Acht races gehad, nog acht races te gaan. Inmiddels zit de eerste helft van het eerste GP3-seizoen ooit er weer op en de vraag is: heeft de raceklasse gebracht wat we hadden verwacht?

Qua races moet ik zeggen dat ik er wel van geniet. Het is niet zo spannend als de GP2 (hoewel, als iemand de races in Silverstone heeft gezien, deze het daar oneens mee zal zijn), maar de coureurs kunnen wel duidelijk de strijd aangaan met elkaar.

Over het niveau van de rijders heb ik echter nog altijd mijn twijfels. In een nieuwe klasse, zeker wanneer er dertig deelnemers moeten zijn, is het natuurlijk onvermijdelijk dat er ook wat langzame rijders meedoen die niets te zoeken hebben in de sport. Maar laten we eerlijk zijn, zelfs een GP2 dat al zes jaar bestaat, heeft daar last van. Zo’n schande is dat nu niet.

Esteban Gutiérrez

Het punt is echter dat de dominante coureur Esteban Gutiérrez heeft. Geen slechte coureur, anders pak je geen Formule BMW-titel en wordt je derde in de World Final van de Formule BMW. In 2009 kende hij echter een heel slecht jaar in de Formule 3 bij ART Grand Prix, het team waar hij nu voor rijdt in de GP3.

Net als Philipp Eng, in 2007 de winnaar van de World Final, heeft Gutiérrez niet veel gepresteerd sinds zijn successen in de Formule BMW. Tot dit jaar. Is hij helemaal opgeleefd, of heeft het er meer mee te maken dat zijn concurrentie gewoon nog minder sterk is?

Dat zal de toekomst nog moeten uitwijzen. Zeker is in ieder geval dat de komst van de GP3 de doodslag lijkt te zijn geweest voor de Formule 3 Euroseries, waar nog slechts een dozijn deelnemers aan meedoen.

De titel lijkt Gutiérrez in ieder geval niet meer te ontgaan, met een voorsprong van 26 punten op teamgenoot Alexander Rossi. Een overstap naar de GP2 lijkt dan ook onvermijdelijk volgend jaar. Dan valt echt te keuren hoe het niveau van de GP3 moet worden ingeschat, als we weten hoe goed Gutiérrez mee kan komen met de rest van het veld.

Nederlanders in de GP3

Met de Nederlandse deelnemers in de GP3 gaat het vooralsnog niet goed. Nigel Melker scoorde dankzij twee pole-positions al wel vier punten, maar eindigde in de races nooit hoger dan twaalfde. Veel botsingen en technische problemen zijn daar de reden van, hoewel de botsingen niet altijd aan hem lagen. De eerste race in Valencia is daar een goed voorbeeld van, toen hij door Felipe Guimarães van achteren werd geraakt.

De tweede race op Silverstone was echter een voorbeeld van een crash waar Melker niet geheel vrijuit ging. Bij een inhaalpoging op Josef Newgarden raakte hij de achterkant van de Amerikaan, waarna hij zijn eigen ophanging brak.

Renger van der Zande rijdt dit jaar ook GP3, net als Melker voor RSC Mücke. De Nederlander kende een uitstekend jaar in de Britse Formule 3, maar kan geen potten breken in de GP3. Beetje het omgekeerde van Gutiérrez dus.

Zelf denkt hij dat het aan zijn motor ligt, die veel vermogen te kort komt. In Hockenheim krijgt hij een nieuwe motor, dus laten we hem het voordeel van de twijfel geven. Vorig jaar had Giedo van der Garde hetzelfde probleem in de GP2, en die begon races te winnen na een motorvervanging.

En eigenlijk is dat ook wat ook van Van der Zande verwacht werd. Met zijn Formule 3-ervaring had hij eigenlijk moeten presteren wat Andy Soucek in de Formule 2 deed. Dat is niet gelukt, en laten we voor hem hopen dat het inderdaad die motor is. Hij heeft vaak genoeg op Hockenheim gereden in de Formule 3, win er maar met je nieuwe motor.