Voor het eerst heeft iemand van het Ferrari-kamp duidelijk laten weten dat er gewoon teamorders waren. “It is clear to everyone that this was a team order”, vertelde Luiz Antonio Massa in een gesprek met de Italiaanse media. “Like any good employee, Felipe must obey the boss; there is a hierarchy and he followed orders showing loyalty. It is a good choice when only one of the two drivers has no mathematical chance, but this was not the case. Both still had a chance to win.”

Allemaal leuk en aardig, maar Massa kiest er zelf voor. Rubens Barrichello bleef na Oostenrijk 2002 nog een paar jaar voor Ferrari rijden, voor hij er vertrok. Daarna begon hij te huilen. David Coulthard heeft jarenlang voor McLaren reden, maar pas deze week trok hij zijn mond open om te zeggen dat hij het er niet mee eens was dat hij Mika Hakkinen in Jerez 1997 en Australië 1998 voorbij moest laten. Tot deze week had hij altijd laten weten dat het zijn eigen keuze was.

Als je er als coureur zelf voor kiest om aan teamorders gehoor te geven, omdat je vindt dat je een werknemer van het team bent, dan moet je er achteraf ook niet over klagen. Neem een voorbeeld aan Eddie Irvine. Felipe Massa bewees in 2008 een waardig kampioen te zijn, zonder dat de titel naar hem ging in zijn thuisrace. Hij heeft zichzelf nu definitief gemanoeuvreerd in een positie als tweede coureur. Laat hem dát ook waardig doen.

Barrichello: “Massa voelt hetzelfde als ik vroeger”

De FIA had het op donderdag ook weer lekker geregeld in de persconferentie: Heikki Kovalainen en Rubens Barrichello (die tweede coureur zijn geweest naast Lewis Hamilton en Michael Schumacher) waren uitgenodigd, evenals Massa zelf.

Aan Barrichello werd gevraagd naar zijn gedachten over het gebeuren, en daarover zei hij: “All I can say is that I was very sorry to see he had to go through such a bad thing. There is nothing else. Nobody should have to go through those feelings and Felipe is a friend and I wished he didn’t go through that.” Hij bevestigde ook dat hij contact heeft gehad met Massa, en sloot af met de woorden: “He feels the same thing I felt some time ago, and that should be it.”

Het is een erg interessante quote, en naar de betekenis kan alleen gegist worden. Welk gevoel bedoelt Barrichello? Het gevoel dat hij het helemaal zat was, of dat hij het allemaal maar accepteerde? Het is een vraag waar we alleen antwoord op krijgen wanneer we weten of Massa zijn contract bij Ferrari gaat uitzitten of niet.

Reactie van Massa

De huilende Spanjaarden liepen de afgelopen week vooral te zeuren op de oh zo gemene Britse pers, die het had voorzien op hun lievelingetje Fernando Alonso. Maar het was in de persconferentie niet alleen de Britse pers die lastige vragen stelde aan de Braziliaanse coureur. Ook de Italiaanse media kon er wat van.

Op de vraag of hij hetzelfde voelde als Webber, die in Engeland riep dat hij zijn contract niet had verlengd indien hij had geweten hoe men hem zou behandelen, antwoordde hij: “No. To be honest, all of you are trying to put words in my mouth. I have my thinking and will not really go through all these points, because it’s not the case.” En op een vraag van The Daily Mirror of hij nu tweede rijder was, reageerde hij met: “The time when I say I am number two driver I will not race any more. So I am not.”

Allemaal heel dapper, maar Massa lijkt ook erg naïef te zijn. Wederom in gesprek met de Italiaanse media zei hij dat hij de volgende keer in een soortgelijke situatie de race zou winnen. Die belofte kreeg Barrichello in 2001 ook, nadat hij Oostenrijk Schumacher voorbij moest laten. Een jaar later bleek hoeveel dat waard was.

Webber de hypocriet

Het werd net al even genoemd: de uitbarsting van Webber in Engeland. Hij ging redelijk tekeer tegen zijn team omdat Sebastian Vettel een nieuwe vleugel had en de Australiër zelf niet. Meer daarover in dit artikel over respect. Wat blijkt nu: Webber vindt het hartstikke prima dat een snellere coureur steun krijgt.

“They gave [Massa] the chance to win the race up to the point where he couldn’t pull away from Fernando. Obviously they had a decision in the team where the fastest guy in the team wins the race. The fastest guy on that day won the race”, aldus Webber. Oké. Maar wie was in Silverstone in de trainingen ‘the fastest guy’? Vettel. Volgens de denkwijze van Webber was het dus volkomen terecht dat Vettel de nieuwere vleugel kreeg, ook al zat deze in eerste instantie op de auto van de Australiër.

De snellere coureur helpen is dus prima en terecht volgens Webber, maar als het hem zelf overkomt, schreeuwt hij moord en brand. Na de incidenten binnen Red Bull van dit jaar, had ik sympathie voor hem gekregen, maar nu blijkt de Webber die ik de afgelopen jaren niet moest weer bovengekomen te zijn: de man die met twee maten meet, afhankelijk van of het hemzelf, of een ander overkomt.