Na de chaotische stratenrace in Toronto is de IZOD IndyCar Series vertrokken naar Edmonton in de staat Alberta voor de Honda Indy Edmonton. Will Power heeft zijn dominantie ook in Canada doorgezet en zal er alles aan doen om ook op Edmonton City Centre Airport als eerste over de finish te komen.

Octane Racing Group

Het ging al enkele jaren vrij slecht met de race in Edmonton. Bezoekersaantallen liepen terug en er werd verlies gedraaid dat enkel door ‘sponsoring’ van de stad zelf goedgemaakt werd. Northlands, de promotor, kan daarom dit weekend hun afscheidsfeestje vieren. Zij zijn eerder deze week door de gemeenteraad die een enorm grote voorstander van de race is, vervangen voor de Octane Racing Group om de Edmonton Indy vanaf 2011 te organiseren.

Octane is geen nieuwe organisatie. Het bedrijf organiseert al jaren de Formule 1- en NASCAR Nationwide-races in Montréal en zag het wel zitten om ook een IndyCar-race aan hun portfolio toe te kunnen voegen.

De benoeming van Octane en de nieuwe sponsoring van Honda Canada is de redding voor de race. Edmonton City Centre Airport staat al enige tijd op de lijst om gesloten en afgebroken te worden en voor de IndyCar Series om de race op de kalender te houden, is een nieuw circuit in de buurt van de stad nodig. Dit nog te bouwen circuit kan alleen werkelijkheid worden wanneer er genoeg animo voor de bestaande race is. Een andere mogelijkheid is het verplaatsen van de race naar Calgary, waar al uitgebreide plannen voor bestaan, al zegt Octane niet bekend te zijn met deze plannen.

Historie Indy Edmonton

Begin deze eeuw had Canada drie ChampCar-races. Een van de meest populaire ronden was die in Vancouver. De Molson Indy Vancouver stond altijd bol van de spanning en spektakel. Maar aan dat alles kwam een einde toen de stad in 2004 de Olympische Winterspelen van 2010 toegewezen kreeg. De locatie waar het stratencircuit op was gelegen, was niet geschikt voor zowel het Olympische dorp als de Indy Vancouver. Stilletjes werd het contract met de Champ Car World Series niet verlengd en verdween de race van de kalender.

Omdat de ChampCar in Canada nog altijd populair was, moest er een vervangende ronde komen. Molson zag Calgary als de ideale stad om Vancouver te vervangen en werkte daar verregaande plannen voor uit voordat de brouwerij het promoten van races stopte.

Calgary werd het dus niet, maar zo’n 200 kilometer noordelijker zag Edmonton de promotionele waarde die een grote race voor de stad organiseerde en haalde de Grand Prix of Edmonton binnen. Ook voor de ChampCars was een race in Edmonton een goed plan: de stad is de belangrijkste hub in Canada’s olie-industrie.

Sinds 2005 is Edmonton een vaste stop op de kalender van Amerika’s open wheel racing. In 2008 was de Edmonton Indy de eerste race die de IndyCar Series van de met hen gefuseerde Champ Car World Series op hun kalender zette, al snel gevolgd door andere races in 2008 en 2009.

Het circuit

Edmonton City Centre Airport mag dan wel een vliegveld zijn en dus geen heuvels kunnen, lichamelijk is het toch een zwaar circuit. Door de brede baan zijn veel bochten erg snel en ook de hoge kerbs, hobbels en grote hoeveelheid downforce waarmee gereden wordt, maken het racen zonder stuurbekrachtiging er niet gemakkelijker op. Fitheid is dus van groot belang, maar voor de huidige generatie IndyCar-coureurs is dat geen probleem meer. Behalve als je een gebroken hand hebt, zoals Ryan Hunter-Reay en Pippa Mann.

Gedurende het weekend wordt gebruik gemaakt van de westelijke startbaan en taxibanen. In tegenstelling tot de Grand Prix of Cleveland blijft het vliegveld dus open voor vliegverkeer.

Coureurs over de Honda Indy Edmonton

The track is very bumpy and very physical. It’s probably one of the most physical tracks of the season. [..] It’s a very tough track. It’s challenging to get the car setup right to handle the track, under braking. The bumps upset the car and make it very hard to stop. Cardio training is helpful for preparing for the Honda Indy Edmonton race. You are fighting the car the whole time, even in a straight line, because it’s very bumpy.” – Hideki Mutoh

Edmonton is very physical and certainly tough, especially coming on the heels of Toronto, which is also a very physical course. Edmonton has some big curbs that you’ve got to hop and I’m not looking forward to that with this ‘thumb thing’ going on. But it is what it is.” – Ryan Hunter-Reay

The track is very bumpy. It’s a track that you have to hustle at. The car is never going to be perfect there because there’s so many different things happening on the track. You have to make compromises in order to make sure you have the car optimized in those areas where you can make the most time. I think the back section is key. There’s a second gear complex before that high speed right-hander which comes right before the long straight, getting through there and over those bumps is very important. I also remember that it has a lot of marbles and chews up tires so monitoring the tires will also be critical.” – Vitor Meira

Weersverwachting

Vrijdag is de kans op regen vrij groot. De rest van het weekend zal het echter droog en met een temperatuur tussen de 23 en 26 graden Celsius warm blijven. Met 23 graden op zondag zal de race voor de coureurs een aangename temperatuur kennen.

Top 5 kampioenschap

1. Will Power Verizon Team Penske 377
2. Dario Franchitti Target Chip Ganassi Racing -42
3. Scott Dixon Target Chip Ganassi Racing -78
4. Ryan Briscoe Team Penske -85
5. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport -91

Vorige winnaars

Champ Car World Series
2005: Sébastien Bourdais (Newman/Haas Racing)
2006: Justin Wilson (RuSPORT)
2007: Sébastien Bourdais (Newman/Haas/Lanigan Racing)
IRL IndyCar Series
2008: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing)
2009: Will Power (Penske Racing)

Circuit details

Locatie: Edmonton City Centre Airport, Edmonton, Alberta, Canada
Type circuit: Vliegveldcircuit
Eerste race: 2005
Aantal bochten: 14
Lengte circuit: 3,175 kilometer (1,973 mijl)
Raceafstand: 95 ronden / 288,925 kilometer (179,543 mijl)
Ronderecord: 0:58.403 (Will Power, Walker Racing, 2007, Champ Car World Series)

Schema

Vrijdag 23 juli

19:30 – 20:30 Training
22:45 – 23:45 Training

Zaterdag 24 juli

18:15 – 19:15 Training
23:30 – 00:50 Kwalificatie

Zondag 25 juli

18:00 – 18:30 Warm up
21:00 – 22:00 Firestone Indy Lights Race
00:00 – 02:00 Race

Alle IndyCar en Indy Lights sessies zijn live op de officiële website van de IZOD IndyCar Series te volgen. Zoek je een andere livestream van de IndyCar-race op het internet, bijvoorbeeld van Versus of ESPN International? Wellicht vind je er een op ons forum, waar je ook het gehele jaar door kan praten over de ins en outs van de IndyCar Series, almede al het andere dat met autosport te maken heeft.

Deelnemers (25 coureurs)[table id=199 /][*] Rookie
Spotter guide van IndyCar.com
Voor een volledig overzicht van IndyCar Series-deelnemers dit jaar, zie ‘Startlijsten’.

Highlights 2005 West Edmonton Mall Grand Prix of Edmonton

Highlights 2008 Rexall Edmonton Indy

Highlights 2009 Rexall Edmonton Indy