Ferrari kan de laatste paar weken goed meepraten over schandalen, met als hoogtepunt de controverse na de teamorders in de Duitse Grand Prix. Maar laten we even teruggaan naar twee weken eerder, in Silverstone. Hoewel het na die race vooral ging over Red Bull, had het Italiaanse team weer wat te klagen over de regels. Fernando Alonso haalde Robert Kubica in door over het gras te gaan, en gaf de positie niet terug. Charlie Whiting beweert dat hij wel heeft gezegd dat het had gemoeten, Ferrari beweert dat het pas veel te laat gebeurde, en Kubica was toen al uitgevallen.

Drive through-penalty voor Alonso, en precies toen hij hem uit wilde zitten, kwam de safety car op de baan en moest de Spanjaard wachten tot de neutralisatie voorbij was. In plaats van een mogelijke plek op het podium, finishte hij als veertiende.

Ferrari-teambaas Stefano Domenicali roept dan ook op om de reglementen te veranderen. Zo zegt hij in de Italiaanse krant La Stampa: “Als de wedstrijdleiding na drie of vier bochten niets van zich heeft laten horen, en moet de manoeuvre als correct worden beschouwd.”

Klinkt als een prima idee, maar wat als we weer een race zoals Valencia hebben, waar er een zware crash is en een coureur de safety car inhaalt (wat in de nieuwe reglementen overigens niet meer kan, maar dat terzijde)? Dan heeft de wedstrijdleiding wel iets beters te doen dan binnen vier bochten te reageren op een incident, waarvan iedereen gewoon de reglementen kent: kom je buiten de baan, geef je de positie terug.

Het idee van Domenicali vind ik goed, maar laten we als maximum dan een ronde afspreken. De wedstrijdleiding heeft dan de tijd om te reageren tot de coureurs weer bij dezelfde bocht aankomen. En mocht de ingehaalde en benadeelde coureur net in die periode uitvallen, geef dan de coureur die een illegale actie plaatste een tijdstraf van een seconde of drie na de race. Want groter dan dat zal het voordeel nooit zijn als de concurrent binnen een ronde uitvalt.

Maar laten we ook eerlijk zijn, Ferrari heeft tussen nu en 10 september, wanneer ze zich voor de World Motor Sport Council moeten verantwoorden, wel andere dingen om zich zorgen te maken dan over nieuwe veranderingen aan de reglementen.