Jaime Alguersuari heeft deze week gezegd dat zijn debuut in de Formule 1 met de huidige in-season testing ban in werking voelde alsof hij naar het slachthuis werd gebracht. Niet helemaal ten onrechte, want ondanks dat hij met vlagen liet zien waarom hij de regerend Brits Formule 3-kampioen was, reed de jongste debutant in de geschiedenis van de Formule 1 regelmatig achteraan rond.

De in-season testing ban is dit jaar ingevoerd met de bedoeling de kosten te drukken. Dit zal het ook vast wel doen, maar men kan zich afvragen of het voor jonge rijders als Alguersuari en Grosjean wel een goed plan was.

Het grootste slachtoffer van deze overeenkomst tussen de teams is echter Luca Badoer. De ervaren Italiaan moest Felipe Massa na de Hongaarse Grand Prix vervangen, en velen gingen er vanuit dat een paar puntjes wel mogelijk zouden moeten zijn. Maar niets van dit alles. De oud-Minardi-rijder kon zelfs geen serieuze aanval op de 19de plaats plaatsen, terwijl zijn teamgenoot een race wist te winnen. Natuurlijk zijn er veel excuses te bedenken waarom Badoer presteerde zoals hij deed, en kan je zijn talent om competitief te zijn in de Formule 1 in twijfel trekken, maar deze prestaties waren wel erg slecht, ondanks dat hij niet mocht testen. Dat hij in Italië weer derde rijder voor het team was verbaasde niemand.

Had de testcoureur van Ferrari de tijd gekregen om in een test nog even aan de auto te wennen, zoals een bekende Duitse oud-Formule 1-wereldkampioen wel bijna had gekregen, ware het niet dat Red Bull Racing en WilliamsF1 de Italianen even op de afgesproken regels wezen, dan hadden we wellicht een minder beschamend optreden van Badoer gezien.

Alguersauri mag ondanks een moeilijk seizoen trots op zijn debuut in de Formule 1 zijn. Hij vormde zelden een gevaar voor anderen, en voor zijn allereerste Formule 1-race, waar hij prima met de staart van het veld mee kwam en zelfs nog voor teamgenoot Sébastien Buemi eindigde, verdient de nieuwe SEAT-ambassadeur best een schouderklopje. De rest van zijn seizoen werden echter gekenmerkt door uitvalbeurten. Was het niet de Spanjaard zelf die zijn wagen in de muur plantte, dan was het wel een defect aan zijn auto.

Jaime Alguersauri staat hoog op de kandidatenlijst om volgend jaar naast de al bevestigde Buemi bij Toro Rosso te rijden. Met de testsessies voor de start van het nieuwe seizoen, hebben wij er alle vertrouwen in dat Alguersauri volgend jaar zijn teamgenoot het vuur na aan de schenen kan leggen.

Romain Grosjean mocht een race later zijn debuut in de Formule 1 maken. Op dat moment was hij nog enigszins in de strijd om GP2 Series-kampioen te worden, maar dit gaf hij graag op om de door Flavio Briatore weggetreiterde Nelsinho Piquet te vervangen. Echter, de onder Franse vlag rijdende Zwitser met Franse moeder heeft ook maar zelden kunnen imponeren. Toch heeft hij, net als Alguersauri, laten zien gedurende het seizoen vooruitgang te maken. Stel je voor wat hij volgend jaar, met de ervaring die hij al heeft en de komende testkilometers, kan laten zien. Dat is, als Renault hem laat racen, en als Renault zelf niet de stekker deze winter nog uit het Formule 1-project trekt.

Naast deze drie heren stapten er dit seizoen nog twee andere mannen midden in het seizoen in. Tonio Liuzzi mocht vanaf de Italiaanse Grand Prix de naar Ferrari gepromoveerde Giancarlo Fisichella – die het er bij het Italiaanse team ook niet al te best vanaf bracht – vervangen. Monza lag deVJM02 duidelijk heel goed. Adrian Sutil en Tonio Liuzzi reden een uitmuntende kwalificatie waarbij beide mannen zich in de top 7 kwalificeerden. In de race zag het er ook lange tijd goed uit voor Liuzzi, totdat een kapotte transmissie roet in het eten gooide.

Hoewel de rest van het seizoen minder indrukwekkend was, reed de kleine Italiaan prima zijn races uit. Het team wil graag 2010 in met een ongewijzigde rijderbezetting, dus we kunnen gerust stellen dat Liuzzi, ondanks de in-season testing ban een goede invalbeurt gemaakt heeft.

Die andere rijder die zich niet klein heeft laten krijgen door een ernstig gebrek aan Formule 1 ervaring in de huidige generatie auto’s, is de Japanner Kamui Kobayashi. Hij heeft in de GP2 Series al laten zien een snelle coureur te zijn, maar ook dat hij niet terugdeinst voor een botsing meer of minder. Dat liet hij tijdens zijn debuut in Brazilië, waar hij de “geblesseerde” Timo Glock verving, al meteen zien. Hij kwalificeerde zich in een bizarre en tergend lange sessie als elfde. In de race eindigde hij op de negende plaats, maar niet voordat hij ronde na ronde Jenson Button van zich af hield, die geen last had van een gebrek aan motivatie om kampioen te worden die race. In een boeiend duel kwam de Brit er uiteindelijk wel voorbij, maar de wereld wist wie Kamui Kobayashi was. Deze trend zette hij ook in Abu Dhabi door, en plotseling was hij de grootste kanshebber om in 2010 voor de Japanse renstal te racen. Een paar dagen later verliet het team van John Howett echter met de staart tussen de benen de Formule 1.

Van de vijf coureurs die dit jaar midden in het seizoen hun debuut en rentree maakten, zijn er slechts twee geweest die verder kwamen dan de achterhoede, en eigenlijk mogen we Kobayashi niet eens mee tellen. Dit is wel eens anders geweest. Het zou de Formule 1 sieren als zij voor volgend jaar deze regel op de schop neemt en meer mogelijkheden zou bieden aan jonge coureurs om gedurende het seizoen kennis te maken met een Formule 1 auto. De aankomende testdagen in december voor coureurs die nog niet meer dan twee races in de Formule 1 hebben gereden is een start, maar een coureur die midden in het seizoen zijn debuut maakt zal er niet bijzonder veel aan hebben. De teams kunnen gezamenlijk afspraken maken om de in-season testing ban te versoepelen, het zou een grote fout zijn dit niet te doen.

(bron foto: Scuderia Toro Rosso)