Van Indianapolis gaat de IZOD IndyCar Series naar Milwaukee… Nee, in 2010 na drieënzestig jaar niet meer, want de Milewaukee Mile heeft niet aan de financiële verplichtingen gedaan vorig jaar. Volgend jaar misschien weer; nu gaan we naar de Texas Motor Speedway in Ft. Worth, waar zes dagen na de vijfhonderd mijlsrace in Indianapolis de Firestone 550k op het programma staat.

Grote afwezigen in Texas zijn Davey Hamilton en Mike Conway. Conway zal de komende drie maanden niet meer in actie komen na zijn zware crash afgelopen zondag, en zal voor de komende race vervangen worden door Tomas Scheckter. Hamilton moet de race op de oval waar hij jaren geleden zwaar gewond raakte aan zich voorbij laten gaan omdat de Ferran Dragon Racing niet genoeg onderdelen heeft om de in de Indy 500 gecrashte bolides van zowel hem en Raphael Matos te repareren. Het team heeft ervoor gekozen om – uiteraard – de Dallara van Matos op te knappen.

Historie

Ondanks dat twee van Amerika’s grootste coureurs uit Texas komen – A.J. Foyt en Johnny Rutherford – heeft de staat tot in de jaren ’90 nooit over een lange periode IndyCar-races gekend. Dat veranderde in de jaren ’90, toen de Indy Racing League naar Ft. Worth kwam, en de ChampCars in Houston gingen racen. De race in Houston maakt een grote kans om in de nabije toekomst terug te keren op de IndyCar-kalender.

Arlington Downs Raceway

De eerste IndyCar-race die in de Dallas–Fort Worth–Arlington metropolitan area werd gehouden, vond op 2 november 1947 plaats. In deze seizoensfinale op de Arlington Downs Raceway, was de National Champion van 1946, 1947 en later ook 1948, Ted Horn, de grote winnaar. Horn deed dit een jaar later nog eens dunnetjes over op de 1,062 mijl lange dirt oval.

De oval verdween na de derde editie van de AAA National Championship-kalender, en na twee non-kampioenschapsraces in 1949 en 1950 was ook voor de IndyCars de koek op.

IndyCars zouden bijna een halve eeuw wegblijven uit de omgeving van de drie grote Texaanse steden. Wel werd er in de jaren ’70 nog geracet op de Texas World Speedway, maar deze superspeedway was gelegen langs de snelweg tussen Houston en Dallas, ver buiten de metropolitan area.

Texas Motor Speedway

In 1996 werd de Texas Motor Speedway geopend door Speedway Motorsports, hetzelfde bedrijf dat ook de IndyCar-circuits Infineon Raceway en Kentucky Speedway bezit. Sinds de eerste IndyCar-race in 1997, wordt de baan geroemd om de veelal spectaculaire races.

Gevecht in Winner’s Circle

De eerste race was niet alleen op de baan een waar spektakel: ook naast de baan, na afloop van de race, kregen de toeschouwers een gevecht tussen twee topcoureurs voorgeschoteld – een vuistgevecht.

In de eerste openwheelrace onder kunstlicht in de Verenigde Staten werd Billy Boat door een timing and scoring-fout van USAC als de winnaar afgevlagd. Een verbijsterde Arie Luyendijk was er echter van overtuigd dat hij de winnaar was, en ging verhaal halen in Winner’s Circle. Daar aangekomen sprak hij zijn verontwaardiging uit, en werd vervolgens door A.J. Foyt, wiens coureur de overwinning aan het vieren was, naar de grond gewerkt. De volgende dag werd Luyendijk alsnog tot winnaar uitgeroepen, en niet veel later nam de IRL timing and scoring van USAC over.

Herfstraces

De race van 1997 bleek desondanks toch enorm succesvol dankzij gerenommeerd promotor Eddie Gossage en de mogelijkheid voor coureurs om zij aan zij te racen. Dit deed beide partijen besluiten een tweede race te houden, in de herfst. Door de lagere temperaturen kon de race ’s middags verreden worden.

De seizoensfinale van 2003 is een van de meest memorabele IndyCar-races van de afgelopen tien jaar. Dat jaar gingen vijf coureurs met hoop op de titel de laatste race in; Scott Dixon, Gil de Ferran, Hélio Castroneves, Tony Kanaan en Sam Hornish Jr. konden allen nog kampioen worden.

Dertien ronden voor het einde haakten de wielen van Tomas Scheckters Panoz en Kenny Bräcks Dallara in elkaar. De Indy 500-kampioen van 1999 vloog het hek in, waar zijn auto compleet uit elkaar werd gereten. De Zweed liep in de crash die 214 g kende – de hoogst gemeten krachten in een crash ooit – zwaar letsel op. Bräck herstelde vrijwel volledig, maar zijn fulltime racecarrière was voorbij.

Doordat het hek kapot was en de race al bijna ten einde was, werd de Ferran als winnaar afgevlagd, in wat hij eerder dat jaar als zijn laatste race had aangekondigd. Maar het was niet genoeg voor het kampioenschap; dat ging naar de als tweede gefinishte Dixon.

Na de herfstrace van 2004 was het voorbij met twee races op de Texas Motor Speedway: om een tweede NASCAR Winston Cup-race mogelijk te maken moest de herfstrace van de IndyCar-races plaatsmaken. Hiermee kwam ook een einde aan de populaire seizoensfinales in Ft. Worth.

Vertigo

De CART FedEx Championship Series zagen de eerste succesvolle races van de Indy Racing League op de oval, en besloten dat een eigen race op de speedway een goede zet zou zijn. In 2001 zou de eerste ChampCar-race in Ft. Worth verreden worden.

Tijdens het raceweekend werden snelheden van meer 236 mijl per uur gemiddeld per ronde gereden. Enkele coureurs klaagden over duizeligheid, en Mauricio Gugelmin crashte zelfs doordat hij het bewustzijn verloor.

Per toeval meldde Patrick Carpentier tegenover de doktoren dat hij niet in een rechte lijn kon lopen kort nadat hij uit zijn ChampCar stapte. Verontrust werden de overige 24 coureurs ondervraagd. Daaruit bleek dat maar liefst 21 coureurs diezelfde symptomen vertoonden.

De ChampCars die destijds met weinig downforce en krachtige turbomotoren reden, haalden veel hogere snelheden op de speedway dan de Indy Racing League-bolides, die met veel downforce en minder krachtige zuigmotoren moeiteloos plankgas hun ronden konden draaien.

Uit veiligheidsoverwegingen werd de race afgelast. Speedway Motorsports spande een rechtszaak aan, waarna CART akkoord ging met een schadevergoeding van vele miljoenen dollars – één van de vele financiële tegenvallers die de series een jaar later de das om zou doen.

550 kilometer

Sinds 2007 wordt de race die dit jaar voor het eerst de Firestone 550k heet, over 550 kilometer verreden. In tegenstelling tot de overige races in de Verenigde Staten, wordt gebruik gemaakt van kilometers in plaats van mijlen, waarmee de race de langste geadverteerde afstand op de kalender heeft – al is de afstand in mijlen slechts 342; na de Indy 500 de langste race van het seizoen.

Het circuit

De Texas Motor Speedway is een voor IndyCars unieke oval: met banking van maar liefst 24 graden in de bochten, is de baan de steilste van het jaar. Een heel verschil met de voor Amerikaanse begrippen ‘platte’ Indianapolis Motor Speedway. Een vloeiende overgang van de race in Indiana naar die in Texas is het dus niet.

Hoewel de oval lijkt op een D-shape oval, bestaat de frontstretch in werkelijkheid uit drie rechte stukken wat deze baan een Quad-oval maakt. Net als veel andere ovals met deze vormen, heeft ook de Texas Motor Speedway voor vaak spannende finales gezorgd doordat de hoge snelheden en grote hoeveelheid downforce zich perfect leent voor ‘side by side racing’. De race belooft dus traditiegetrouw een spektakel te worden.

Coureurs over de Texas Motor Speedway

Texas is a race track that I know pretty well as we went to Texas and practiced there in Champ Car and I ran there last year in the IRL with Conquest so I do know the track.  Our car has demonstrated a lot of speed in the last two races.  We qualified in the top-five in the last two, so I hope we can do that again at Texas.” – Alex Tagliani

I think we need to have the fastest car with as little downforce as possible for qualifying and the race. It’s a fast track and you have multiple lines and it has a lot of banking. Texas gets pretty tight with traffic and that’s the reason you want to have a good comfortable race car. If Kansas was tight, Texas is going to be even tighter. The race is at night, the air gets cool and we have better downforce this year compared to last year’s race which got a little strung out. So you need a comfortable car in traffic but at the same time, you need a fast car because really comfortable cars don’t get you to the front normally.” – Vitor Meira

The experience I got there last year is going to help me a lot and I feel like we learned some things in Indy that we can carry over to Texas. It’s a very fast track, very impressive to see the IndyCars there. The corners are relatively tight and the high banking makes it very fast. You can run different lines during the race and that’s very important. I had my very first test with the team there last year.” – Raphael Matos

Weersverwachting

De zon zal dan niet volop schijnen zoals tijdens de Indy 500, met temperaturen van tegen de dertig graden Celsius zal het ook dit weekend weer erg warm zijn. De coureurs mogen van geluk spreken dat ze alleen tijdens en na zonsondergang in actie hoeven te komen, want racen in een negenendertig graden brandende zon is ondoenlijk. Om regen hoeft niemand zich druk te maken; dat zal niet vallen.

Top 5 kampioenschap
1. Will Power Verizon Team Penske 227
2. Dario Franchitti Target Chip Ganassi Racing -11
3. Scott Dixon Target Chip Ganassi Racing -24
4. Hélio Castroneves Team Penske -28
5. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport -52

Vorige winnaars
Arlington Downs Raceway (AAA National Championship)
1947: Ted Horn (Ted Horn Enterprises) 2001: Scott Sharp (Kelley Racing)
1948: Ted Horn (Ted Horn Enterprises) 2001: Sam Hornish Jr. (Panther Racing)
1949: Johnnie Parsons (Kurtis Kraft) 2002: Jeff Ward (Target Chip Ganassi Racing)
1949: Mel Hansen (Bowes Seal Fast)* 2002: Sam Hornish Jr. (Panther Racing)
1950: Johnny Mantz (J.C. Agajanian)* 2003: Al Unser Jr. (Kelley Racing)
Texas Motor Speedway (IRL IndyCar Series) 2003: Gil de Ferran (Team Penske)
1997: Arie Luyendijk (Treadway Racing) 2004: Tony Kanaan (Andretti Green Racing)
1998: Billy Boat (A.J. Foyt Enterprises) 2004: Hélio Castroneves (Team Penske)
1998: John Paul Jr. (Byrd/Cunningham Racing) 2005: Tomas Scheckter (Panther Racing)
1999: Scott Goodyear (Panther Racing) 2006: Hélio Castroneves (Team Penske)
1999: Mark Dismore (Kelley Racing) 2007: Sam Hornish Jr. (Team Penske)
2000: Scott Sharp (Kelley Racing) 2008: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing)
2000: Scott Goodyear (Panther Racing) 2009: Hélio Castroneves (Team Penske)

*non-championship race

Circuit details

Locatie: Fort Worth, Texas, Verenigde Staten
Type circuit: Quad-oval
Aantal bochten: 4
Lengte circuit: 2,3411 kilometer (1,455 mijl)
Race afstand: 228 ronden / 533,76966 kilometer (331,74 mijl)
Ronderecord: 233,447 mijl (375,616 kilometer) per uur / 0:22.854 (Kenny Bräck, Team Rahal, 2001 CART Championship Series)

Schema

Vrijdag 4 juni
19:45 – 20:45 Eerste oefensessie
22:35 – 00:00 Kwalificatie

Zaterdag 5 juni
02:00 – 02:30 Tweede oefensessie

Zondag 6 juni
02:45 – 04:45 Race

Alle IndyCar en Indy Lights sessies zijn live op de officiële website van de IZOD IndyCar Series te volgen. De IndyCar-race is live via CarChannel in Nederland te volgen.  Zoek je een andere livestream van de IndyCar-race op het internet? Wellicht vind je er een op ons forum, waar je ook het gehele jaar door kan praten over de ins en outs van de IndyCar Series, almede al het andere wat met autosport te maken heeft.

Deelnemers (26 coureurs)

[table id=172 /][*] Rookie
Spotter guide van IndyCar.com

Voor een volledig overzicht van IndyCar Series-deelnemers dit jaar, zie ‘Startlijsten’.