De IZOD IndyCar Series was niet de enige series die het afgelopen weekend in Indianapolis geracet heeft: de Road to Indy-raceklassen werkten op de Indianapolis Motor Speedway en O’Reilly Raceway Park ook hun races af. Terwijl Wade Cunningham in de Freedom 100 goede reclame voor zichzelf maakte door de race te winnen in zijn tot nu toe enige race dit seizoen, werd de Night Before the 500 gedomineerd door Ierse coureurs.

Freedom 100

De Freedom 100, verreden op Carb Day, werd gewonnen door Indy-specialist Wade Cunningham. De Nieuw-Zeelander verving James Winslow, en pakte met Sam Schmidt Motorsports zijn derde overwinning op de Indianapolis Motor Speedway.

Start

Cunningham nam bij de start de leiding over van polesitter Pippa Mann – de eerste vrouwelijke polesitter op de Indianapolis Motor Speedway. Mann was enkele ronden later al klaar,

toen Jeff Simmons door Martin Plowman afgeknepen werd, spinde, en de Sam Schmidt Motorsports-coureur met zich meenam de muur in.

Watching the replay, I could see that a car [Jeff Simmons] in front of me went to the inside to pass for position heading into Turn 1, and the car above [Martin Plowman] just pinched him down and gave him no room causing him to spin, slide up the track, and collect me,” verklaarde Mann na afloop.

Cunningham en Kimball

Bij de herstart ging Charlie Kimball een fractie sneller op het gas, waardoor Cunningham de leiding af moest staan. Maar de Amerikaan wilde alleen weten hoe zijn auto zonder ‘vuile lucht’ werkt, dus liet hij Cunningham een ronde later weer voorbij in de hoop dat zij samen van de rest van het veld weg kon rijden.

Dit lukte het duo niet, waarna een mooi gevecht ontstond in de top vier. Kimball, teruggevallen naar plaats vier, vocht zich weer terug naar de leiding, maar moest na een ronde deze alweer afstaan aan Cunningham, na een spannend duel.

De Indy Pro Series-kampioen van 2005 was een klasse apart op de vrijdag voorafgaand aan de Indianapolis 500: hij gaf de leiding niet meer uit handen, en won de race, voor Kimball en James Hinchcliffe.

The whole time I thought Charlie [Kimball] was driving a smart race and hanging back,” verbaasde Cunningham zich over het uitblijven van een eindstrijd met de zoon van voormalig Benetton Formula-directeur Gordon Kimball. “I thought he was going to have something the last 10 laps. But really, his car wasn’t good in the draft.”

Kampioenschap

J.K. Vernay blijft ondanks de pech die hij tijdens de race ondervond aan de leiding van het kampioenschap. De Fransman wordt nu echter op de hielen gezeten door Kimball, wie met zijn tweede plaats tot op vijf punten van de Sam Schmidt Motorsports-coureur is genaderd. Ook Hinchcliffe is nog niet afgehaakt: hij heeft het gat verkleind tot 23 punten.

Nederlandse inbreng

Na anderhalf jaar keerde Arie Luyendijk Jr. terug naar de series waar hij jarenlang in geracet heeft. Hij was de enige Nederlander in het veld, aangezien Junior Strous met HVM afwezig was. De Indy Lights-veteraan verving voor deze race Carmen Jordá, maar kon de gehele week geen vuist maken: “The fuel pressure light came on,” legde hij uit. “I don’t know what’s going on. The car never had speed. All weekend the car’s been slow. I don’t know what more to do. I don’t know if something let go in the motor. But the motor just shut off. Maybe that’s the problem we’ve been having all along. It’s just kind of a waste. The car’s great. Flat is all you can go. And if the guys are walking away from you, there’s nothing you can do. Driving my butt off to finish last is not my ideal situation for a good comeback.”

De problemen zouden heel goed kunnen verklaren waarom Jordá dit seizoen zo droevig langzaam is.

Night Before the 500

Sinds 1946 wordt in Indianapolis Raceway Park – sinds 2006 O’Reilly Raceway Park genaamd – net buiten Indianapolis de Night Before the 500 gehouden. Voorheen was dit altijd een race voor de USAC National Midget Series, maar sinds dit jaar maken ook de Road to Indy-klassen Star Mazda Championship en U.S. F2000 National Championship uit van dit korte raceweekend in Clermont.

Star Mazda

Met de zon net boven de horizon, ging de Star Mazda-race van start. Mikaël Grenier mocht van pole position vertrekken, maar hij wist deze niet te verzilveren: Conor Daly haalde de Canadees in de eerste bocht in, doordat de buitenkant van de bocht door de Midgets veel gebruikt wordt en daardoor vanwege de schone racelijn net zo snel is als de binnenste ideale lijn.

Hierna reed de Juncos Racing-coureur weg bij de rest van het veld. 122 ronden later – drie ronden vroeger dan gepland vanwege een strak schema – met de zon onder de horizon en op de door lichtmasten verlichtte 0.686-mijlsoval, kwam Daly over eerste over de finish. Eén van slechts vier coureurs die 122 ronden wist te rijden.

Thuisrace

De zoon van voormalig IndyCar- en Formule 1-coureur Derek Daly had het helemaal naar zijn zin tijdens zijn thuisrace: “The Juncos Racing car was absolutely perfect,” jubelde Daly, wie Amerikaans is, maar zijn Ierse roots ook zeker niet ontkend. “It’s hard to say a racing car  is perfect, but it really was fantastic.  In the race, I was leading going into turn two after  passing (Mikael) Grenier on the outside.  That was the plan and goal, and I was able to  accomplish it.  After that, I just focused on not making any mistakes.  It was a difficult  race for sure.  An oval track is a lot harder to race on than people think, but if you have  a good car, you have a lot more fun.”

Met een voorsprong van 29 punten, kan de Star Mazda-titel al bijna niet meer naar een andere coureur dan Daly gaan. De jonge Daly laat weekend na weekend zien waarom hij niet gek is wanneer hij zegt dat hij graag in de Formule 1 en Indy 500 wil rijden.

U.S. F2000 National Championship

O’Reilly Raceway Park was pas de tweede race van het hernieuwde U.S. F2000 National Championship, maar de jonge coureurs werden meteen al in het diepe gegooid met een ovalrace als tweede ronde. Althans, voor hen die een week eerder niet naar Laguna Seca waren afgereisd voor de non-championshipraces samen met het Pacific F2000 Championship, die werden gewonnen door Scott Rarick en Mikhail Goikhberg.

Goikhberg, een vaste bezoeker van de Night Before the 500 en de enige National Championship-winnaar een week eerder, had gehoopt het momentum mee te nemen van de westkust naar de Mid West, maar hij kwam niet verder dan de derde plaats.

Tweestrijd

De overwinning ging naar de Patrick McKenna. Als de race een film zou zijn geweest, was hij samen met Sage Karam de hoofdrolspeler geweest: de vanaf pole position gestartte McKenna moest net als Grenier enkele uren later, de leiding overgeven aan de auto op de tweede startplaats, Karam. De jonge Andretti Autosport-coureur leidde de volgende 29 ronden terwijl de 15-jarige Karam in een spannende strijd verwikkeld was met zijn zeven jaar oudere concurrent.

Maar net als in Laguna Seca Karam de overwinning uit zijn hoofd zetten toen zijn auto gedurende de race steeds meer onderstuur ontwikkelde: “I had a little bobble in Turn 4 and got loose, and he [McKenna] used that opportunity and got around me in Turn 1,” zei Karam. “My car developed a really bad understeer, but the whole race was a lot of fun.”

Vanaf dat moment kon McKenna zonder problemen naar de overwinning rijden. Over zijn nagenoeg perfecte weekend, zei hij: “Winning my first race on an oval is brilliant! I have been staying in Indianapolis for about a month and I have a lot of friends here tonight, so it was great.  I knew it was going to be a really close race, but Sage raced me fair, which I appreciate. After I got around Sage I was able to get a gap on him.  When I was out in front it was a dream, really.”

Dankzij zijn tweede plaats behoudt Karam de leiding in het kampioenschap. McKenna blijft tweede, maar heeft het gat verkleind naar veertien punten.

Iowa

De volgende races vinden over twee weken op de Iowa Speedway plaats. Het zal de laatste keer dit seizoen zijn dat alle vier de Indy Racing League-series samen in een weekend in actie komen, en ook de laatste keer dit seizoen dat Star Mazda en het U.S. F2000 National Championship een oval bezoeken. Het doel voor volgend jaar is om deze evenementen uit te breiden, en zo de junior series meer te betrekken bij de ‘Big Cars’.

Video highlights Freedom 100