Daar is ie weer! Sebastian Vettel heeft heel verrassend pole position voor de Britse Grand Prix gepakt. Zoals niet eerder dit seizoen bezet Red Bull Racing de gehele eerste startrij. McLaren kent vooralsnog een moeizaam weekend en was geen moment een bedreiging voor het Oostenrijkse team, en kende zelfs met Jenson Button op plaats veertien een schaamtevol optreden. Lewis Hamilton parkeert morgen zijn auto naast Fernando Alonso, wiens tijd bijna een seconde langzamer was dan de poletijd maar toch goed genoeg was voor de derde plaats.

Oostenrijkse voortrekkerij

Red Bull Racing ontkent nog altijd dat Vettel voorgetrokken wordt en dat er een nare sfeer tussen hun twee coureurs heerst. Maar dat is niet meer dan een rookgordijn, want wat iedereen allang wist, werd vandaag nog maar eens onderschreven: Vettel is eerste coureur.

In de ochtendsessie verloor de Duitser namelijk zijn voorvleugel. Een incident waar hij geen schuld aan had en het resultaat was van het hobbelige nieuwe gedeelte van Silverstone. Het team had maar twee van deze nieuwe vleugels bij zich, die beide op de racewagens gemonteerd waren – nu was er nog maar een over, die op de RB6 van Webber prijkte. ‘Jammer maar helaas’, zou het voor Vettel bij ieder ander team zijn geweest. Maar niet bij RSM Marko: op gluiperige wijze werd Webbers vleugel gedemonteerd en op de vleugelloze bolide van Vettel gezet.

Unfortunately we found ourselves with only one front wing with a different specification that had a slightly different characteristic,” verklaarde teammanager Christian Horner de beslissing tegenover de BBC. “Both drivers tried it on Friday, one [Vettel] had a better preferences for it over the other [Webber] and it was tried by both again this morning. Unfortunately sometimes I have to make a difficult decision, and with only one wing available and the facts we had at hand and basically based on championship decision as the criteria we used, that wing went to Sebastian today.”

De reactie van Webber was veelzeggend: “I think the team is happy with the result today.” Hoe lang blijft de Australiër nog tweede viool spelen? Based on championship decision? What the fuck is dat voor matig smoesje van Helmut Marko Jr.? Het verschil in punten tussen Vettel en Webber is dertien punten, nog niet eens het verschil tussen een eerste en een vierde plaats.

Ik ben geen fan van Webber, maar wat er hier bij Red Bull Racing gebeurt is schandalig. Mark, laat je onlangs ondertekende contract voor volgend seizoen ontbinden, want zolang het schandknaapje van Helmut Marko daar rijdt krijg jij geen eerlijke kans!

Britse worsteling

Zoals gezegd kwam McLaren geen moment in het verhaal voor. Het team zette de worsteling met Silverstone zaterdagmiddag voort. Hamilton reed zijn wagen naar de vierde startplaats, maar Button kwam niet verder dan Q2, waar het voor hem met de veertiende plaats eindigde: “This morning the car felt really good,” verklaarde de regerend wereldkampioen. “I personally think there’s something wrong, the car was undriveable. That’s it really. I don’t know if I’ve lost rear downforce since this morning, but it’s pretty undriveable. This weekend has been tricky, but that wasn’t normal.”

De vloek die er in Silverstone op Button heerst is dus nog steeds van kracht; de Engelsman heeft in de Formule 1 nog nooit op het podium gestaan in zijn thuisrace, en gezien de kuren van de MP4-25 lijkt een top 3-klassering er ook dit jaar weer niet in te zitten.

Hamilton daarentegen schreef de Grand Prix in 2008 op zijn naam. De vierde plaats lijkt teleurstellend voor hem, maar ook hij kende zoveel problemen gedurende de eerste sessies van het weekend dat hij nu dolblij is: “Fourth is… I’m so happy with it, you can’t believe it,” zei de Brit. “I’m so proud of my team because we pushed so hard all year, but in the last couple of days they pushed longer and harder than ever to get this update package, which is an improvement, but we just were unable to work it.”

’s Nachts ging het team aan de slag om de updates weer van de wagens te halen, wat Hamilton toch nog enigszins uitzicht geeft op een prima klassering op zondag: “And unfortunately we had to take it off last night,” zei hij. “We knew we were a long way off. The Red Bull is a second and a bit ahead and [we] have three teams with the blown diffuser who were ahead of us, and it was really about getting the best thing possible.”

Spaanse verrassing

Tussen de voortrekkerij bij Red Bull Racing en de worsteling bij McLaren was er ook nog de verrassing van Fernando Alonso. Natuurlijk, Ferrari won de eerste race van het seizoen in Bahrein, maar heeft daarna een flinke terugval doorgemaakt. Alonso is dus erg blij met zijn derde startplek, maar laten we eerst zijn tweewekelijkse geklaag over verkeer uit de weg krijgen: “On my final run, I had traffic in sector three – I think it might have been Michael – but even with a clear track ahead of me, I definitely would not have improved my grid position.”

Daarna suggereerde de Spanjaard dat hij het Red Bull Racing morgen niet heel erg moeilijk kan maken: “In terms of pace, we have proved to be competitive and we must try and at least put the Red Bulls under some pressure to ensure they don’t have an easy time of getting the win.”

Walk-over

Houden Vettel en Webber morgen hun auto heel – wat bij Red Bull Racing altijd nog maar de vraag is – dan staat het resultaat nu al vast: Vettel 1, Webber 2. Want morgen verdwijnen de RB6’s iets na twee’en achter de horizon om na 52 ronden weer in het zich van de andere coureurs terug te keren… In parc fermé.