’re not reliable enough”, aldus Paddy Lowe van McLaren. “One of our tasks is to constantly address safety and we have agreed to do something for next year. […] We will introduce a second tether on every corner. […] What we’re thinking is if there are two on each corner, run independently, then it drastically improves the probability that one or both will survive.”

Het streven is goed. Erg goed. Als de veiligheid verbeterd kan worden door een redelijk eenvoudige ingreep als het aanbrengen van een extra kabel, ben ik volledig voor. Maar laten we ook eerlijk zijn: wanneer een auto hard crasht, helpt niets daartegen. Robert Kubica bewees dat in Canada in 2007. De coureur in de auto zelf, is tegenwoordig hartstikke veilig, de omstanders (en dat kunnen ook andere coureurs zijn, bewees Surtees) zijn dat niet.

Auto’s gaan steeds harder, zijn steeds veiliger en coureurs nemen daardoor steeds meer risico’s met hardere klappen tot gevolg. Dat kan, en is prima. We moeten echter accepteren dat wielen gewoon soms afbreken en dat het dan ook mis kan gaan.

Maar elk kleine beetje, dat daartegen helpt, is mooi meegenomen.