Jonny Rea liet in Brno Ten Kate Honda eindelijk weer eens juichen door Race 1 te winnen. Max Biaggi pakte geen dubbele overwinning, maar won wel race 2.

Valpartijen

Het hele weekend in Brno werd geteisterd door valpartijen in alle categorieën. De Superstock 600-race op zaterdag was al een grote waarschuwing, want er gingen in korte tijd zoveel rijders onderuit dat de race voortijdig af werd gevlagd. Ook in de Superstock 1000 was een akelige crash toen Marcin Walkowiak viel en werd overreden door de op hol geslagen motor van Marco Bussolotti en in de Supersport maakte Michele Pirro een klapper die te vergelijken was met de horrorcrash van Carmelo Morales in de Moto2 in Spanje. Pirro hield er een gebroken neus en een gekneusde pols aan over.

Superpole

Jakub Smrž had na twee opgeblazen motoren in Utah en Misano genoeg van zijn Ducati en koos na een aantal tests voor een Aprilia. Het werd geen verbetering, want Smrž ging in zowat elke training wel een keer onderuit. Ondanks alles kwam de Tsjech wel door Q1, maar omdat hij opnieuw was gevallen kon hij in Q2 niet meer starten. Troy Corser had nog minder geluk: de Australiër kwam hard ten val in bocht 5 en mocht van de doktoren niet meer opstappen, vooral niet toen hij bezoek kreeg van teambaas Davide Tardozzi en teamgenoot Ruben Xaus en beide heren niet eens herkende. Leon Haslam en Nori Haga vielen in Q2 uit, evenals Max Neukirchner en James Toseland. Vooraan was het Crutchlow die uiteindelijk de pole pakte, voor Biaggi en Rea. Xaus, die er door zijn lange postuur altijd uitziet als een giraffe op zijn BMW, stond tot zijn eigen verbazing op vier.

Race 1: Rea is back

Bij de start een bekend stramien: Crutchlow slecht weg, Biaggi heel goed weg. De Italiaan dook als eerste de bocht in met Rea en Xaus achter zich aan. Achterin het veld ging Neukirchner onderuit over de curbs en nam Smrž en Chris Vermeulen in zijn val mee. De drie pechvogels stonden een ronde later nog te discussiëren over alle crashes dit weekend en waarom de Duitser dan toch via de curbs zijn twee concurrenten voorbij wil. Biaggi kon niet wegkomen van zijn achtervolgers en was al na twee rondjes door twee “Manxmen” gepasseerd: Rea en Crutchlow. En het werd nog erger, want ook Xaus, Guintoli en Haga bedreigen zijn derde stek. Xaus slaagde er uiteindelijk in Biaggi ook voorbij te steken en het leek alsof “Il Corsare” even moest passen. Haslam hing intussen een aantal ronden vast op negen achter Luca Scassa, maar het probleem loste zichzelf op toen de Italiaan onderuit ging.

Gaandeweg de race kwam Biaggi echter steeds beter zijn ritme en terwijl Haslam het lastig kreeg met Fabrizio en Toseland, kon de Italiaan Xaus opnieuw passeren. Ook Guintoli passeerde de Spanjaard vrij rap, maar kon Biaggi niet echt bijhouden. Fabrizio moest intussen zijn ‘Duc’ met technische problemen in de pits parkeren. In de speedtraps was het overduidelijk Biaggi die de snelste was: zijn topsnelheid lag telkens 5 km/h hoger dan die van Rea en Crutchlow. Maar het duurde vrij lang voor Biaggi aan het achterwiel van Crutchlow zat. Pas op vijf ronden van het einde, toen de grip van Crutchlows achterband dramatisch afnam, zag Biaggi zijn kans schoon. Crutchlow vocht de eerste keer nog terug, maar bij de tweede poging moest hij de Italiaan laten gaan. Rea was voor Biaggi niet meer in te halen en zette na een rotweekend in Misano een mooie overwinning voor Ten Kate Honda neer. Biaggi werd tweede op twee seconden achterstand, Crutchlow derde. Haslam lijkt met een achtste plaats zijn WK-aspiraties op te kunnen bergen. Hij finishte daarmee achter teamgenoot Guintoli die vierde werd.

Commentaar na de race

Jonathan Rea: “At the start I didn’t really know what was going on but I ended up going to the front. This race win I’d like to dedicate to my team boss, Ronald ten Kate, who is not here with us this weekend. Today it was like out there on the bike I could do nothing wrong, now I’ll go back to the guys and prepare a better bike for race 2 and see what we can do. I just had to capitalize on Max’s weaknesses in some corners, it was a really difficult race out there and very hot.”

Max Biaggi: “We came here on Friday and we didn’t really have the same feeling as I had last year so we tried to set up the bike as close as last year’s machine. Basically we improved, but my feeling was not great. Unfortunately this weekend has been like this, but we will make some modifications for race 2 and hopefully there will be some surprises.”

Cal Crutchlow: “To say I’m disappointed is probably an understatement. I went into the race with high hopes, the grip yesterday was really good for us and in the heat but as you saw we were struggling with rear grip from the start. Johnny rode fantastic and rode away from me, and also Max. I tried my best and that’s all I can do.”

Race 2: Max’ Mad Crash…

Voor race 2 zou Scassa niet meer opstappen, want hij had twee botjes in zijn voet gebroken. Chris Vermeulen stapte wel nog op, ondanks dat hij in Race 1 zijn slechte knie alweer had beschadigd. Bij de start was Biaggi weliswaar snel weg, maar de Jackrabbit-start van Dani Pedrosa uit de MotoGP is niet zo gemakkelijk te kopiëren. Xaus en Rea bleven hem op zijn huid zitten en in de eerste zeven bochten was er telkens een andere leider. Ze gingen zelf met zijn drieën naast elkaar op bocht 6 af en het was Rea die het laatst durfde te remmen. Voor Rea’s teamgenoot Neukirchner viel het weekend helemaal in het water. Uitgerekend op zijn thuiscircuit (hij komt uit Chemnitz, Oost-Duitsland) ging hij voor de tweede keer in de eerste ronde onderuit en voor de tweede keer was een Kawasaki-rijder (Tom Sykes) het slachtoffer van zijn fout. En voor de tweede keer stonden de heren een tijdje te discussiëren over wat er nu precies door wie verprutst was.

… en Mad Max Dash

Terwijl commentatoren Jack Burnicle en James Witham nog liepen te kibbelen over de totale afstand die Neukirchner gereden heeft in Tsjechië (“Sevenhundred, eighthundred meters, surely not a full lap!”), had Biaggi na een aantal ronden Xaus gepasseerd en joeg achter Rea aan, die niet zo snel afstand kon nemen als in Race 1. Crutchlow had opnieuw een slechte start en lag na een bijna-highsider teleurstellend zesde. “Wrong tire choice, whatever compound they put on, it isn’t working,” waarschuwde Whitham.

En de kleine “Yorkshire-man” kreeg gelijk, want Crutchlow spoelde steeds verder naar achteren omdat het oppervlak veel sneller sleet. Uiteindelijk stopte hij in de pits en liet zijn crew er een nieuw wiel opzetten. Biaggi was inmiddels aangesloten bij Rea en deed er alles aan om de Noord-Ier voorbij te komen. Na een paar pogingen slaagde de Italiaan in zijn opzet en kon langzaam afstand nemen van Rea.

Ver achter hen vochten Xaus en Fabrizio een pittig duel uit om de derde plaats en bezorgden Tardozzi (vorig jaar Ducati teambaas en nu bij BMW) zo nog meer grijze haren dan hij al had. Bij Kawasaki trokken ze zich waarschijnlijk de haren uit het hoofd van frustratie, want ook Vermeulen was uitgevallen. Zijn knie kon de druk niet meer aan. Biaggi was voor Rea nu onbereikbaar geworden en stevende op zijn negende overwinning van het seizoen af, Rea werd op bijna vijf seconden tweede. Daarachter leek Xaus een tweede podium voor BMW te gaan pakken dit seizoen, maar helaas, in de slotfase remde de Spanjaard te laat in bocht 1 en vloog eraf. Fabrizio raapte de laatste podiumplaats op, voor Toseland en Haga. Haslam kon opnieuw geen potten breken en kwam op 34 tellen als tiende binnen. Crutchlow was met een nieuwe achterband toch nog opgestapt en kon dankzij Smrž’ zoveelste valpartij nog twee punten oprapen.

Commentaar na de race

Michel Fabrizio: “I hope I can continue this way for the rest of the season, we did a very good result in race 2 especially after the problem I had in the first race. I had to defend my position of course in the battle with Xaus but I’m pleased to be back on the podium again.”

Ruben Xaus: “Overall this weekend has been a really positive one for me. I have been running consistently at the front. In the first race I scored my best ever result on the BMW S 1000 RR so far. The second race was a different story. I crashed in turn one at quite high speed. The impact was heavy, and I am happy I am okay. It was clearly my fault. I was fighting for third for a long time, and I absolutely wanted to achieve my first podium with BMW. I was holding a consistent gap over Fabrizio for most of the race, but the lap before I crashed I saw he was gaining on me and I simply pushed too hard. The bike is working really well now, and I want to thank my entire crew.”

Jakub Smrž: “I’m disappointed with my debut, but I’m happy I’m racing on an Aprilia and I really believe in this new project. My first crash practice kind of ruined it for me and I had to start way back, which as you can see is dangerous. However, we still have to work on improving my feeling with the front end, where most of the issues were this weekend, but I’m sure things will change for the best at Silverstone”.

Stand van zaken

Biaggi blijft zijn voorsprong op Haslam uitbouwen: 352 om 284. Rea is derde (203 punten) en loopt iets uit op Checa (189 punten), die op zijn beurt wat terrein verliest op Haga (172 puntent).

Voor de race in Silverstone zal Luca Scassa proberen weer op te stappen, al is het nog maar de vraag of de artsen hem goedkeuren. Hetzelfde geldt voor Troy Corser, die ook weer in Engeland aan de start hoopt te verschijnen. Chris Vermeulen heeft na zijn opgave in Race 2 besloten het seizoen verder te laten schieten en hij zal worden vervangen door Kawasaki-veteraan Akira Yanagawa. Jonny Rea gaat het heel druk krijgen, want hij gaat dit jaar meedoen aan de Suzuka 8 hours race in een team met Kousuke Akiyoshi en Yuki Takahashi en zal ter voorbereiding ook starten in de 300 km van Suzuka. Ook Carlos Checa en Marco Melandri zijn ingeschreven. Sterilgarda Yamaha bleef nog even in Tsjechië na de race, vanwege testwerk. En niet zomaar testwerk, want James Toseland leende zijn R1 even uit aan Valentino Rossi die het circuit wilde verkennen en testen of hij misschien kon deelnemen dit weekend in Duitsland. Alle lichten gingen na de test op groen en Rossi startte vandaag op de Sachsenring.