Canada. Een prachtig land in het noorden van Noord-Amerika. Bekend om de prachtige natuur. Maar het land heeft meer dan dat: Canada heeft Toronto, de grootste stad van het land en eerlijk is eerlijk, de meest boeiende stad van het land, niet in de laatste plaats vanwege de vele prachtige gebouwen uit de koloniale tijd. Dit weekend staat daar alles in het teken van de IZOD IndyCar Series, want voor de 24ste keer rijden de IndyCars door de straten rondom Exhibition Place voor de Honda Indy Toronto.

Rahal terug bij Newman/Haas Racing

Het gerucht ging al maanden maar was alweer verstomd. Gisteren werd het vanuit het niets alsnog bewaarheid: Graham Rahal keert terug bij Newman/Haas Racing. Het team waar de Amerikaan al sinds 2007 voor racete moest hem afgelopen winter vanwege een gebrek aan sponsoren laten gaan, maar heeft hem nu voor de rest van het seizoen weer teruggehaald. Quick Trim is de sponsor die dat mogelijk maakt. Zij zeiden na de Indianapolis 500 al dat ze graag meer races met Rahal wilden doen. Nu hebben ze de daad bij het woord gevoegd.

Edmonton en Kentucky zitten er niet in, maar de kans is groot dat het team voor Kentucky een andere sponsor vindt zoals ook voor Mid-Ohio het geval is.

De oudste coureur

Hij is vaker van start gegaan in de Indy Toronto dan welke coureur dan ook: Paul Tracy zal zondag zijn achttiende race in zijn geboorteplaats starten. Na een race voor Dreyer & Reinbold Racing is de Canadees weer terug bij KV Racing Technology, waar hij regelmatig races voor rijdt. In 1993 en 2003 won hij de race al, in 2010 gaat hij voor zijn derde overwinning.

Historie Indy Toronto

IndyCar kwam in 1967 voor het eerst naar Canada. Op Mosport, een kilometer of vijftig buiten Toronto gelegen, werd pas de tweede road course in de geschiedenis van de USAC Indy Cars verreden. Verdeeld over twee heats op die zomerdag in juli was Bobby Unser de grote winnaar, maar niet voordat de race vanwege al na zes ronden gestopt werd vanwege regen. Een jaar later werd de laatste Telegram Trophy Race verreden.

In 1977 en 1978 keerde het USAC National Championship terug op Mosport voor de Molson Diamond Indy, maar wederom bleef het bij tweemaal.

Naar Toronto

Met de influx van weg- en stratenraces op de CART Indy Car World Series-kalender in de jaren ’80 kon een race in Canada niet uitblijven. Mede dankzij de populariteit van Jacques Villeneuve Sr. zag de Molson Indy Montreal in 1984 levenslicht, twee jaar later gevolgd door de Molson Indy Toronto.

Drievoudig CART Indy Car-kampioen Bobby Rahal won de eerste race in Toronto, die over exact dezelfde wegen verreden werd als waar nu nog op geracet wordt. Maar de echte, ongekroonde koning van de Indy Toronto is Michael Andretti. De Amerikaan won maar liefst zeven keer tussen 1989 en 2001.

Lokaal succes is er ook geweest: The Thrill from West Hill – Paul Tracy, vernoemd naar de wijk waarin hij opgeroeide – won in 1993 voor Penske Racing de race, en deed dat in zijn kampioenschapsjaar in 2003 nog eens over voor Forsythe Racing.

Maar de geschiedenis van de race kent niet alleen mooie momenten. In 1996 vond er een tragisch ongeval plaats aan het einde van het lange rechte stuk op Lake Shore Boulevard. Jeff Krosnoff, een 31-jarige IndyCar-rookie, haakte wielen met Stefan Johansson waardoor hij in de hekken gelanceerd werd. Krosnoff en marshall Gary Avrin kwamen daarbij om het leven.

Terugkeer

In 2008 zag het er slecht uit voor de Indy Toronto: de Champ Car World Series die de race de laatste jaren van het bestaan van de series organiseerde, was samengegaan met de IRL IndyCar Series. Plaats voor Toronto op de kalender van 2008 was er niet meer en de promotor bestond ook niet meer. De redding kwam er in de vorm van de ongekroonde koning. Michael Andretti nam de rechten om de race te organiseren over, en zorgde vorig jaar voor een geslaagde editie van de terugkeer van de Indy Toronto die gewonnen werd door Dario Franchitti – tien jaar na zijn voorgaande overwinning in de stad. Afgelopen winter scheidde de promotie-tak zich af van het team, waardoor Michael Andretti dit jaar geen promotor is van de race.

Met sponsoring van Honda, een volledig Canadees IndyCar-team in FAZZT Race Team en diens mede-eigenaar Alex Tagliani fulltime in de series en immens populaire Paul Tracy die zo nu en dan ook nog een race rijdt, is Toronto dé plaats waar de IZOD IndyCar Series moet zijn.

Het circuit

De baan die de naam Exhibition Place draagt, loopt door de straten rondom – hoe kan het ook anders – Exhibition Place. Dit terrein bestaat uit prachtige historische gebouwen, zoals Princes’ Gates, de poort waar de coureurs vanaf start-finish tegenaan rijden. De baan maakt daar een scherpe draai naar rechts over Lake Shore Boulavard langs het water van Lake Ontario. Dit is het langste rechte stuk van het circuit.

Via Ontario Drive en Princes Boulevard komen de coureurs op het snelle Manitoba Drive terecht, om rechtsaf Nova Scotia Avenue op te draaien en tussen de gebouwen van Exhibition Place en het voetbalstadion op start-finish aan te komen.

Zoals het een echt stratencircuit betaamt, is ook Exhibition Place enorm hobbelig. Maar ook de verschillende soorten wegdek waaronder zelfs beton, maakt racen in Toronto een echte uitdaging voor zowel de coureurs, technici en de bolide.

Coureurs over Exhibition Place

I had a really good run last year in Toronto and I love the track. It has a little bit of everything and it’s really a fun track to drive. I particularly like the last three or four turns [leading] onto the Start/Finish straight, the long, fast sweepers, and the long straight down to Turn Three [Lakeshore Boulevard] provides a great overtaking opportunity.” – Stefan Wilson

The Toronto street course is very bumpy, especially the back straight. You can’t run in the center of it; sometimes you need to go right or left to try to find the smoothest spots. It’s very difficult to run on the track because of the asphalt and concrete surface changes but this is what makes racing in Toronto so challenging. I met with the team earlier this week and we went over the data the team has gotten from their 23 races there. The track is very low grip when you hit the concrete patches. I think, driving-wise, you need to find some trick and I bet the team has something special set-up wise to be able to run well there.” – Hideki Mutoh

Toronto is such a great circuit. I really enjoy driving it, and there’s so much history in racing there for us. My father (Michael) won in Toronto seven times; it would be good to put one more win up for the family.” – Marco Andretti

Toronto is a really nice track and a great place to come back to.,,It’s a mixture between St. Petersburg and Long Beach, with some good bumps and the long straight. This is definitely a place where mechanically you need to be pretty soft in order to find good braking, traction and grip in the slow corners.” – E.J. Viso

Weersverwachting

Hoop je op weer een goede regenrace, dan zit je dit weekend goed. Begint het weekend vrijdag nog vrij zonnig met 29 graden Celsius, onweerstormen drijven op zaterdag en zondag over de stad. Met 40% kans op neerslag kunnen de teams en coureurs zich opmaken voor onweer en harde wind. De vraag is enkel wanneer het losbreekt…

Top 5 kampioenschap

1. Will Power Verizon Team Penske 327
2. Dario Franchitti Target Chip Ganassi Racing -32
3. Scott Dixon Target Chip Ganassi Racing -40
4. Ryan Briscoe Team Penske -47
5. Hélio Castroneves Team Penske -53

Vorige winnaars

CART Indy Car World Series
1998: Alex Zanardi (Target Chip Ganassi Racing)
1986: Bobby Rahal (Truesports) 1999: Dario Franchitti (Team KOOL Green)
1987: Emerson Fittipaldi (Patrick Racing) 2000: Michael Andretti (Newman/Haas Racing)
1988: Al Unser jr. (Galles Racing) 2001: Michael Andretti (Team Green)
1989: Michael Andretti(Newman/Haas Racing) 2002: Christiano da Matta (Newman/Haas Racing)
1990: Al Unser Jr. (Galles/KRACO Racing) 2003: Paul Tracy (Forsythe Racing)
1991: Michael Andretti (Newman/Haas Racing) 2004: Sébastian Bourdais (Newman/Haas Racing)
1992: Michael Andretti (Newman/Haas Racing) 2005: Justin Wilson (RuSPORT)
1993: Paul Tracy (Penske Racing) 2006: A.J. Allmendiger (Forsythe Racing)
1994: Michael Andretti (Target Chip Ganassi Racing) 2007: Will Power (Walker Racing)
1995: Michael Andretti (Newman/Haas Racing) 2008: Niet gehouden
1996: Adrian Frenandez (Tasman Motorsports) IRL IndyCar Series
1997: Mark Blundell (PacWest Racing) 2009: Dario Franchitti (Target Chip Ganassi Racing)

Circuit details

Locatie: Exhibition Place, Toronto, Ontario, Canada
Type circuit: Stratencircuit
Aantal bochten: 11
Lengte circuit: 2,816 kilometer (1,755 mijl)
Race afstand: 85 ronden / 239,390 kilometer (148,75 mijl)
Ronderecord: 57.143 (Gil de Ferran, Walker Racing, 1999, CART Series)

Schema

Vrijdag 16 juli
15:55 – 16:55 Training
19:50 – 20:50 Training

Zaterdag 17 juli
15:10 – 16:10 Training
18:50 – 20:20 Kwalificatie

Zondag 18 juli
14:35 – 15:05 Warm-up
16:10 – 17:25 Firestone Indy Lights-race
18:30 – 21:00 Race

Alle IndyCar en Indy Lights sessies zijn live op de officiële website van de IZOD IndyCar Series te volgen. Zoek je een andere livestream van de IndyCar-race op het internet, bijvoorbeeld van Versus of ESPN International? Wellicht vind je er een op ons forum, waar je ook het gehele jaar door kan praten over de ins en outs van de IndyCar Series, almede al het andere dat met autosport te maken heeft.

Deelnemers (26 coureurs)[table id=188 /][*] Rookie
Spotter guide
van IndyCar.com
Voor een volledig overzicht van IndyCar Series-deelnemers dit jaar, zie ‘Startlijsten’.

Highlights 2009 Honda Indy Toronto