In onze serie over debutanten is Campos Meta het volgende team dat we bespreken. Het team boekte al flinke successen in de Spaanse Formule 3 en GP2 en waagt nu de sprong naar de Formule 1. Bruno Senna is al bevestigd als coureur. De tweede rijder is nog onbekend, maar wordt waarschijnlijk Pastor Maldonado of Vitaly Petrov.

Adrián Campos werd in 1960 geboren in Alcira, in Spanje. Veel succes behaalde hij niet in zijn carrière als coureur, met een derde plaats in het Duitse Formule 3-kampioenschap van 1985 als hoogtepunt. Kampioen dat jaar werd Volker Weidler, die ook nog Formule 1 zou rijden voor het Duitse Rial, maar zich nooit wist te kwalificeren. Andere bekende namen uit dat jaar waren Manuel Reuter (vierde), Eric Bachelart (elfde) en Jo Zeller (zeventiende) en Franck Biela (hij reed slechts een race).

Campos reed tussen 1987 en 1988 ook in de Formule 1, maar wist geen punten te scoren en vertrok daarna naar de Spaanse toerwagens en reed later ook nog in de 24 uur van Le Mans, in 1997. Hij finishte de beroemde race achter niet. Daarna maakte hij de beste beslissing uit zijn autosportcarrière door een team te beginnen.

Hij begon in 1998 in het nieuwe Open Fortuna by Nissan-kampioenschap, een verre voorloper van de World Series by Renault. In het begin was het nog een voornamelijk Spaans kampioenschap, al reed men ook twee races op Donington Park in Engeland. Succes was er meteen met Marc Gené die zes races achter elkaar won en kampioen werd. Een jaar later zat hij in de Formule 1.

Die titel werd een jaar later geprolongeerd, nu met Fernando Alonso achter het stuur. Dat jaar reed ook Antonio García voor Campos, en hij eindigde als vijfde in het kampioenschap, om een jaar later alsnog kampioen te worden. Daarna gingen de prestaties bergafwaarts en na 2003 zou Campos zich terugtrekken uit het kampioenschap.

Het team waagde de overstap naar de Spaanse Formule 3 en zette met Giacomo Piccini, Sergio Hernández, Álvaro Barba en Dani Martín maar liefst vier coureurs in. Piccini werd halverwege het seizoen overigens vervangen door Roldán Rodríguez. Barba en Rodríguez zouden een jaar later voor de eerste successen zorgen door onder andere een dubbelzege in Jarama.

Rodríguez bewees in 2006 dat het team in de lift omhoog zat. Met vijf overwinningen werd hij vice-kampioen. In 2007 werd Nicolas Prost derde in het kampioenschap, maar een jaar later kwam eindelijk de langverwachte titel met Germán Sánchez. Afgelopen seizoen herhaalde Bruno Méndez dat stukje in de Europese Formule 3 Open (opvolger van de Spaanse Formule 3) en in beide jaren werd Campos ook eerste in het teamkampioenschap.

De eerder genoemde klassen waren natuurlijk allemaal op Spanje gericht, maar Campos heeft ook zeker ervaring op internationaal niveau. Toen in 2005 de GP2 werd opgericht, was het Spaanse team er ook bij en het wist langzaam uit te groeien tot een topteam, wat het onder de huidige eigenaar Alejandro Agag nog steeds is.

De eerste twee jaren waren niet erg geweldig en in 2005 en 2006 scoorden Juan Cruz Álvarez (die inmiddels is teruggekeerd naar thuisland Argentinië), Sergio Hernández, Adrián Vallés en Félix Porteiro (die afgelopen seizoen concurrent van Tom Coronel was in de Independents’ Trophy van het WTCC) gezamenlijk slechts 13,5 punten.

In 2007 nam Campos echter een erg goede beslissing door het geld van Vitaly Petrov te gebruiken om de ervaren Giorgio Pantano te kunnen betalen. Pantano won twee keer, pakte 59 punten en werd derde in het kampioenschap. Petrov liet zien dat hij niet enkel een paydriver was en won in het laatste weekend van het jaar, in Valencia, zijn eerste race. Campos werd door deze goede resultaten ook derde in het teamkampioenschap.

Pantano vertrok in 2008 naar Racing Engineering, om daar kampioen te worden, maar Campos ging door met Petrov en de door Renault bij het team gestalde Ben Hanley. De Brit viel echter zwaar tegen en werd na drie weekenden vervangen door Renault-teamgenoot Lucas di Grassi. Met de komst van de Braziliaan werden de prestaties van het team beter en nog steeds wordt Di Grassi beschouwd als degene die kampioen zou zijn geworden als hij het hele seizoen mee had gedaan.

Di Grassi won drie keer (ter vergelijking: in de periode dat Di Grassi meedeed, won alleen kampioen Pantano even vaak, vice-kampioen Bruno Senna won slechts eenmaal in die periode) en kwam slechts een punt te kort op het vice-kampioenschap, en twaalf punten op de titel. Twaalf punten die hij makkelijk had kunnen halen in de eerste drie raceweekenden.

Campos werd intussen, dankzij Di Grassi, kampioen bij de teams en verkocht het team vervolgens aan de Spaanse zakenman Alejandro Agag, die het team omdoopte tot Barwa Addax Team. Ook in de GP2 Asia Series deed het team het niet slecht, met jonge coureurs die in eerste instantie bekend stonden om hun geld, maar ook zeker een potje konden sturen. Zo begonnen Diego Nunes en Sergio Pérez hun GP2-carrière in het Aziatische kampioenschap en ze wisten ook races te winnen.

Nu dus de overstap naar de Formule 1. Het GP2-team verkocht Campos met als reden “dat hij iets anders wilde doen wat hij nog bekend zou maken”. Vervolgens bleef het lang stil, maar toen bekend werd dat de Formule 1 een budgetlimiet wilde invoeren, bleek wat Adrián Campos bedoelde: hij stapte de Formule 1 in.

Dat hij die plannen, blijkbaar, al had voor er sprake was van een budgetlimit is, zegt wat mij betreft voldoende dat het team prima in staat moet zijn om het te overleven in de sport, wat de geruchten ook zijn. Het team heeft in elke klasse al bewezen kampioen te kunnen worden en hoewel het wel een tijdje zal duren voor men in de Formule 1 dat niveau kan bereiken, zal het echt geen team worden dat meedoet om het meedoen.

Wat natuurlijk ook behoorlijk helpt, is dat de auto wordt ontworpen door het ervaren team van Dallara, dat in zoveel raceklassen actief is. De auto is deze week zelfs al goedgekeurd door de FIA (als eerste van alle teams) en heeft alle tests van de autosportfederatie doorstaan. Alle doemscenario’s van mensen die nog wel teams zien verdwijnen voor Bahrein, zijn dan ook nergens op gebaseerd.

Natuurlijk komt er weinig informatie van de teams, maar wat moeten ze dan? Ze kunnen moeilijk de auto een circuit opsturen zolang er een testverbod is en hoeveel toont een gevestigd team van een nieuwe auto zolang deze nog ontwikkeling is? Niets. Campos is er bij in Bahrein, Campos zal er in 2011 bij zijn en Campos zal, wanneer de Formule 1 goedkoper is geworden, uitgroeien tot een degelijk team. Die voorspelling maken wij nu.

(bron foto: www.worldcarfans.com)

——————————

Teams: Campos Meta 1 | Lotus F1 | Virgin Racing | Team US F1
Coureurs: Lucas di Grassi | Nico Hülkenberg | José María López | Vitaly Petrov | Bruno Senna