Afgelopen weekend werd de United States Grand Prix voor motoren verreden. Dani Pedrosa leek op weg naar een tweede overwinning op rij in het Californische Laguna Seca, maar Jorge Lorenzo ging er na een val van zijn landgenoot toch met de winst vandoor. De Spanjaard breidde zijn voorsprong in het kampioenschap daarmee nog verder uit.

Als je het mij vraagt, is de opzet van de twee Amerikaanse Grands Prix verkeerd om en zouden de Moto2 en 125CC ook best in Laguna Seca kunnen rijden. Ik weet niet of dat nu aan Dorna ligt dat geen heil ziet voor de instapklassen in Californië, of aan het feit dat fabrikanten als Suter, Morikwaki en ATR totaal onbekend zijn en men vreest daarom geen publiek te genereren. In Utah hadden de Superbikes en aanverwanten niet eens zoveel moeite om publiek te trekken, al moest de race daarvoor wel naar Memorial Day worden verplaatst.

Invallers

Naast Nicky Hayden startte er dit weekend nog een lid van de motorsportfamilie uit Kentucky. Roger Lee Hayden kwam even over van Pedercini Kawasaki om de Honda van LCR over te nemen naar het uitvallen van Randy de Puniet. Het zal bij een eenmalig optreden blijven aangezien Hayden in de volgende Amerikaanse Grand Prix in Indianapolis op 29 augustus met een Moriwaki in de Moto2 mag starten, onder leiding van Kevin Schwantz die AMA-team Erion Racing bereid vond een crew te leveren. Hayden moest behoorlijk wennen aan de Dunlop-banden en carbon remmen van zijn Honda (zijn Kawasaki heeft Pirelli’s en stalen remmen) en werd slechts laatste in de kwalificatie. Echter, daar waar hij in de bochten veel tijd verloor, was hij op de rechte stukken even snel als de Yamaha’s van Lorenzo en Valentino Rossi.

Lorenzo klokte de snelste tijd, vóór Casey Stoner en Andrea ‘Dovi’ Dovizioso. Pedrosa kwam op plek vier uit en Ben Spies profiteerde van zijn uitgebreide parcourskennis met een vijfde startplaats. Alle Yamaha’s hadden trouwens een alternatieve livery voor deze race. Fiat Yamaha startte op ‘fan-bikes’ waarop 500 foto’s waren afgebeeld van fans die zich konden inschrijven. Tech 3 koos vanwege hun twee Texaanse coureurs voor een livery waarin de Lone Star Flag was verwerkt.

Vuurwerk

Bij de start was Pedrosa (zoals gewoonlijk) vanaf vier het snelst weg en nam de kop over. Stoner bleef op twee, Spies schoof door naar drie. Dovizioso en Rossi verloren een plaats en de grootste verliezer was Lorenzo, die van één naar vier terugviel. Spies was echter snel weer door Lorenzo voorbij gestoken, waarna de Amerikaan het met Dovi en Rossi aan de stok kreeg. Lorenzo liep intussen weer in op Stoner, maar kon de goed verdedigende Australiër nog niet voorbijkomen. Rossi deed er intussen alles aan om Dovi voorbij te gaan, aangezien zijn landgenoot hem alleen maar ophield, terwijl Spies ‘achteruitfietste’ en terugviel naar positie zeven. Pedrosa bouwde ondertussen een aardige voorsprong op Stoner en Lorenzo op en zag Lorenzo, die Stoner was gepasseerd, niet dichterbij komen. Achter de kop zorgden Marco en Marco voor entertainment, waarbij Melandri zelfs de vuile kant van de Corkscrew nodig had om voor Simoncelli te blijven.

Met open vizier

Na tien ronden ging alles toch weer verkeerd voor Pedrosa. Lorenzo reed op de limiet om hem bij te halen en Pedrosa werd nerveus van het teruglopende verschil. Bij het aanremmen van bocht 5 schoof hij ineens onderuit en gaf Lorenzo de leiding cadeau. Achter Lorenzo en Stoner lag Dovi nog wel derde, maar Rossi en Hayden kwamen langzaam dichterbij, evenals Spies. Rossi passeerde zijn landgenoot een paar ronden voor het einde en ook Spies glipte mee, maar die kreeg steeds meer last van zijn vizier dat los was gaan zitten. Zo reed hij tegen het eind van de race vanaf Rahal Straight tot aan Rainey Curve met open vizier en hij koos precies het verkeerde moment om  het weer dicht te klappen, waardoor hij bijna rechtdoor schoot en alle moeite had om op de baan terug te keren. Dovi en Hayden profiteerden onmiddellijk en pakten de vierde en vijfde plaats weer terug.

Voorschot

Lorenzo reed de resterende rondjes uit en mocht weer een overwinning bijschrijven. Hiermee werd het gat naar Pedrosa 72 punten en kun je  inmiddels wel stellen dat Lorenzo met nog 9 races te gaan al een voorschot op de titel heeft genomen. Het inspireerde hem in ieder geval tot een nieuwe Neil Armstrong-imitatie, dit keer met bijpassend astronautenpak. Stoner was tevreden met zijn tweede plaats en Rossi mocht na een vierde plaats in Duitsland nu wel op het podium komen als derde. Daar was de organisatie zo van onder de indruk dat ze bij de huldiging per ongeluk het Italiaans volkslied speelde in plaats van het Spaanse. Het achterhoedegevecht tussen Roger Lee Hayden en Alex de Angelis werd door Hayden gewonnen, die dankzij vijf uitvallers zijn uitstapje met vijf punten bekroont.

Vakantie

Tot eind augustus kunnen de heren coureurs even van hun vakantie genieten, maar silly season lijkt niet stil te staan. Het bericht dat Casey Stoner na de Grand Prix van Valencia in November al voor Honda mag testen, heeft de geruchten over een bekendmaking van Rossi bij Ducati weer verder aangewakkerd. Het zou een domino-effect kunnen worden, want Ben Spies van Tech 3 zou dan naar Yamaha doorschuiven, Fiat zou met hun sponsoring meegaan naar Ducati en Hervé Poncharal zou ineens naar twee coureurs kunnen gaan zoeken omdat Colin Edwards overweegt om terug te keren naar de Superbikes.  Inmiddels heeft Ducati bevestigd dat Karl Abraham in 2011 op een ‘Duc’ aan de start verschijnt. Met dank aan zijn vader, die tevens de eigenaar is van het Masaryk Circuit in Brno.