emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Alonso: Synoniem voor controverse

Alonso: Synoniem voor controverse

Met de teamorders van Ferrari heeft Alonso weer een controverse bij kunnen schrijven op zijn conto. De Spanjaard is al betrokken geweest bij een aantal eerdere controversiële beslissingen, acties en races, maar blijft zelf altijd op wonderlijke wijze buiten schot. Hierbij een aantal van die opmerkelijke gebeurtenissen, waarbij Alonso op één of andere manier betrokken was.

2003: Crash in Brazilië

Het regende hard in São Paulo op 6 april 2003. Er werd over gesproken om de race te verzetten, maar uiteindelijk werd deze na flink wat vertraging toch nog doorgezet. Alonso had zich als tiende gekwalificeerd en vond zichzelf na een drive-through en pitstops terug op de derde plaats. In de 53ste ronde van de wedstrijd crashte Mark Webber hard. Er werd dubbel geel gezwaaid in de bocht waar de Australiër gecrasht was. Iedereen lette op… behalve Alonso, die reed keihard door en crashte vervolgens zelf keihard. De race werd afgebroken en Fernando Alonso werd per ambulance afgevoerd. Omdat de uitslag twee ronden werd teruggedraaid had hij eigenlijk als derde op het podium moeten staan naast de foutief aangewezen winnaar Kimi Raïkkönen en daadwerkelijk winnaar Giancarlo Fisichella. Hij kreeg zijn derde plaats alsnog, ondanks het negeren van de gele vlaggen. En laat dat nu net de reden zijn van zijn drive-through eerder die race…

2003: Banden van Michelin

Hij had net zijn eerste overwinning van zijn carrière gehaald toen hij hoorde dat die op de tocht kwam te staan. Alonso had onder zijn Renault namelijk Michelin-banden zitten, en Ferrari – dat met tegenvallende Bridgestone-banden rondreed – had ontdekt dat de banden van de Franse concurrent niet aan de reglementen voldeden. Dat noopte de FIA dus tot ingrijpen. Even leek het erop dat de Michelin-coureurs, waaronder Alonso en titelkandidaat Kimi Raïkkönen, gediskwalificeerd zouden worden. Alonso zou zodoende zijn eerste overwinning kwijtraken. Maar het brandje werd snel geblusd. Alonso behield zijn overwinning en Michelin paste zijn banden aan. Dit is een van de weinige keren dat Alonso zelf niets aan het schandaal kan doen.

2005, 2006 & 2007: Geen steun van binnenuit

03 Hungary priority 88 03 Hungary priority 88Als het slecht gaat binnen het team heeft Alonso een vreemde manier om zijn team te motiveren. Hij gaat klagen over de steun van hen. In 2005, 2006 en 2007 had hij telkens een zwakkere periode waarbij hij vervolgens alles wat mooi en lelijk is, uitstortte over het team. Het beste voorbeeld is wellicht de Grand Prix van China in 2006 waarbij Alonso door een verkeerde bandenkeuze achter Schumacher en Fisichella eindigde. De Spanjaard was woedend en klaagde erover dat Renault hem vanwege zijn overstap naar McLaren niet meer wilde steunen en niet de wereldtitel mee wilde geven met hem. Uiteindelijk won Alonso alsnog de coureurstitel en prijsde zijn team. Alonso mocht een jaar later terugkomen bij Renault, ondanks dat hij toch altijd flink kritiek uitte.

2006: Contract bij McLaren

Nog voor het seizoen begonnen was, maakte Fernando Alonso bekend dat hij een jaar later zou rijden voor McLaren. Hij zou het warme nest van Renault verlaten voor het kille en koele McLaren. Met Renault was hij in 2005 al kampioen geworden en in 2006 wilde hij het opnieuw proberen. Maar wilde het team hem nog wel de steun geven, nadat hij ‘hoogverraad’ had gepleegd? Zo vroeg in het seizoen al bekend maken dat je van renstal gaat wisselen is niet verstandig. Het team waar je voor werkt, werkt immers voor een coureur, die ze gaat verlaten. Je zet je in voor iemand die verdwijnt en veel voordelen, zoals bijvoorbeeld het nummer 1 op de bolide, gaan mee naar de concurrent. Ondanks later in het seizoen de klachten van Alonso volgden, steunde Renault ‘hun’ Alonso door dik en dun. En de Spanjaard werd voor de tweede achtereenvolgende keer kampioen.

2006: Brake-test op Doornbos

Alonso was in Hongarije in 2006 ook lekker op dreef. In twee verschillende incidenten kreeg hij het met rijders aan de stok. Eerst was Robert Doornbos aan de beurt. Alonso gaf de Red Bull Racing-coureur een onnodige brake-test. Vanzelfsprekend kwam er een protest vanuit het Red Bull-kamp en Alonso kreeg een één-seconde-penalty in iedere kwalificatiesessie die zou volgen in Hongarije. Vervolgens kreeg zijn grootste concurrent in de strijd om het wereldkampioenschap, Michael Schumacher, eenzelfde soort straf. Hij had namelijk McLaren-coureur De la Rosa en Alonso onder een rode vlag ingehaald. Schumacher accepteerde de straf, maar legde de schuld niet helemaal bij zichzelf. Hij verdacht Alonso ervan dat die opzettelijk Schumacher had laten inhalen, zodat de Spanjaard een straf kon ontlokken voor Schumacher. Alonso ontkende echter dat hij het gedaan had. In de chaotische race die volgde viel Alonso uit en pakte Schumacher na de diskwalificatie van Kubica één puntje.

vi5l0050 2006 Italian Grand Prix - Saturday Qualifying Autodromo Nazionale Monza, Italy. 7th - 10th September 2006. Fernando Alonso, Renault R26. Action. Photo: Michael Cooper/LAT Photographic ref: Digital Image VI5L00502006 & 2010: Woede naar de wedstrijdleiding

Alonso was volop in gevecht met Michael Schumacher om de wereldtitel toen het Formule 1-circus neerstreek in Monza. Tijdens de laatste kwalificatie was Alonso op de baan en een eindje achter hem reed Felipe Massa op de baan. De Braziliaan claimde dat hij opgehouden werd door de Renault-coureur. De wedstrijdleiding besliste in het voordeel van Massa, en Alonso kreeg een straf aan zijn broek. Teambaas Flavio Briatore en Alonso waren woest. Alonso zei zelfs dat hij openlijk twijfelde of hij ooit nog in de Formule 1 zou willen rijden na dit jaar en dat hij een hekel aan de Formule 1 begon te krijgen. In de race ging het drama verder toen onder luid gejuich van de tifosi de motor van Alonso zich opblies. De Spanjaard wilde zichzelf het liefst verstoppen in een donker hoekje. De Formule 1 had hem teleurgesteld, maar hij ging door.

2010: de Grand Prix van Europa in Valencia. Diverse coureurs, waaronder Lewis Hamilton, begaan overtredingen tijdens de safety car-fase, terwijl Alonso en zijn teamgenoot Massa zich netjes aan de regels houden. Alonso begint over de boordradio te foeteren over de overtredingen. Vervolgens krijgen ze allemaal een straf. Maar Alonso kan er niet van profiteren en eindigt teleurstellend als achtste. Na afloop van de race gaf hij flinke kritiek op de wedstrijdleiding. Hij kwam later terug op zijn woorden en zei dat zij ook maar hun werk doen. Toen hij twee weken later in Engeland zelf over de schreef ging, kreeg hij ook een penalty. Met een oproep om geen radioverkeer met het team te hebben, deed hij zichzelf, ongetwijfeld woedend, het stilzwijgen toe. De wedstrijdleiding had zijn werk gedaan.

2007: Ruzie met Hamilton

Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije waren de McLarens met elkaar in een fel gevecht verwikkeld voor pole-position. Bij het maken van de pitstop wachtte Alonso opzettelijk lang zodat zijn teamgenoot Lewis Hamilton net geen extra getimede ronde meer neer kon zetten. Alonso pakte zo de pole. Maar de FIA accepteerde dit niet; Alonso werd gestraft. Hij werd vijf plaatsen naar achter geplaatst op de grid. Hamilton erfde de pole-position en won de race. Maar dat was voor McLaren nog niet alles. Het team kreeg geen punten voor het constructeurskampioenschap. De ruzie met Hamilton was eigenlijk al eerder begonnen. In Monaco was Hamilton al de snellere geweest, maar moest achter Alonso blijven. Daar was Hamilton niet blij mee geweest, maar hij had het wel geaccepteerd. In de loop van het seizoen werd Hamilton ook kampioenschapskandidaat, en Alonso voelde dat hij achtergesteld werd. Dit uitte zich in een kille verhouding met het team, wat uiteindelijk zorgde dat de wereldtitel naar Raïkkönen ging en Alonso terug ging naar Renault. Waarbij hij nog wel een sneer uitdeelde naar McLaren met de mededeling dat hij wel zorgde voor de ontwikkeling van de auto. Later flirtte hij met een terugkeer naar McLaren en verklaarde hij dat er geen ruzie was met Hamilton. De verhoudingen bleven echter verstoord en nog steeds gaan de twee verbaal op de vuist. Meestal aangestuurd door Alonso.

2007: Spionage-schandaal

Gedurende het hele seizoen 2006 gingen er al geruchten rond dat McLaren van een Ferrari-monteur tekeningen had ontvangen. Al snel bleek dat Nigel Stepney inderdaad geheime technische informatie had doorgespeeld aan McLaren-engineer Mike Coughlan. Hieruit kwam een grote rechtszaak voort. McLaren werd als team gediskwalificeerd voor 2007. De coureurs, Hamilton en Alonso, mochten hun punten wel behouden en verder vechten voor de titel. De informatie van dit grove schandaal was dankzij Alonso naar buiten gekomen. Hij had e-mails naar zijn landgenoot Pedro de la Rosa gestuurd waarin hij twijfelde of de informatie die van Ferrari kwam wel echt was. Uiteindelijk vormden deze e-mails een belangrijk bewijs in de rechtszaak tegen McLaren. Alonso verliet dat jaar McLaren nog, maar hij had het bommetje wel achtergelaten.

456566521_7888fa746c Opmerkelijk genoeg kreeg Renault, dat geheime informatie over McLaren had ontvangen, een veel mildere straf dan de Britten. Wat de reden hiervan is, blijft de vraag. Ook is nooit duidelijk geworden hoe de geheimen van de Britten naar de Fransen zijn verhuisd. Complotdenkers beschuldigen Alonso hiervan, wie uit onvrede met McLaren de informatie doorgesluisd zou hebben naar zijn oude team waar hij na zijn ‘zwarte’ McLaren-periode weer terugkeerde. Dit kan natuurlijk ook als onzin afgedaan worden. Het blijft echter wel vreemd dat Renault niet zo hard werd aangepakt als McLaren. Wilde de FIA Renault behouden voor de Formule 1 of zat er meer achter? De man, die immers als beste coureur van het veld werd gezien, kon niet zomaar in de anonimiteit verdwijnen bij een waardeloos team dat zwaar gestraft was. Of was het toch gewoon de economische redenen om McLaren, wat eigenlijk grotendeels draait op de opbrengsten in de Formule 1, als voorbeeld te geven en Renault toch te behouden?

2008 & 2009: Crashen in Singapore

Alonso had in 2008 een slecht seizoen. Nadat hij de drie jaren daarvoor voor de wereldtitel had kunnen vechten, liep het bij zijn terugkeer bij Renault niet soepel. Hij behaalde bijna een pole-position in zijn thuisrace, maar dat was wel zijn hoogtepunt van zijn jaar. Tot de Grand Prix van Signapore. Daar was hij snel. Maar een technisch mankement voorkwam dat de tweevoudig wereldkampioen zichzelf goed kon kwalificeren. De dag erop wist Alonso alsnog de race te winnen. Doordat de coureur een vroege pitstop had gemaakt, kon hij profiteren van een ‘toevallige’ crash van teamgenoot Nelson Piquet jr. Niemand stelde toen vragen bij het vreemde toeval wat leidde tot de eerste overwinning van Renault in bijna twee jaar. Pas in 2009, toen Piquet vlak na zijn ontslag bij de Franse autofabrikant, kwam de waarheid naar buiten. Teambaas Briatore had hem namelijk opgedragen om te crashen. En juist daar waar een hijskraan er niet bij kon en een safety car onvermijdelijk was. Piquet, Briatore en Pat Symonds zouden allemaal op de hoogte geweest zijn van dit bedrog.

2008 Singaopore GP - Sunday Race 2008 Singaopore GP - Sunday Race Marina Bay Circuit, Singapore, Singapore. 28th September 2008. Race winner Fernando Alonso, Renault R28, (1st position), action. Photo: Steve Etherington/ LAT Photographic ref: Digital Image SGP_2875-HAlonso won weliswaar de race, maar ontkende dat hij wist van het plan. Hij ging dan ook vrijuit. Piquet kreeg immuniteit voor zijn medewerking. Briatore werd levenslang verbannen van alle FIA-evenement en Symonds kreeg een soort gelijke straf, alleen iets minder zwaar. En dan is er nog Getuige X. Deze Getuige X, wiens identiteit geheim wordt gehouden, heeft de FIA cruciale informatie aangeleverd voor deze zaak. Nergens in de officiële documenten wordt zijn naam genoemd. Het vermoeden bestaat dat dit wellicht Alonso geweest is. De Spanjaard ontkent in alle toonaarden. Maar zelfs in alle logica lijkt het niet meer dan logisch dan dat Alonso op de hoogte is geweest van dit bedrog.

2009: Stuiterende banden

We mogen stellen dat dit niet helemaal Alonso’s schuld was, maar zowel de coureur als het team hadden beter moeten weten. De situatie is als volgt: enkele weken eerder is Henry Surtees om het leven gekomen nadat een losgeslagen band van een gecrashte bolide op zijn hoofd belandde. Dat was al een diepe tragedie. Vervolgens bij de kwalificatie in Hongarije raakte een afgebroken veer van de wagen van Rubens Barrichello tegen het hoofd van Massa. Even werd er gevreesd voor het leven van de Braziliaan, maar hij kwam er genadig vanaf met een wond boven zijn oog en scheurtjes in zijn schedel. Vervolgens volgde de race. Alonso kwam vanaf leidende positie binnen voor zijn pitstop en er ging iets mis met de bevestiging van het rechtervoorwiel. Toch stuurde het team zijn nummer één-coureur op pad. Niet veel later stuiterde het wiel van Alonso’s wagen af. Alonso viel later uit met een kapotte pomp. Na de incidenten met Surtees en Massa herviel de FIA enigszins in een paniekreactie en diskwalificeerde Renault en zijn rijders voor de volgende race: die van Europa in Valencia. De beslissing werd uiteindelijk ongedaan gemaakt en Renault moest slechts een boete betalen. Hoewel Alonso zichzelf opnieuw onwetend verklaarde, moet er toch vanuit gegaan worden dat Alonso als coureur ervaren genoeg is om in zo’n geval (ook al zou het gaan om een lekke band, zoals het team hem vertelde) vaart te minderen.

2010: ‘This is ridiculous’

Het meest recente voorbeeld dan als laatste. Alonso had zoals eerder al gezegd een aantal frustrerende races achter de rug. En zoals ook al eerder gezegd een gefrustrerende Alonso is een agressieve Alonso die er dubieuze tactieken op nahoudt. Bij de start van de Grand Prix van Duitsland won hij een plaatsje ten opzichte van Sebastian Vettel, maar verloor er één aan teamgenoot Massa. Er leek zich een mooi duel te ontspinnen tussen de twee teamgenoten waarbij geen van beiden een meter wilde toegeven aan de anderen. Vlak nadat een aanval net goed afliep, liet Alonso zich terugvallen en meldde zich woest op de radio. “This is ridiculous,” riep hij. Vervolgens liep Alonso weer wat in op zijn leidende teamgenoot Massa.

GERMAN GRAND PRIX F1/2010 -  HOCKENHEIM 25/07/2010 GERMAN GRAND PRIX F1/2010 - HOCKENHEIM 25/07/2010 - FERNANDO ALONSO - FELIPE MASSA © FOTO ERCOLE COLOMBODie kreeg vervolgens over de radio te horen: “Fernando is faster then you, can you confirm you understood this message?” Enkele ronden later liet Massa na de Spitzkehre Alonso erlangs. Race-engineer Chris Dyer meldde zich vervolgens bij Massa op de radio: “Good lad…sorry.” Alles wees erop dat het een teamorder geweest was. Maar alle betrokkenen ontkenden dit. Dyer sprak van een fout van Massa zelf en Massa had het erover dat het zijn eigen beslissing was geweest. “In my opinion this was not a case of team orders: my engineer kept me constantly informed on what was going on behind me, especially when I was struggling a bit on the hard tyres: so I decided to do the best thing for the team, and a one-two finish is the best possible result, isn’t it?” De FIA nam de zaak in onderzoek en gaf het Italiaanse team een boete van 100.000 euro. Verder moeten de Italianen zich nog melden bij de World Motor Sport Council. Daar wordt beslist of er nog verdere maatregelen worden genomen tegen deze beïnvloeding…

Alonso heeft ooit gevochten met Michael Schumacher. De Duitser werd ook wel eens de meest controversiële  coureur van zijn tijd genoemd. Sjoemel Schumi. Maar Alonso kan er ook wat van. In de diverse schandalen heeft hij altijd zijn rol gespeeld en bleef vaak buiten schot. Niet iedereen houdt er van en hij maakt zich zeker ook ongeliefd bij de fans door dit gedrag. Alonso is op weg om nog meer in opspraak te raken dan dat Schumi ooit gedaan heeft, gezien de grootte van de aantal schandalen waar hij bij betrokken geraakt is. Het is afwachten of Alonso straks herinnert wordt om zijn twee (of eventueel meerdere) titels of om de controverses die hij om zich heen verzamelt heeft.


[Foto(’s): LAT/Renault, Code Martial (cc-by-nc-sa), Ercole Colombo/Bridgestone]


Share with your friends








Submit