emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Analyse Grand Prix Duitsland: Ferrari laat Massa in de steek

Analyse Grand Prix Duitsland: Ferrari laat Massa in de steek

Wat een mooie race had moeten worden op de Hockenheimring, liep uit op een grote farce en een teleurstelling voor alle racefans. Felipe Massa, die de hele race domineerde, moest teamgenoot Fernando Alonso voor laten gaan, omdat deze ‘sneller’ was. Het rook sterk naar teamorders, de FIA onderzocht de zaak en gaf de Italianen een boete.

Bij de start was Felipe Massa het snelste weg en versloeg daarmee teamgenoot Alonso en pole-sitter Sebastian Vettel, die terugviel naar de derde plaats. Alonso volgde zijn Braziliaanse ploegmakker in het spoor, maar kwam ondanks een paar prikken er niet voorbij. Het leek erop dat Massa precies een jaar na zijn zware crash in Hongarije een perfecte comebackoverwinning ging scoren. Na zijn pitstop nam hij zelfs afstand van Alonso en leek een dominante overwinning te grijpen.

Pech voor Toro Rosso en Force India

Het spannendste moment van de race leek op dat moment af te komen van opnieuw een botsing in het Red Bull Racing-kamp. Dit keer waren het de jongere stieren die elkaar in de haren vlogen. In de Spitzkehre besteeg Jaime Alguersuari Sébastien Buemi. De Zwitser kon zijn bolide zonder achtervleugel parkeren in de garage, terwijl Alguersuari een nieuwe voorvleugel meekreeg. De Zwitser gaf uiteindelijk zijn Spaanse teamgenoot de schuld. “We came to the hairpin, I was braking in the middle of the corner and my team-mate came from a long way back and ended up driving onto the top of my car,” zei Buemi. Alguersuari zag het allemaal net iets anders, maar bood wel zijn excuses aan. 101610291KR040_F1_German_Gr HOCKENHEIM, GERMANY - JULY 25: Fernando Alonso (front left) of Spain and Ferrari and Sebastian Vettel (front right) of Germany and Red Bull Racing drive side by side to the first corner at the start of the German Grand Prix at Hockenheimring on July 25, 2010 in Hockenheim, Germany. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) *** Local Caption *** Fernando Alonso; Sebastian VettelRegarding the incident with Sébastien, I was on the inside going into Turn 6 and I braked well leaving enough space, but there seemed to be some problems in front of me, as the cars ahead all slowed much more than is normal. I braked again, but it was not enough and I drove into him. Naturally, I am sorry for that.”

Ook Force India kende in de eerste ronde al pech. Zowel Adrian Sutil als Vitantonio Liuzzi moesten in de beginfase tot tweemaal toe binnenkomen. De Duitser en Italiaan vielen daardoor ver terug en waren gelijk kansloos voor een goede klassering. Liuzzi geeft aan waar het misging in de pits: “I had one contact on the first lap and we believed we had damaged the front wing, so I came to the pits for a change but there was a mix-up in the stop with the tyres so I had to come back in again.” De Italiaan had na zijn crash op zaterdag ook een teleurstellende zondag. “It was a shame as I had had a good first lap until that point and afterwards we had a really strong race pace. It was always going to be tough, but the pace we showed was the same as the top ten runners.” Ook de Chief Operating Officer van Force India, Otmar Szafnauer, betreurt wat er gebeurd is. “It was a case of cause-and-effect – one bad thing led to another. We had some issues in practice, which meant qualifying was not ideal, and in trying to be aggressive at the start we had a coming together, which in turn led to the confusion in the stops.” Voor het rijden met de verkeerde banden heeft het team een waarschuwing van de wedstrijdleiding gekregen.

GERMAN GRAND PRIX F1/2010 -  HOCKENHEIM 25/07/2010 GERMAN GRAND PRIX F1/2010 - HOCKENHEIM 25/07/2010 - FERNANDO ALONSO - FELIPE MASSA © FOTO ERCOLE COLOMBO‘This is ridiculous’

Toen de wedstrijd eindelijk in een plooi leek te vallen, viel Alonso vlak na zijn pitstop eenmaal aan bij Massa. “This is ridiculous,” riep de Spanjaard daarna over de boordradio. Doelde hij daarmee op de achterblijvers, die hem enigszins in de weg zaten bij de manoeuvre? Of juist op Massa die zijn positie meer dan terecht verdedigde? De kampioen van 2005 en 2006 leek het zinloze van zijn actie in te zien en liet zich terugzakken, om enkele ronden later beetje bij beetje in te lopen om zijn leidende teamgenoot.

Die kreeg over de teamradio het volgende te horen van zijn race-engineer Rob Smedley: “Fernando is faster than you. Can you confirm you understood this message?” En enkele ronden later gebeurde er wat veel mensen vreesden. Na de Spitzkehre ging Massa niet volgas door en kon Alonso zijn teamgenoot met gemak in halen. Massa kreeg daarna nog een verbaal schouderklopje van Smedley. “Good lad, sorry,” zei hij tegen zijn coureur. Het feit dat Massa weliswaar wat tijd, maar niks schrikbarends verloor op Sebastian Vettel was alleen maar meer bevestiging van het vermoeden dat Ferrari hier een regelrechte teamorder uitgedeeld had.

Alles of niets

GERMAN GRAND PRIX F1/2010 -  HOCKENHEIM 25/07/2010 GERMAN GRAND PRIX F1/2010 - HOCKENHEIM 25/07/2010 - FELIPE MASSA PIT STOP© FOTO ERCOLE COLOMBODe FIA-reglementen zijn heel duidelijk over teamorders: een race mag absoluut niet beïnvloed worden door zoiets dergelijks en daarom heeft de World Motor Sport Council de zaak nu ook in onderzoek. Daarin moet duidelijk worden of er inderdaad teamorders gegeven zijn of niet.

Vooropgesteld moet worden dat alles weg heeft van dat Massa door het team erop gewezen is dat hij plaats moest maken voor Alonso. De reden daarvoor mag duidelijk zijn. Voorafgaand aan deze race stond de Spanjaard 31 punten voor op zijn teamgenoot en slechts 57 punten achter op kampioenschapsleider Lewis Hamilton. Ferrari wilde dus hun grootste kanshebber op een titel voorrang geven. Dat bevestigt Alonso dan ook: “Today Ferrari has 42 points in its pockets. That is what we are here for.” Begrijpelijk wellicht, maar als Alonso daadwerkelijk de snelheid had die te kennen werd gegeven aan Massa dan had de Spanjaard zichzelf uiteindelijk wel langs Massa geknokt. Natuurlijk wil het team niet dat het in tranen eindigt, dat beide rode bolides met brokken langs de kant staan en de nu als derde geëindigde Vettel met de overwinning gaat lopen. Echter moet het team ook weten dat zeker Felipe Massa verstandig genoeg is om een alles-of-niet-gevecht uit te weg te gaan.

GERMAN GRAND PRIX F1/2010 -  HOCKENHEIM 25/07/2010 GERMAN GRAND PRIX F1/2010 - HOCKENHEIM 25/07/2010 - FELIPE MASSA - FERNANDO ALONSO © FOTO ERCOLE COLOMBOHet probleem zit hem vooral bij Alonso. De Spanjaard, die al de openingswedstrijd in Bahrein won, heeft een aantal zware en frustrerende races achter de rug en liet zich zoals al eerder gezegd tijdens de race op Hockenheim ook al gefrustreerd uit. Een gefrustreerde Alonso is net een klein kind met autootjes dat gaat gooien en alles kapot maakt. Alonso had absoluut wel een alles-of-niets-actie geplaatst om vervolgens alsnog hypocriet de schuld bij Massa te leggen. Het teamresultaat was volgens hem echter belangrijker. “We tried to do our race, we tried to do as good as we can. What is important is the team result,” zei de Spanjaard na afloop. Het teamresultaat is nu een optimaal resultaat voor Alonso en Ferrari.

Arrogantie van Ferrari?

Het is wachten hoe lang dat optimale resultaat nog staat. Gaat de FIA nog verder ingrijpen? En zo ja, hoe dan? Komt Ferrari er weer eens genadig vanaf met alleen de boete en een waarschuwing? Of volgen er hardere strafmaatregelen? Het is te hopen dat bij de beslissing over deze controverse Jean Todt zich niet teveel gaat laten leiden door zijn voormalige Ferrari-hart en zijn positie zodoende bijna niet meer houdbaar wordt.

GERMAN GRAND PRIX F1/2010 -  HOCKENHEIM 25/07/2010 GERMAN GRAND PRIX F1/2010 - HOCKENHEIM 25/07/2010 - START© FOTO ERCOLE COLOMBOHet bewijst overigens ook weer hoe arrogant en groot Ferrari zich acht. De FIA-reglementen zijn enorm duidelijk over teamorders. Sterker nog, het reglement is gewijzigd na de teamorder van Ferrari tijdens de Oostenrijkse Grand Prix in 2002, waar Michael Schumacher in de slotmeters voorbij werd gelaten door Rubens Barrichello. En nu willen de Italianen hun grootheid opnieuw laten gelden door aan te tonen dat zij de regels zonder problemen kunnen tarten. Zowel Red Bull Racing als McLaren hebben al situaties gehad waarbij hun coureurs elkaar in de haren vlogen. Geen van de teams heeft echter dusdanige teamorders uitgevaardigd waarbij er zo opzichtig iemand langs werd gelaten.

Het probleem zit hem echter vooral in het bewijs verzamelen. In de diverse nieuwsmedia houden de teamleden van Ferrari zich op de vlakte. Ze wijzen erop dat er geen teamorders gegeven zijn en dat Massa zelf een foutje gemaakt heeft tijdens de inhaalmanoeuvre van Alonso. Die overigens zelf heel ‘onwetend’ na de race over de boordradio vroeg of Massa misschien een ‘probleem had gehad’. Ook de conversaties van te voren zijn in principe te weinig bewijs. Nergens wordt specifiek gevraagd aan de vice-wereldkampioen van 2008om zijn teamgenoot er langs te laten. Het enige bewijs is het gezicht van Massa. De man die eigenlijk had moeten winnen, had een gezicht als een onweerswolk en ging na de race vragen over de wisseling van de leiding ook uit de weg.  “For sure you always want to win, that is always what we race for. For sure we don’t have team orders in the team. You just do the race you can and if you cannot do the race you can you have to think about the team,” zei de Braziliaan. Toch maakte hij nog een kleine hint naar het feit dat er een teamorder gegeven was: “I am professional and today I showed how professional I am.

GERMAN GRAND PRIX F1/2010 -  HOCKENHEIM 25/07/2010 GERMAN GRAND PRIX F1/2010 - HOCKENHEIM 25/07/2010 - MARK WEBBER © FOTO ERCOLE COLOMBO‘The clearest team order I’ve ever seen’

Voor Red Bull-teambaas Christian Horner was het in ieder geval duidelijk. “I have to say, that was probably the clearest team order I’ve ever seen, especially when you’ve got the team apologising to a driver,” zei de Brit na afloop tegen de BBC. Horner verwacht dat de wedstrijdleiding wel gaat ingrijpen. “It will be interesting to see what the stewards make of it, because it was as clear as 2002, which was why the regulation was brought in.” Horner maakte eerder in dit jaar als teambaas een desastreus moment mee toen zijn rijders geen teamorders kregen en elkaar van de baan afreden. Teamorders gaan volgens hem nooit een zaak zijn bij Red Bull Racing: “No, we let our drivers race.”

De FIA laat voorlopig Alonso als gelukkige winnaar staan. De Spanjaard en zijn team ontsnappen voorlopig met een boete. “Fine $100,000. The case will also be referred to the FIA World Motorsport Council for further consideration.“ Het is dus nog niet definitief afgelopen, de WMSC zal later beslissen over eventuele verdere sancties tegen het Italiaanse team voor het in diskrediet brengen van de sport. Wordt vervolgd dus.

Uitslag

PositieCoureurTeamTijdPunten/uitval
1.Fernando AlonsoFerrari1:27:38.84425
2.Felipe MassaFerrari+ 4.19618
3.Sebastian VettelRed Bull Racing+ 5.12115
4.Lewis HamiltonMcLaren+ 26.89612
5.Jenson ButtonMcLaren+ 29.48210
6.Mark WebberRed Bull Racing+ 43.6068
7.Robert KubicaRenault+ 1 ronde6
8.Nico RosbergMercedes-Benz Grand Prix+ 1 ronde4
9.Michael SchumacherMercedes-Benz Grand Prix+ 1 ronde2
10.Vitaly PetrovRenault+ 1 ronde1
11.Kamui KobayashiSauber+ 1 ronde
12.Rubens BarrichelloWilliams+ 1 ronde
13.Nico HülkenbergWilliams+ 1 ronde
14.Pedro de la RosaSauber+ 1 ronde
15.Jaime AlguersuariScuderia Toro Rosso+ 1 ronde
16.Vitantonio LiuzziForce India+ 2 ronden
17.Adrian SutilForce India+ 2 ronden
18.Timo GlockVirgin Racing+ 3 ronden
19.Bruno SennaHispania Racing Team+ 4 ronden
Niet geklasseerd
20.Heikki KovalainenLotus Racing+ 11 rondenBotsing met De la Rosa
21.Lucas di GrassiVirgin Racing+ 17 rondenOphanging
22.Sakon YamamotoHispania Racing Team+ 48 rondenVersnellingsbak
23.Jarno TrulliLotus Racing+ 64 rondenVersnellingsbak
24.Sébastien BuemiScuderia Toro Rosso+ 66 rondenBotsing met Alguersuari
Snelste rondeSebastian Vettel1:15.824


[Foto(’s): LAT/Lotus; Getty Images/Red Bull; Ercole Colombo/Bridgestone]


Share with your friends








Submit