DTM in de ‘nieuwe stijl’ stijl; dat zou de spanning terug moeten brengen in de sport. In Hockenheim gingen zondag Audi en Mercedes-Benz weer van start in het kampioenschap. Hoewel er op de finish minder dan 4 seconden tussen winnaar Gary Paffett en nummer 6 Mattias Ekstrom zat, was de spanning in de race ver te zoeken. Problemen met banden zorgden dat de spanning wegbleef.

Vooral Audi moet na de seizoensopening de wonden gaan likken. Na de eerste paar ronden leek niets een dominantie van het merk in de weg te staan. Martin Tomczyk haalde in de eerste ronde al pole-sitter Gary Paffett in, en Mattias Ekström en Alexandre Prémat zetten in razend tempo de achtervolging in op de Mercedes-Benz-coureurs. Misschien was het wel een voorbode, maar het enige slachtoffer in de openingsfase van de wedstrijd was Oliver Jarvis, die na een gevecht met Maro Engel met een gebroken achterwielophanging moest opgeven.

Bandenproblemen

Vanaf het moment dat Ekström zijn pitstop maakte, leek het alsof de problemen Audi opzochten. Vanuit de leiding spinde Tomczyk van de baan. De Duitser had op start-finish een probleem met zijn achterbanden en moest daardoor al mankend een hele ronde afleggen voordat hij zijn stop kon maken. “When it really mattered, I suffered a huge misfortune,” zei hij daarover. De oorzaak van zijn bandproblemen blijft nog onduidelijk. “I’m hoping that at least we’ve been able to gather the information we’ll be able to use in a positive way in the next race.

Op dat moment had zijn teamgenoot Ekström zijn pitstop al gemaakt, dus bleef Prémat over om het Mercedes-Benz lastig te maken. Maar het was Audi niet gegund; ook de Fransman kreeg te maken met bandenproblemen, en net als Tomczyk voor hem, viel ook Prémat weg uit de kop van het veld.

Er leek zich vervolgens alsnog een interessant gevecht te ontspinnen tussen een Mercedes-Benz- en Audi-coureur: Mattias Ekström was door zijn pitstops opgeklommen naar de tweede plaats vlak achter koploper Paffet. Zijn Engelse collega hoefde de Zweed uiteindelijk echter niet te vrezen. Wat bleek? De eerste pitstop van Ekström vond plaats vóórdat het pitstopwindow openging. Daardoor moest de kampioen van 2004 en 2007 nog een pitstop maken. “I had a perfect race – but only until my engineer Alex (Stehlig) told me that I had to come in for another pit stop,” zei Ekström naderhand.  Hij viel terug tot achter zijn merkgenoot Mike Rockenfeller op de zesde plaats. Markus Winkelhock kreeg voor hetzelfde vergrijp zestig seconden straf na de race.

Close finish

Als het daarbij gebleven was, had er een saai Mercedes-treintje naar de finish gereden. Maar zowel koloper Paffet als de op dat moment op de tweede plaats rijdende Jamie Green, kampten met heftige bandenproblemen, waardoor Bruno Spengler en Paul di Resta dichterbij konden komen. Spengler was uiteindelijk de enige die kon profiteren van het verslijten van de banden: Hij haalde Green in en eindigde zo een stapje hoger op het podium. “The second place is my best start into a DTM season so far. It would be great to continue like this,” zei de Canadees.

Omdat Force India-testcoureur di Resta niet zijn banden wilde oproken, bleef hij verscholen zitten achter Green. Wanneer de Schot in zijn spiegels keek, had hij het Audi-duo Rockenfeller en Ekström dichterbij zien komen. Maar niemand deed of durfde nog een aanval te plaatsen.

Paffet won zo zijn vijftiende DTM-race, voor Spengler en Green. “Yesterday I was on pole and today I won the race – a perfect weekend for Mercedes-Benz and for me. The race was not as easy as it might have looked like, as I had to look after my tyres throughout,” aldus Paffett.

De vraag blijft nu of het DTM ‘nieuwe stijl’ geslaagd is. De uitslag zou doen vermoeden van wel, maar in werkelijkheid was de race niet heel spannend. Een combinatie van bandenproblemen voor Audi en het falen van een pitstop van Ekström, zorgden ervoor dat de grote gevechten wegbleven. Pas later in de race toen Mercedes met de banden begon te worstelen, kwam er iets van spanning terug. Over zes weken krijgt het DTM-circus een herkansing. Dan op het Circuito Ricardo Tormo nabij het Spaanse Valencia.

Uitslag race:[table id=136 /]* 60 seconden straf vanwege het niet maken van een tweede pitstop
** In de pits opgegeven